Vlaanderen. Kunsttijdschrift. Jaargang 31
(1982)– [tijdschrift] Vlaanderen. Kunsttijdschrift– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 191]
| |||||||||||||||||||||||||||
Nieuwe ledenDe Raad van Beheer van het CVKV aanvaardde te Gent op 6 en 19 juni volgende kunstenaars, die wij graag welkom heten in onze grote kunstenaarsfamilie.
Antwerpen: Hugo Besard (P), Antwerpen - Willy de Bleser (L), Ekeren - Gery de Smet (P/L), Antwerpen - Maria Hoegaerts (P), Putte - Walter Lebbe (P), Deurne - Pol Marijnissen (P), Mortsel - Hendrik Nachtegaele (P), Ekeren - Maurits van den Broeck (P), Boechout - Pieter van der Krieken (P), Kapellen - Patrick van Looy (M), Kasterlee - Martha van Mol (P), Deurne - Irène Wuyts (Juw.), 2020 Antwerpen.
Brabant: Constant Ansoms-van Pelt (P), Kumtich - Luc Cauwenberghs (P), Grimbergen - Phil de Decker (P), 1140 Brussel - Magda Lenaert (P), Bertem - Maurice Rademakers (P/L), Heverlee - Jean-Pol van den Broeck (P), ps. Jan-Pol, Winksele - Agnes van Ransbeeck (P), e.R. 't Kint, Hekelgem.
Limburg: Gilbert Gh. Froyen (P), As - Mathieu Lenaerts (M), Tongeren - Jean-Marie Vanstreels (Arch.), Hasselt - Herman van Vinckenroye (P), ps. Herman V.V., Alken - Maria Vincken (P), Zichen-Zussen-Bolder.
Oost-Vlaanderen: Marc Coussement (L), Oudenaarde - Jean de Groote (P), Eke-Nazareth - Luc Degryse (P), Gent - Martin Deventer (P), Ronse - Paul Meert (L), Lokeren - Tjen Pauwels (L), St.-Niklaas - Walter Sermyn (P), Destelbergen - Rudy Tas (M), Aalst-Moorsel - Luc Vandenbroeck (M), Lebbeke - E. van der Elst (P), Eeklo Freddy van Hove (L/D), Beveren - Gerard van Vosselen (P), Hamme.
West-Vlaanderen: Ignace Deruwe (M), Brugge 4 - Lut Lambrecht (P) e.J. van Acker, St.-Eloois-Vijve - William Lievens (P), Oostende - Paul Reniere (P), Poperinge - Hans Vandeweghe (P/Foto), Diksmuide - Hilde van Remoortere (Foto), Oostende - Ferry van Vosselen (P), Tielt. | |||||||||||||||||||||||||||
Prijs voor beeldende kunsten Jozef StormeWe herinneren er onze leden-schilders aan dat ze kunnen deelnemen aan de Jozef Storme-Prijs met één schilderij waarvan onderwerp, afmetingen en schilderkunstige techniek vrij zijn. Inschrijvingen te sturen naar het secretariaat t.a.v. de heer Robert Declerck, Hondstraat 6, 8880 Tielt. De werken dienen bezorgd te worden in het Don Bosco Technisch Instituut, Kortrijksesteenweg 1025, Sint-Denijs-Westrem (Gent) op vrijdag 3 september e.k. van 17 tot 20 uur en op zaterdag 4 september van 10 tot 12 en van 14 tot 18 uur. Bekendmaking van de uitslag + tentoonstelling van de geselecteerde schilderijen op zaterdag 25 september om 15.30 uur Huis Ter Beurse, Vlamingstraat 38, Brugge, succursale van de Bank van Roeselare en West-Vlaanderen. Alle leden van het C.V.K.V. mogen aan deze wedstrijd deelnemen. Inlichtingen te bekomen op het secretariaat. | |||||||||||||||||||||||||||
Statutaire jaarvergadering van het kunstenaars verbondOp zaterdag 5 juni 1982 hield het Christelijk Vlaams Kunstenaarsverbond in Gent zijn jaarlijkse statutaire vergadering waarop onder meer de verkiezing van enkele beheersraadsleden plaats vond. Als nieuwe raadsleden noteerden we Herman Bogaert (Asse) en Dré van Daele (Kortrijk) voor de sectie Dramatische kunst, Harold van de Perre (Dendermonde) voor de sectie Plastische kunsten en Rudolf van de Perre (Hekelgem) voor de sectie Cult. leven. Zij vervangen respectievelijk Hein Nackaerts (ontslaggevend) en Remi van Duyn(†) voor mandaten van 3 jaar en Albert Setola (†) en Jo Briels (ontslaggevend) voor mandaten van zes jaar. Waren aftredend en werden herkozen voor zes jaar: Jules van Acker en Paul Vanderschaeghe (Lett.), Guido Cafmeyer en Leo Laerenbergh (Dram. K.), Herman Roelstraete (Muz.), Marcel Notebaert en Christine Huet-Teller (Pl.K.); verder de vertegenwoordigers van de provincies Rik Jacobs (Antw.), Kamiel D'Hooghe (Br.), Erik Heidbuchel (Limb.), A. van Wilderode (O.