| |
| |
| |
Inhoudstafel van de 44STE jaargang
Personenregister
A
AERTSENS (Gerard): Het eeuwenoud dualisme in de Nederlandse experimentele poëzie |
IX |
534 |
ANDRIES (Marc): Twee jaar geleden kwam de angst |
V |
294 |
id. Niet naar zee |
XII |
729 |
| |
B
BABYLON (Frans): Het Joodse bruidje |
XII |
749 |
BAEKELMANS (Lode): De familie van mijn vrouw |
IV |
193 |
BERGEN (Emiel): Krakeel rond de zogenaamde abstracte kunst |
IV |
256 |
id. Artistieke proefvlucht boven Sicilië |
X |
639 |
BOURBON de (Louis): De rerum origine |
VII |
453 |
BRABANT van (Luc): De winst |
III |
156 |
id. Twee sonnetten van Louize Labé |
VII |
423 |
BRACHIN (Pierre): Een curieuze figuur van de Hollandse Renaissance: Jan Van Hout |
X |
593 |
BRACKE (Piet): Geluk |
XII |
743 |
BRANDT (Willem): Nog niet |
II |
108 |
id. Kustvaart |
IV |
246 |
BRULEZ (Raymond): Geyl als cultuurfilosoof |
II |
96 |
id. Een diagnose van Adolf Hitler |
VII |
413 |
| |
C
CAMI (Ben): 5 zeer korte verhalen |
III |
157 |
id. Het web |
VII |
417 |
| |
| |
CAMPO (Emile a): Geyl als historicus van de Nederlandse stam |
V |
302 |
CANT-JANSEN van (Narda): Georges Eekhoud, fransschrijvend Vlaming |
XII |
779 |
CLAUS (Hugo): Op reis met Appel |
I |
13 |
CLERCK de (Karel): Arij Prins en ‘De heilige Tocht’ |
VI |
341 |
CNODDER de (Remi): Vogel |
VI |
354 |
CRESENS (Roger): Als jij er bent |
XII |
734 |
| |
D
DAISNE (Johan): Soedba Tsjeloviëka (Het lot van een man) |
I |
51 |
id. Actualiteit der cultuur: Anatomie van een ‘moord’-film |
XII |
744 |
DONKER (Anthonie): Kain en Abel |
XI |
657 |
| |
G
GEPTS (Gilberte): Waarom musea voor moderne plastische kunst? |
VIII |
508 |
GRAAF de (Daniël A.): Verlaine als propagandist van Rimbaud |
I |
46 |
id. Rimbaud en de litteratuur gedurende zijn laatste levensjaren |
VI |
348 |
id. Jules Laforgue en onze tijd |
X |
607 |
GUIMAUD (Jean): Het franstalig toneel in België |
II |
115 |
| |
H
HAES de (Jos): Gedicht-Landschap |
XI |
662 |
HAESAERT (Clara): Wie zal mij beletten? |
II |
77 |
HENRARD (R.): In het spoor van Spinoza |
I |
33 |
HERMANS (Willem-Frederik): Antipathieke romanpersonages |
IX |
547 |
| |
J
JONCKHEERE (Karel): Ogentroost |
X |
620 |
JOORIS (Roland): Twee gedichten |
V |
324 |
| |
| |
| |
K
KEYSER de (Paul): De taal is gans het volk! Na de honderdste verjaardag van het overlijden van Prudens van Duyse (1804-1859) |
IV |
247 |
KEYSER de (Walter): Op zoek naar de waarheid |
V |
273 |
| |
L
LAMBERTY (Max): Van ‘leren vesten’, nihilisme en onderwijs |
IV |
211 |
LAMBIN (Marcel): Grootvader en Vader Bergmann |
XII |
775 |
LAMBRECHT (Eugeen): De ‘gruppe’ 47 |
VII |
406 |
LAMPO (Hubert): Het opduiken van een duistere God |
XII |
721 |
LAST (Jef): Inleiding tot de ‘haiku’ |
III |
129 |
id. Oud-Japanse haikus |
III |
131 |
LIEBAERS (Herman): Multatuli nu |
X |
616 |
LIPS (Gust): De ligstoel |
V |
316 |
LOCKHART (Sir Robert Bruce): Lenin de onbekende god van het communisme |
VI |
337 |
LUIJDJENS (A.H.): Vernieuwing in de Italiaanse letteren |
XII |
735 |
| |
M
MANTEAU (A.): Het uitgeven van gedichten |
VIII |
465 |
MEEWIS (Wim): Gedicht |
XI |
685 |
MEHUS (Donald V.): ‘Slagen zonder moeite’ |
XII |
740 |
MOHAMMED AYUB KHAN: De toekomst van Pakistan |
XI |
703 |
