Het Willemsfonds start met een reeks kunstmonografieën ‘Beeld/Spraak’
‘Camiel Van Breedam of de laatste dag, wanneer het heidens oog vol is’ is het eerste nummer van een reeks kunstmonografieën getiteld Beeldspraak, waarmee het Willemsfonds van start gaat.
Met dit initiatief wil het Willemsfonds het werk van aktuele Vlaamse beeldende kunstenaars waarover nog te weinig gepubliceerd is, onder de aandacht brengen. Ook zullen er nummers gewijd worden aan minder bekende facetten van belangrijke artiesten. De monografieën zullen met een frequentie van twee uitgaven per jaar verschijnen. De keuze van het onderwerp gebeurt door een begeleidingsgroep bestaande uit Mevrouw Phil Mertens, konservator Museum voor Moderne Kunst (Brussel) en de heren F. Dassen, rector Volksuniversiteit Maurits Sabbe, Generaal-Majoor De Groof, kunstpromotor, W. Elias, Kultuuranimator van de V.U.B., K. Geirlandt, Directeur-Generaal Vereniging voor Tentoonstellingen Paleis voor Schone Kunsten, M. Vanden Daele, Inspecteur-Generaal Nationale Opvoeding en W. Van Herp, vrederechter en kunstpromotor.
Camiel Van Breedam: assemblage-kunst in een hoogst persoonlijke stijl
Voor elk nummer wordt naar een evenwicht gestreefd tussen beeld en tekst. Selektief fotomateriaal in kleur en zwart-wit illustreert een diepgaande studie van een bekend kunstkriticus-essayist. Voor het eerste