-Vl.); tenslotte de vertegenwoordigers uit het Cult. leven Aug. Keersmaekers, Jo Maes en Ludo Raskin. Het grootste deel van de namiddagvergadering werd besteed aan een colloquium over het orgaan van het C.V.K.V., het tijdschrift ‘Vlaanderen’. Het onderwerp van het gesprek - onder leiding van Prof. August Keersmaekers, redactievoorzitter van het tijdschrift - luidde ‘Wat was, wat is, wat wordt “Vlaanderen”?’ Uit de naar voorgebrachte suggesties zal de redactieleiding de nodige beleidslijnen distilleren voor de verdere publikatie van het tijdschrift. De heer Werner Vens, voorzitter van het C.V.K.V. deelde ook mee dat op zaterdag 25 en zondag 26 september e.k. het C.V.K.V. en het tijdschrift ‘Vlaanderen’ het dertigjarig bestaan zullen vieren. Dit gebeurt o.m. met op zaterdag 25 september de proclamatie van de eerste uitgave van de Jozef Storme-prijs voor schilderkunst en de bekendmaking van de winnaars van de Albert de Longiepoëzieprijs van het tijdschrift ‘Vlaanderen’ 1982. Dit alles zal plaats hebben in het Ontmoetingscentrum van het ‘Huis Ter Beurse’, succursale van de Bank van Roeselare & West-Vlaanderen in Brugge. Op zondag 26 september wordt na een plechtige eucharistieviering ter intentie van de in het laatste jaar gestorven leden van het C.V.K.V. een academische zitting gehouden, waarop Anton van Wilderode zal spreken over ‘Ethiek en Kunst’. Gedurende het daaropvolgend feestbanket worden o.a. verdienstelijke leden van het C.V.K.V. gehuldigd, in aanwezigheid van Dhr. Daniël Coens, Minister van Nationale Opvoeding en Cultuur. | |||||||||||||||||||||||||||
Kunstenaarsbelangen
| |||||||||||||||||||||||||||
[pagina 192]
| |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||
[pagina 193]
| |||||||||||||||||||||||||||
Denkend met onze Nederlandse vrienden omtrent kunstVrij kunstenaarschapOver de zin van het ‘vrije kunstenaarschap’ hield de Nijmeegse kunsthistoricus Wouter Kusters een spirituele voordracht in een samenkomst, georganiseerd door ons Nederlandse zustervereniging, het Algemeen Kristelijk Kunstenaarsverbond. Enkele uittreksels: ‘Vrij kunstenaarschap: wat is dat? Het woord doet denken aan de ongestoorde schoonheidsroes van iemand die niet op een dubbeltje hoeft te kijken, en zich kan uitleven in creativiteit. Maar het is de vraag of dat voorkomt.’ ‘Bij ware schoonheid vergaat je de lust in woorden. Eén echt kunstwerk is genoeg. Is het soms nodig, staande voor de kathedraal van Bourges, een pleitrede te houden voor de gotiek?’ ‘Hoe zit het nu met de vrije kunstenaars? Vrije kunstenaars zijn degenen, aan wie het bespaard is, als geroepen kunstenaars, op kantoor te moeten zitten. Waar anderen “amateur” blijven in hun vrije tijd, kunnen zij hun roeping tot hun bestaan maken.’ ‘Is een christen een kunstenaar, dan is hij gebonden aan zijn overtuiging; die te miskennen zou neerkomen op de ergste slavernij. Vrijheid is de weg te gaan, die het geweten je wijst.’ ‘De christen kunstenaar is als Jacob worstelend met de engel; altijd in tweestrijd: met zichzelf, met zijn artistieke falen. Hij is een beproefde, en hij leeft een bestaan dat niet gemakkelijk is, maar hij voelt toch dat het waard is geleefd te worden.’ | |||||||||||||||||||||||||||
