De Vlaamse Gids. Jaargang 58
(1974)– [tijdschrift] Vlaamsche Gids, De– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 60]
| |
A. Merckx
| |
[pagina 61]
| |
werkmiddel doorheen het grootste deel van het boek dat handelt over de romaanse kunst, ze werkt verhelderend, opent de mogelijkheid tot inhouds- en betekenisvolle vergelijking met de daarop volgende gothische kunst. Hoofdzaak in de tijd van de romaanse kunst is de factor van ondergeschiktheid die werkt in alle richtingen. De enkeling is afhankelijk van zijn heer, net als de heer inziet dat hij in zekere mate verplicht is aan de enkeling. De betrekkingen tussen de machtshebbers en de ondergeschikten zijn door de weeromstuit, door de engheid van het dwangbuis waarin ze gedrongen zitten, doordrongen van een sterke affectiviteit op een onderstroom van erotiek. Sensualiteit echter die de bevrediging zou betrachten buiten de gevestigde regels, wordt naar de Hel verwezen. De beelden die daar uitdrukking aan geven zijn bijzonder suggestief. De romaanse kunstenaar stelde alles in het werk om gestalte te geven aan een gedragspatroon steunende op het gezag en de overlevering. Buiten dit patroon was geen heil te verwachten. Werkelijkheid was hetgeen weerhouden bleef in de mazen van dit rooster. Van een objectieve, wetenschappelijke kijk op de wereld was geen sprake. De romaanse kunst bedient zich niet van prototypes zoals de Griekse of de Romeinse, zij experimenteert rondom enkele grote principes die door iedereen aanvaard worden. Vandaar de verscheidenheid in de uitbeelding en de opbouw van het kunstwerk. Boeiend is de manier waarop de schrijver bv. de romaanse muur waarneemt: ‘Si nous pouvons, en observant un mur, avoir des indications sur la technologie alors en vigueur, ainsi que sur l'organisation du travail sur le chantier au moment de sa construction, nous pouvons aussi y discerner des valeurs culturelles qui nous permettent de pénétrer dans l'univers mental de la civilisation qui l'a créé’. De kloof tussen de kunstenaar en de uitvoerder was niet zo groot als in onze tijd en de volksmassa's namen actief deel aan de vestiging en het ontstaan van de esthetische waarden. Interessant is de stelling van Scobeltzine volgens dewelke er geen rationeel denken aan de ene kant en een wilde gedachte aan de andere kant zou zijn, maar een zeker aantal mentale systemen die zich in de loop van de geschiedenis ontwikkeld hebben en die de uitdrukking zijn van een keuze ten overstaan van uiteenlopende sociale en economische realiteiten. Een boek dat werelden verzet en perspectieven opent. A. MERCKX 5/2/74 |
|