III
De fout van veel successchrijvers is dat zij er zich niet voor inspannen esthetisch verantwoord werk af te leveren en opzettelijk hun voorstelling van het leven misvormen om ophef te maken. Zij zonderen bepaalde tonelen en handelingen uit de stroom van gebeurtenissen die een leven vullen af en blijven moedwillig blind voor de totaliteit en de samenhang van feiten en factoren, die tot een onscheidbare eenheid verstrengeld zijn. Zo vervalsen zij het beeld van de mens, die ondanks alles wat hem mag onteren blijft verlangen en streven naar zijn persoonlijk geluk en een verbetering van de maatschappij.
Mens en maatschappij waren niet zo gaaf en rechtvaardig als de vroegtijdse idealiserende letterkunde deed uitschijnen, zij zijn ook niet zo slecht als nu beweerd wordt. Dat het gebeurt wordt bevreemdend genoeg vaak uit de naam van de werkelijkheid verdedigd, wat insluit dat ook door degenen welke op die eigenschap een beroep doen aanvaarden dat de schoonheid een afstraling van de waarheid is. In de negentiende eeuw heeft Ibsen door een van zijn toneelfiguren laten zeggen dat de waarheid ons zou bevrijden en zodoende een woord herhaald dat zo oud als de mensheid blijkt en in talloze teksten uit vroegere eeuwen te lezen staat. Later is hij in De wilde Eend op die uitspraak teruggekeerd en heeft hij verklaard dat er een zekere hoeveelheid leugen, in de betekenis van zelfbedrog nodig was, om het leven voor veel mensen dragelijk te maken. Het was niet de wil om de werkelijkheden te vervalsen die hem dreef, wel het verlangen om de waarheid waarover wij het heboen aan te vullen door ze vollediger te omschrijven.
Wij zijn ervan overtuigd dat de kunst en de mensheid een ondienst bewezen wordt door de waarheid, het beeld van de realiteit, in de een of andere zin te mistekenen. Toegegeven dat er weinig volmaakte mensen bestaan. Maar buiten degenen, die ter beveiliging van zichzelf en hun omgeving in gestichten moeten opgenomen worden, zijn er weinigen zo ontaard of nog niet aan de laagste graad van het menszijn toe, als er bij uitsluiting van alle anderen, het werk van sommige moderne romanciers bevolken. De waarheid is dat de overweldigende meerderheid van de mensen zijn zoals de onsterfelijke heldenfiguren uit de wereldliteratuur die de tijd overleefd hebben, verdeeld tussen goed en kwaad, en meestal geleid door een geweten dat hun het goed doet verlangen en het kwaad betreuren en afwijzen.
Als een kunstenaar het anders voorstelt, maakt hij zich aan een overdrijving schuldig. Hij verstoort de bestaande verhoudingen en nadat hij zijn publiek even voldaan, gevleid of opgeschrikt heeft, ziet hij het wegebben naar een nog feller hernieuwer, die de ontluistering van de mens verder doorgedreven heeft. Op sexueel gebied kan niets meer onthuld worden dat uit schroom bedekt gebleven was en de platte woordenschat die daarbij te pas kon komen is opgebruikt.
Waarschijnlijk is er nog een rauwer schildering mogelijk van de onbeperkte wreedheid, de wellust in de misdaad, dan tot hiertoe beproefd werd. Wij zeggen niet aangedurfd, want vrees voor opspraak of de ongelukkige gevolgen waaraan onevenwichtige geesten aan ten ondergaan, tellen niet meer mee. Nochtans zal ook het verrassingseffect van dat soort literatuur eerlangs uitgesloten zijn, want het kwaad in de mens, zijn macht om boosheid te bedrijven is eindig en loopt over een bepaalde grens heen op zelfvernietiging uit.
Omdat ze beseffen dat een herbronning van de inhoud van hun kunst, van hun eigen persoonlijkheid uit onmogelijk is, trachten sommige romanschrijvers de stijl en structuur van hun werk te veranderen. Een klein middel daartoe is bij voorbeeld alle leestekens achterwege te laten, zodat hun taal oeverloos kan uitstromen als een rivier die door haar dijken brak. Bij anderen heeft de omkering van de chronologische orde, het maken van oversprongen van de ene tijd en plaats naar een andere, zoals de film het voordoet, het mengen van specifiek lyrische elementen of wetenschappelijke gegevens bij het relaas, soms stelselmatige herhaling van zinnen en woorden een hernieuwing opgeleverd die even kan boeien.
Maar als die methoden niet meer dan handigheden zijn zonder organisch verband met de kunstenaar, zijn innerlijk wezen en lichamelijke gesteltenis, blijven het onbezielde hebbelijkheden. Maniërismen die de echte literatuurkenner niet van de wijs brengen. Met zijn herinneringen aan de grote literatuur aller tijden en landen, die op- en neergang van de geschiedenis overleefd heeft, de waarheid van de natuur, van het leven.
André Demedts
LITHO ALS GESCHENK VOOR EEN NIEUWE ABONNEE
De drukkerij die voor ons de litho van Julie River zou vervaardigen, is door financiële moeilijkheden over de kop gegaan. Daardoor zal de levering van ons geschenk voor wie een nieuwe abonnee geworven heeft, heel wat vertraging kennen. Mogen we u derhalve om enig geduld verzoeken?