Ogen en beeldende kunstVan alle sieraden waarmee het lichaam is getooid, van alle uitdrukkingsmiddelen, die het ten dienste staan, is het oog wel het belangrijkste en het meest fascinerende. Want, Dante spreekt het uit: ‘Gli occhi sono balconi del'anima’, de ogen zijn de vensters van de ziel. Hier is een opening gegeven naar diepe immateriële werelden, die de andere niet zonder huivering betreedt. In de ogen van mens en dier manifesteert zich het heilige, de kosmisch-goddelijke oerbron van leven, in een bepaalde graad van bewustzijn. Leven, licht en bewustzijn kunnen met elkaar in verband gebracht worden. Bewustwording wordt ervaren als verlichting. Men spreekt van stralende ogen, een vlammende of duistere blik. Het Maleise woord voor zon is ‘Mata hari’, letterlijk ‘oog van de dag’. De stralende zon, in alle culturen het symbool van leven, manifestatie van de levenbrengende god. Ogen zijn kleine zonnen. Wanneer de Griekse goden zich anoniem aan aardse stervelingen vertoonden, waren zij herkenbaar aan de goudglans in hun ogen. Talloos zijn de symbolische voorstellingen, oude mythen en sprookjes, waarin ogen een rol spelen. Het oog heeft een magische kracht, het is oorzaak van geluk of ongeluk, hoop en vrees. Het boze oog verstoort de harmonie en brengt dus ziekte en dood, in tegenstelling tot het Egyptische ‘oog van Horus’, dat, gebaseerd op de Osiris-mythe, juist herstelt en daarom helende kracht bezit. Als ‘wedzjat (gezond) oog’, kon het in een land, dat door de oogziekte trachoom geteisterd werd, een geliefd amulet worden. Het ‘derde oog’ in de Indische cultuur, aangegeven op het voorhoofd boven de ogen als een ronde stip, symboliseert het helderzien, het innerlijke schouwen. Het meest verheven oog is het alziend oog van God, dat voorgesteld wordt binnen een gelijkzijdige driehoek. Dit symbool wordt aangebracht in kerken, kloosters en scholen. Ook in de tempels der vrijmetselaren. Het houdt een waarschuwing in: God ziet u. Liefdevol, ook in het lijden, is de tedere oogopslag van de Madonna. Zij is de troosteres der bedrukten: ‘sla op ons uw barmhartige ogen’ luidt de tekst van een gebed. Het oude mytische beeld van de moedergodin met haar gecompliceerde betekenis, heeft zich in haar persoonlijkheid opgelost. Door alle eeuwen heen is zij een bron van inspiratie geweest voor kunstenaars, die haar veelvoudig hebben afgebeeld. Uit elke cultuurkring ook: zij legden in haar ogen de uitdrukking van reine vreugde of schuldeloos lijden, maagdelijkheid en moederschap, deemoed en hemelse macht. In het weergeven van de ogen toont zich de hand van de meester. De grote meesters van alle tijden wisten steeds de juiste gelaatsuitdrukking te vinden, ook in de moeilijkste opgaven. In hun geniale werken zijn de ogen de krachtcentra, het middelpunt van een voorstelling, die in elk detail van hoog gehalte is. Daar waar Rubens een gedeelte van de schildering overliet aan zijn leerlingen, wat vaak gebeurde, was dit duidelijk zichtbaar aan de hardere toets. Dit is ook het geval in het schilderij van het Laatste Oordeel, waar bovendien de ogen van de duivels zo overdreven zijn, dat zij lijken op koplampen. Hier blijkt een zeker gebrek aan gevoel voor maat, dat beneden het niveau is van de meester. De hoogste eis aan het uitbeeldend vermogen van de kunstenaar wordt dáár gesteld, waar de personages het heiligst zijn. De Christus-uitbeeldingen behoren tot de verhevenste en boeiendste momenten in de kunst. Evenzo die van de verlichte Buddha, op wiens gelaat met de neergeslagen of geloken ogen de glans ligt van de verlossing. Maar ook het niet accentueren of zelfs het geheel weglaten van de ogen kan functioneel zijn