Remi van Duyn
DECLAMATOR en toneelregisseur Remi Van Duyn werd te Oostende geboren, waar zijn vader scheepsloods was. Hij studeerde onder meer aan het Conservatorium te Oostende en behaalde er de ‘gouden medaille’.
Tijdens de laatste jaren regisseerde hij volgende markante toneelwerken: Juarez van Robles, De Stroom van Max Halbe, Schipper naast God van de Hartog, De Vrek enz... Ook werk van eigen bodem. Op de jongste gouwdag van het Algemeen Westvlaams Toneel regisseerde Van Duyn de creatie van Ferdinand Vercnocke's Maghellaan te De Panne, met de toneelgroep Kinkhankoren. In November l.l. creëerde hij in de K.N.S. te Gent met de Paul de Mont-groep het werk Intermezzo, dat onlangs met de toneelprijs van de Stad Gent werd bekroond.
Plannen voor de toekomst? Onder
meer het laatste werk van Gaston Martens dat waarschijnlijk door de Paul de Montkring ten tonele zal gebracht worden.
Wij stelden Van Duyn de vraag: Hoe staat U tegenover Massaspelen? Ik hou inderdaad van massaspelen, was zijn antwoord, op voorwaarde dat én tekst én lied én beeld het publiek zodanig weten geestdriftig te maken dat het als het ware deelneemt in de actie. Zijn voorkeur gaat naar het openluchtspel, toneel in openlucht dus waarbij rekening dient gehouden met milieu, middelen en landschap. Dit laatste vooral kan het toneeldécor goed aanvullen. Op deze manier regisseerde Van Duyn reeds Het Dorp der Mirakelen, De Gecroonde Leersse, De Notabelen van Kraainest. Op het ogenblik is hij bezig met de onderhandelingen voor een groots openluchtspel.
Op declamatorisch gebied beperkt Van Duyn zich vooral tot werken van jongere en hedendaagse dichters. Hun werk is de spiegel van onze tijd, en zij hebben ons iets te zeggen.