18. ‘Vossestaart en Borstelgras’, 1971, olieverf op doek, 60 × 80 cm.
Tentoonstellingen:
voorjaar 1967: Selektie 3-jaarlijkse Prijs Schilderkunst van de stad Sint-Niklaas;
1968: selektie Provinciale Prijs voor Plastische Kunst 1968 Gent; voorjaar 1968: groepstentoonstelling Galerij ‘Vyncke-Van Eyck’, Gent;
voorjaar 1969: groepstentoonstelling Gemeentehuis Bornem;
najaar 1969: rondreizende groepstentoonstelling ‘Grafiek’, naar aanleiding van de grafiekwedstrijd, ingericht door de Kulturele Social. Vereniging van Sint-Niklaas;
1970: selektie 3-jaarlijkse Prijs Schilderkunst van de stad Sint-Niklaas;
mei 1971: groepstentoonstelling galerij ‘Kaleidoscoop’, Gent;
mei 1971: groepstentoonstelling galerij ‘Pro Arte’, Gent naar aanleiding van de Oostvlaamse selektie van de wedstrijd voor schilderkunst Felix De Boeck;
maart 1972: eindselektie van de wedstrijd F. De Boeck in het Museum voor Schone Kunsten te Brussel;
december 1971: deelname Prov. Prijs Schilderkunst Oost-Vlaanderen - Gent;
januari 1972: deelname Koopal-beurs, Brussel;
februari 1972: deelname Wedstrijd Jonge Belgische schilders, Brussel (Uitslagen voorlopig onbekend);
verder ontwierp hij verschillende affiches, o.a. voor het Stadsbestuur van St.-Niklaas (Verzusteringskomitee, Europa), jeugdklubs Het Centrum, Oase, e.a.
Vragen ter Overschrijding
Het is noodzakelijk om de oorzaken van het gebeuren in onszelf te onderzoeken. Wat roert er als we ons plots door iets voelen aangesproken? Wat schuilt er achter de deur van het vrije, het spontane, de ingeving, de plotse ervaring? Wat is een redenering, een logiese, een spontane redenering? Wat is het verschil tussen het wettelijke, het strenge, het pragmatiese en anderzijds het ongebondene, het speelse, het leutige?
Onbuigzame woorden. Zelfs om de verschijnselen aan te duiden zijn er geen zinnen. Misschien.
Het is van belang dat we niet blijven zitten bij een eenvoudig nuttigheidsmodel, doch dat we mikken naar een totale beeldpartituur. Het peil van het komplete spel zal des te hoger zijn naarmate we beter mikken van de oorsprong af.
Als ik zeg, onbuigzame zinnen, dan bedoel ik dat iedere verdere zin van dan af een stap is in het verdere terrein, een aanvulling van het oude werkboek, een nieuwe situatie.
Welke taal spreken wij?
Dingen maken mij sprakeloos. Het raakt dieper dan de grens van het verklaarbare in mezelf. Daar waar ik enkel kan voelen doch niet in de mogelijkheid ben om uit te spreken of te verwoorden.
Daar valt de klank der instrumenten en graast de diepten van mijn binnenste af. Onstuimige zonnestralen. Heftig herleven van de vorige geest. Polijstend uitvreten, wrijvend strelen.
Wat is omgeving, licht, woord, beeld, kleur, akteur, zaal, mensen, muziek, een open raam, een liefdevolle mens.
Plots heeft de gedachte om U vragen over dit alles te stellen mij bevangen. Denk en breid alles uit, vernietig niet en schrijf naar mij over uw ervaringen met uw werk en leven.
Ik zal u bedanken.
Erik De Volder.