Woord en beeld 4
Kristien Hemmerechts
Dré Peeters
‘Woord en Beeld’ is een nieuwe reeks in De Vlaamse Gids waarbij schrijvers en schilders, pen en penseel, elkaar kruisen op initiatief van Ernest Van Buynder, voorzitter van het Willemsfonds v.z.w. en van de Vlaamse commissie voor Beeldende Kunst.
In deze aflevering ontmoet de schrijfster Kristien Hemmerechts (Brussel 1955) de beeldhouwer Dré Peeters (Zichem, 1948). Ze verzorgde op 8 juni 1991 de inleiding van zijn tetoonstelling ‘Rabiës’ in de Galerij De Zwarte Panter te Antwerpen.
De beelden van Dré Peeters hebben geen ogen. Meestal zijn ze geblinddoekt, soms houden ze hun ogen gesloten. Eigenlijk is het vreemd dat hij geen beelden maakt met uitgestoken ogen, want bloederige, gapende oogholtes zouden hier helemaal niet misstaan.
Freudianen interpreteren uitgestoken ogen als een symbool voor castratie. Toen Oedipus besefte dat hij zijn vader had vermoord en met zijn moeder was gehuwd, stak hij zijn ogen uit, maar het zou inderdaad passender zijn geweest - hoewel misschien nog pijnlijker - als hij zijn penis had afgesneden. Maar ik vermoed dat ik met Oedipus en Freud op het verkeerde spoor zit om het werk van Dré Peeters te begrijpen. Zoals gezegd, gaat het hier om geblinddoekte ogen, en als er al sprake zou zijn van castratie dan is het een averechtse castratie: zowat elk lichaamsdeel kan weggesneden worden, maar zeker niet de geslachtsorganen. Die worden juist uitvergroot, op centrale plaatsen bevestigd of in een opvallend kleurtje geschilderd, kloofden, armen of benen kunnen ontbreken, maar borsten, penissen en kutten niet.
Nee, deze beelden hebben geen ogen omdat ogen, een oogopslag, een blik, mensen menselijk maken; en deze beelden juist tonen dat mensen geen mensen zijn. Het zijn dieren, honden, varkens, hanen, groteske monsters. Tachtig procent van de mensen leiden een hondeleven, zegt Dré, en de overige twintig procent gedraagt zich honds of hondsdol. Zijn beelden zijn ook stom. De monden zijn opengesperde gaten, en als er een tongetje uit hangt, is het geen spraakorgaan maar een obsceen broertje of zusje van penis en kut.
Dré Peeters rukt lichaamsdelen los. Soms tref je een eenzaam stel voeten aan, of een hanepoot waar het hoofd of de benen moeten zitten. Mensen zijn niet alleen dieren, maar ook machines die voor verbetering vatbaar zijn door bijvoorbeeld de onderdelen op een andere manier met elkaar te verbinden. Dré Peeters gaat