| |
N
NEUHUYS (Paul): Paul Joostens of de kluizenaar van de Venusstraat |
VI |
384 |
| |
P
PAUWELS (Werner): De vreugde van de dag |
VI |
383 |
PICARD (Hein): Wat is de talentelling? |
III |
133 |
PIETERS (Roger): Vlaggen voor het feest |
II |
78 |
POSSEMIERS (Paul): Vergankelijkheid |
XI |
661 |
POORTERE de (José): Verniel mij niet |
VI |
377 |
PUYVELDE van (Leo): De betekenis van de kunst van de beide van Eyck's |
I |
1 |
| |
| |
| |
R
RAES (Hugo): Onvolprezen: Anais Nin |
VIII |
520 |
id. De lach: révolte van de Amerikaan |
IX |
569 |
RIDDER de (André): Der liebe Augustin, een wufte en vroede vacantiefantasie |
II |
82 |
id. De nieuwe Franse roman: Michel Butor |
VI |
355 |
id. De nieuwe Franse roman: Nathalie Sarraute |
VIII |
472 |
id. De 30e Biënnale te Venetië. - I |
XI |
672 |
id. id. II |
XII |
750 |
RUTTEN (M.): Lucebert |
VII |
433 |
id. Diagonaal 1955-60 |
XI |
686 |
RUYSLINCK (Ward): Het koekoeksmeisje |
XI |
663 |
| |
S
SABBE (Herman): Strawinsky, eenheid in verscheidenheid |
II |
101 |
SCHEPENS (Jan): Uit Daisne's levensfilm |
III |
168 |
STIJNS (M.): De voorlichting over het buitenland |
III |
161 |
STROMAN (Ben): Stilstand is vooruitgang |
X |
634 |
| |
T
TEIRLINCK (Herman): Requiem bij de uitvaart van Willem Elsschot |
VII |
401 |
TULKENS (Julia): Midzomernacht |
I |
50 |
| |
U
UREEL (Hilde R.) De Zweedse filosoof Ingemar Hedenius |
VIII |
515 |
UYTTEBROECK (Vic.): De burleske wereld van Eugène Ionesco |
IX |
561 |
UYTTERSPROT (Herman): Marginalia bij een Kafkavertaling |
I |
19 |
| |
V
VERBRUGGHEN (Jo): Sheherazade |
XII |
728 |
VERHULST (A.E.): Geschiedschrijving en moderne wijsbegeerte |
IX |
529 |
| |
| |
VERMEILLE (Gust): Vooraleer |
VI |
389 |
VERSTRAETEN (Werner): De ruiter van het landgoed Paawe |
I |
44 |
VEULEMANS (Jan): Na-oorlogs |
II |
99 |
VINKENOOG (Simon): Poëzie en narcose |
X |
625 |
| |
W
WALLE van de (Norbert): René Magritte |
V |
317 |
WALRAVENS (Jan): De dood van Albert Camus |
II |
101 |
id. De tekeningen van Roel d'Haese |
VI |
378 |
id. Waarom behoud van oude tempels? |
VIII |
493 |
id. De dood van Boris L. Pasternak |
IX |
583 |
WAUTERS (Marcel): Gedichten |
I |
17 |
WERVEKE van (Hans): De geschiedenis van het Vlaams nationalisme |
II |
65 |
WILLEKENS (Em.): Georg Brandes en Vlaanderen |
V |
306 |
| |
Y
YPERMAN (Chris): Zon op de weg (fragmenten) |
IX |
541 |
| |
| |
| |
Kanttekeningen
A
AERTSENS (Gerard): Ondergang van het Avondland: Een bekend refrein |
II |
122 |
id. ‘Het Huis van de Stilte’ door Julia Tulkens |
V |
326 |
AZIZ BEG: Pakistan: problemen en perspectieven |
VII |
455 |
| |
B
BILCKE (Maurits): In memoriam Antoon Marstboom |
VII |
461 |
BORGER de (René): De dood van Gérard Philipe of het overlijden van een Prins zonder erfgenaam |
I |
63 |
id. De dood van Victor Sjöström |
II |
125 |
id. Overwegingen bij de dood van Gerard De Boe |
V |
327 |
id. Mack Sennett |
XII |
793 |
BRULEZ (Raymond): Restif de la Bretonne, voorloper en profeet |
I |
59 |
id. De tragedie van Passendale |
IV |
264 |
id. Gedoemde kunstenaars |
X |
653 |
| |
C
CAMI (Ben): Een Amerikaanse school voor schrijvers |
V |
334 |
CLERCK de (Karel): Verheugende kentering |
III |
189 |
CLICTEUR (L.): Antoine Blondin als sportjournalist: kleine man in de grote Tour |