in het kunstwerk. Het kan tot sprekend zwijgen worden in een entourage, die in lijn en kleur het spreken overneemt. Om tot een kunstwerk te kunnen komen, zijn twee zaken fundamenteel: idee en uitbeeldingsvermogen. Deze moeten beiden in de kunstenaar aanwezig zijn. Het oog van de kunstenaar is de poort waar geest en materie elkaar ontmoeten en in de hand vindt hij een bondgenoot, waarmee hij een gestalte kan verlenen aan datgene wat hem met hart en ziel bezighoudt. (Tekst van Mies van Oppenraay, kunstschilderes en glazenierster in het tds. ‘Vuur en Water’ van het A.K.K.V.). | |||||||||||||||||||||||||||
Bede aan de Baas van BovenVoorzitter architekt Reuser van het Nederlandse AKKV besloot de ontmoetingsdag der vereniging in maart ll. met volgend gedicht van de kunstschilderes Ans Wortel:
Als je bestáát, zeggen we... waarom sta je dan toe, zeggen we... dat er zóveel ellende is, zeggen we... Heer vergeef ons! Als je bestáát, zeuren we... waarom kom je dan, zeuren we... ons dan niet helpen, zeuren we... Christus vergeef ons! alsof je ons nog niet genoeg geholpen hebt... Als je bestáát, schreeuwen we... moet je ons, schreeuwen we... eerst maar 'ns bewijzen, schreeuwen we... Heer vergeef ons! Heer in de hemel, jouw kerk, mijn ouderlijk huis, is verbouwd en veranderd. Ik weet er de weg niet, er wonen vreemden. Heb consideratie met hen, met mij... Men zei me, dat je uit kwaad 't goede kon trekken, dus weet je, net als ik, dat iedere vloek 'n bede om vergeving is. En... als je m'n Vader ziet, doe hem de groeten, zeg hem,... dat ik bij hem wil komen... onverschillig waar of wanneer,... dag,... lieve Heer! | |||||||||||||||||||||||||||
Zij rusten in vrede bij de heer† Tapijtkunstenaar Julien van Vlasselaer (oBrussel 10 mei 1907) overleed begin juni te Antwerpen. Hij had als baanbreker van de heropbloei der Vlaamse tapijtweefkunst een wereldnaam veroverd. Hij was lid van de Koninklijke Academie van België, afdeling Schone Kunsten.
* Letterkundige Albert Speekaert c.s.s.r. (oVosselare 1 februari 1915) overleed in Antwerpen op 24 juni. Hij schreef talrijke dichtbundels, toneelspelen en studies; was leider van het H. Bloedspel.
Kunstenaarsverbond en tds. ‘Vlaanderen’ bieden hun christelijke deelneming aan de naastbestaanden aan.
Mevrouw D. Goos-Derveaux heeft ontslag genomen als secretaresse van het Verbond, maar blijft de juridische dienst verzekeren. De heer Danny Van den Bussche (Oostende) werd bereid gevonden het verbondssecretariaat waar te nemen.
• ERRATA: In nr. 186 zijn in de recensie van het boek ‘Miel Kersten’ van Hans Melen (p. 58) fouten geslopen: het boek telt 32 blz. en werd uitgegeven in de reeks ‘Getuigenis’ van Openkring v.z.w. Gent.
Bij vergetelheid werd de naam in nummer 187 van beeldhouwer-graficus Remi Cornelissen, Jacob Jacobstraat 20, te Antwerpen, niet vermeld. Het beeld op de kaft en de kleinere afbeeldingen bij de hoofdtitels zijn van zijn hand en werden vervaardigd in chroomstaal. Remi Cornelissen wordt terecht gerekend tot de belangrijkste beeldhouwers uit onze hedendaagse tijd en hij verwierf internationale bekendheid met zijn originele steendrukken en monumentale beelden.
Verder nog een paar zetfouten: op blz. 67, 2e kolom, moet het spreekwoord luiden: Wie met een paard uitgaat, gaat met zijn meester uit en op blz. 74 in het gedicht ‘Gelegenheidsvers’ (3e vers) is ‘verteerd’ te vervangen door ‘vertederd’. Op blz. 71 staat als auteur vermeld M. d'Haen. Dit moet zijn: Maurice d'Haese.
Op blz. 188 staat dat Alfred Ost muurdecoraties uitvoerde in Brussel. Dit moet zijn in Borgerhout en Brasschaat. |
|