van arrondissementscommissaris en deze van voorzitter van dit comité. Op deze vraag hebben wij gemeend bevestigend te mogen antwoorden. Niet omdat een man van de administratie noodzakelijkerwijze iets moet te maken hebben met de kunst, noch omdat een kunstenaar noodzakelijkerwijze ook een goed administrator moet zijn, - de feiten zijn daar om in veel gevallen het tegenovergestelde te bewijzen; bij de heer Botte echter treffen wij beide hoedanigheden aan, harmonisch verenigd - maar wel omdat het dezelfde fijngevoeligheid is, waarmede hij de mensen met wie hij dagelijks uit hoofde van zijn ambt in kontakt treedt, en de kunst, die zijn leven rijker en schoner maakt, benadert. Zo verstaat hij de kunst om met de mensen en om met 's mensens hoogste uitdrukking, de kunst, om te gaan, met dezelfde liefde, dit alles voortkomende uit hetzelfde edele hart.
Doch er is nog een andere reden waarom het Comité voor Kunstambachten en industriële Vormgeving en tevens het Christelijk Vlaams Kunstenaarsverbond zich bij deze hulde aansluiten en graag zelf ook de heer Botte huldigen.
De heer Botte is nu reeds 16 jaar voorzitter van dit comité en oefent zijn voorzitterschap op zulke voortreffelijke wijze uit, dat wij geen geduld genoeg hebben om te wachten tot hij 25 jaar voorzitter is - ook dat komt nog - om hem in die hoedanigheid te huldigen. Trouwens in die zestien jaar heeft hij werk verricht, dat anderen wellicht in 25 jaar niet zouden gepresteerd hebben. En daarmede raak ik het laatste punt aan, waarover ik nog enkele woorden wil zeggen: namelijk dat hij een ijverige voorzitter is. Wat heeft het comité immers in die zestien jaren al niet gepresteerd onder zijn impuls en onder zijn bezielende leiding. Ik som maar even op: Wedstrijden voor: toeristische souvenirs van de kust; toeristische souvenirs van de Westvlaamse steden; creatie van het modern mobilair; toeristische fiets- en autowimpels; artistieke doodsbeeldekens; artistieke kruisbeelden. Tentoonstellingen van kunstambachten en kunstnijverheden in West-Vlaanderen te Brugge, Oostende, Ieper, Tielt, Kortrijk, Koksijde en Delft in Nederland. Vitrines met produkten uit de ambachtelijke kunst in de casino's van Knokke, Oostende en Middelkerke. De internationale kanttentoonstelling te Brugge in 1953. Deelname aan de wereldtentoonstelling in 1958. De uitgave van een album over kunstambachten en nijverheden in West-Vlaanderen. Het inrichten van het eerste bestendig expositiecentrum voor toegepaste kunst op de Dijver te Brugge, waar een vijfentwintigtal merkwaardige groeps- en individuele tentoonstellingen plaatshadden. Het inrichten van het tweede expositiecentrum in het Huidevettershuis te Brugge waar provinciale, interprovinciale, nationale en zelfs internationale tentoonstellingen van het hedendaagse kunstambacht en de industriële vormgeving plaats grepen.
West-Vlaanderen kan bogen op een reeks kunstenaars van eerste rang. Bij de opening van de jongste interprovinciale tentoonstelling te Brugge op 5 juli ll., hoorde ik zeggen door niet-Westvlamingen dat onze provincie aan de spits staat in het land voor het kunstambacht, dat West-Vlaanderen op dat gebied werkelijk begenadigd is. Natuurlijk hebben we dat in de eerste plaats te danken aan het talent en de taaie werkkracht van onze Westvlaamse artiesten, maar toch ook wel aan het klimaat en de sfeer van waardering en steun die deze kunstenaars, dank zij het Comité voor Kunstambachten en industriële Vormgeving, onder de bekwame en dynamische leiding van zijn voorzitter de heer Alfons Botte, mogen ondervinden. Het is dan ook uit ter harten dat wij U, Mijnheer de Voorzitter, de wens toeroepen: Ad multos annos en: Doe zo voort, want wat Gij gedaan hebt, dat hebt Gij goed gedaan.
Jozef Storme. Bestendig Afgevaardigde, Voorzitter C.V.K.V.