I |
58 |
| |
D
DAISNE (Johan): Rosen für den Staatsanwalt: celluloidstrik voor de laatste nazi's |
IV |
270 |
id. Le chevalier d'Eon: Caroline garçon |
V |
334 |
id. They came to Cordura: Corneilliaanse western |
XI |
716 |
DECLERCQ (A.): Uit 's Werelds polikliniek: Waarheen met het socialisme? |
I |
54 |
id. id.: Terugkeer van een monster |
II |
121 |
id. id.: Ultra-kortsluiting |
III |
183 |
| |
| |
id. id.: Nato-luchtkastelen |
IV |
263 |
id. id.: Zuid-Afrika |
V |
325 |
id. id.: Rhapsodie in 't rood |
VI |
390 |
id. id.: Hoogtijd voor Generaals |
VII |
454 |
id. id.: Het Afrikaanse jaar 1960 |
VIII |
526 |
id. id.: Het Europa van de Gaulle |
IX |
588 |
id. id.: Ideologische ruzie |
X |
646 |
id. id.: Een afrekening tussen Ieren |
XI |
713 |
id. id.: De toekomst van Eurafrika |
XII |
792 |
| |
G
GUIMAUD (Jean): Belgisch Toneel: een debat en een voorstelling |
V |
329 |
id. O'Neill en O'Casey |
VI |
398 |
id. ‘Les trois Chapeaux claque’ |
VII |
460 |
id. Toneel te Dubrovnik |
XI |
718 |
id. Paul Willems |
XII |
795 |
| |
K
KNOP (Staf): Bokkesprongen in het Vlaams Toneel |
II |
126 |
id. Kijk... naar Hugo Claus |
III |
188 |
id. ‘De Gelijkbenigen’ van Piet Sterckx |
IV |
270 |
id. Internationaal Festival voor Avant-gardetoneel te Brussel |
VII |
458 |
id. ‘Bloemen op beton’ door Paul Berkenman |
VIII |
527 |
id. Structuur van het Nationaal Toneel |
X |
647 |
id. ‘Taste of Honey’ door EWT Teater te Antwerpen |
XII |
795 |
| |
L
LUWEL (A.): Gespreksbasis voor West-Europese samenwerking op het gebied van opvoeding en onderwijs |
VII |
463 |
| |
M
MAIJER (Willem A.): Marek Hlasko |
XII |
797 |
| |
| |
| |
P
PELEMANS (Willem): Hector Villa-Lobos |
I |
62 |
id. Van Béjart's ‘Lentewijding’ naar ‘Free and Easy’ |
II |
127 |
id. Koningin Elisabethwedstrijd 1960 |
VII |
457 |
| |
R
RAES (Hugo): Engelse literatuur: Anna Kavan |
III |
190 |
id. Een nieuw verboden boek in Amerika: ‘The naked Lunch’ |
VI |
391 |
id. Bert Schierbeek's: ‘Het Dier heeft een Mens getekend’ |
X |
652 |
id. ‘Mrs. Bridge’ |
XII |
799 |
RIDDER de (André): Een Parijse boekhandelaarster: Adrienne Monnier |
V |
331 |
id. Overzichtstentoonstelling ter ere van Jeanne Bucher |
X |
649 |
id. ‘Le Monologue du Peintre’ door Georges Charbonnier |
XI |
714 |
RUTTEN (Willy): Erotisme als ‘innerlijke ervaring’ bij de surrealisten |
III |
186 |
RUYSBEEK van (Erik): Bert Schierbeek over Zen |
III |
184 |
id. De Portugese dichter Fernando Pessoa |
IX |
590 |
| |
S
SCHEPEN S (Jan): Recente Duitse vertalingen van Nederlands werk |
VI |
393 |
| |
U
UYTTEBROECK (Vic.): André Schwarz-Bart Goncourt '59 |
I |
55 |
| |
V
VERKEIN (Lea): Toneelzesdaagse |
IV |
267 |
id. ‘Dear Liar’, een toneelstuk in brieven |
VI |
397 |
id. ‘Die Blechtrommel’. De eerste roman van Günther Grass |
X |
651 |
VOLKAERT (Walter): Manessier, Poliakoff, Debré |
III |
192 |
| |
| |
id. Antagonismen |
V |
330 |
id. Een nieuw beeldhouwwerk van Rik Wouters |
VI |
396 |
id. Nicolas Poussin |
VII |
462 |
id. Jean Miotte |
IX |
591 |
id. Amerikaanse beeldhouwers te Parijs |
XII |
800 |
| |
W
WALRAVENS (Jan): André de Ridder over de levende kunst |
X |
655 |
WAUTERS (Marcel): Pierre Reverdy |
IX |
589 |
|
|