De Vlaamsche School. Jaargang 28
(1882)– [tijdschrift] Vlaamsche School, De– Auteursrechtvrij
[pagina 29]
| |
[pagina 30]
| |
Vorenstaande tafereel is op doek geschilderd en werd door wijlen den heer Jos. De Bom in Italië gekocht. De heer Jos. De Bom hield de schilderij voor een werk van Carlo Dolci, van Florence, 1616 + 1687. Anderen schreven haar later toe aan Sasso FerratoGa naar voetnoot(1) eigenlijk Salvi Giovanni Battista, geboren te Sasso-Ferrato, 1605 + 1685. In 1880 hebben wij met den heer Jan De Bom, den tegenwoordigen eigenaar der bedoelde schilderij, de meeste en bijzonderste museums van Italië bezocht, wat eenigen tijd vroeger insgelijks gedaan was door den plaatsnijder F. Lauwers. Naar onze ook door den heer Frans Lauwers gedeelde meening zou het stuk veeleer geschilderd zijn door Carlo Maratta 1625 + 1713; maar vermits er noch naam noch naamteeken op voorkomt en de geschiedenis van de schilderij minder bekend is, terwijl de uitvoering niet zulken stempel van bekende eigenaardigheid draagt, dat zij zou veroorloven met meer dan halve zekerheid den maker te onderkennen, zoo dunkt ons het wijste, het bij de aangevoerde gissingen te laten. Slechts zij nog opgemerkt, dat het niet onmogelijk is, dat de schildering waarvan zake uit eene grootere schilderij gesneden werd. Wat er ook van zij, de voorstelling is zeer fraai; de uitdrukking van het wezen is maagdelijk zuiver en schoon; het keurslijf is rood, de mantel blauw; een gouden lichtkrans omvat het hoofd. Het doek is 0m50 hoog en 0m43 breed. Het zal onnoodig zijn in lof uit te weiden over de sterkwaterplaat van den bekwamen plaatsnijder Frans Lauwers. Wie haar ziet, zal haar waardeeren; daarbij dient in aanmerking genomen, dat deze plaat al sedert eenigen tijd voltooid is; gebrek aan plaats heeft ons belet haar vroeger op te nemen. Ondertusschen is de veelbelovende plaatsnijder reeds te wege om een meester in zijn vak te worden. Een volgend opstel maakt gewag van een meesterwerk van zijne hand. |
|