| |
| |
| |
Inhoudstafel van de 42ste jaargang
Personenregister
A
APOSTEL (Leo): Kultuur en techniek. - I |
I |
1 |
APOSTEL (Leo): Kultuur en techniek. II |
II |
105 |
APOSTEL (Leo): Kultuur en techniek. III |
III |
162 |
AERTSENS (G.): Leopold Flam: morele bezinning en neo-humanisme |
IX |
556 |
| |
B
BUCKINX (Pieter G.): Negerlied: De tovenaar |
III |
155 |
BERGEN (Em.): Voorhistorische grotschilderingen in de Sahara |
III |
174 |
BOSSCHAERTS (Eugène): Portret van een bruut |
VI |
325 |
BRULEZ (Raymond): Aan anderen gespiegeld |
V |
275 |
BRULEZ (Raymond): Schrijvers als ruziemakers |
VIII |
465 |
BRULEZ (Raymond): Een dag te Praag |
IX |
567 |
BROUWERS (Jaak): Bestand |
I |
18 |
BROUWERS (Jaak): Blinde passagier |
III |
149 |
| |
C
CORBAN (Claude): Ballade voor een nieuwe Mona-Lisa |
I |
19 |
COX (Harry): Ritme en Mozart's ‘Musikalischer Spasz’ |
I |
33 |
CLERCK (Karel de): De ‘gebruikskunst’ van P.C. Boutens |
I |
41 |
CLERCK (Karel de): P.C. Boutens aan de Utrechtse Universiteit |
IV |
193 |
CLERCK (Karel de): Abraham van Collem |
IX |
547 |
| |
| |
CHARIS (Petros): Het vreemde huis |
III |
150 |
CAMI (Ben): Monoloog |
VIII |
478 |
| |
D
DAISNE (Johan): Marlène de ma jeunesse... ‘The Mont Carlo story’ en een lifetime story |
I |
52 |
DAISNE (Johan): Lentewind |
III |
180 |
DAISNE (Johan): Bel-Ami: la bête et les belles |
IV |
232 |
DAISNE (Johan): Lof der letteren |
VII |
392 |
DAISNE (Johan): ‘The Young Lions’ |
VIII |
489 |
DAISNE (Johan): ‘The Goddess’: meedogenloze kritiek van Hollywood op Hollywood |
XII |
726 |
DANGIN (Mark): Gedicht |
VIII |
488 |
DONKER (Anthonie): Eva bij romantici en satyrici |
III |
129 |
| |
F
FIORENTINO (Luizi): Twee liefdegedichten |
II |
70 |
FONCKE (Robert): Bij de instelling van de Koninklijke Belgische Commissie voor Volkskunde |
I |
26 |
| |
G
GLASER (Stefan): Betekenis van het begrip aanval in het internationaal strafrecht. - I. |
VI |
361 |
GLASER (Stefan): Betekenis van het begrip aanval in het internationaal strafrecht. - II |
VII |
425 |
GRESHOFF (Jan): Journalistieke cursussen in Zuid-Afrika |
VIII |
485 |
GRESHOFF (Jan): Leerzame Rijmen |
IX |
532 |
GRESHOFF (Jan): Ouderdom |
XII |
732 |
GALEN (H.M.J. van): Gezelle en het dichterschap |
IX |
534 |
GOBBERS (Walter): Gerard Walschap en Eduard Engels: ‘Die Weltliteratur’ |
X |
589 |
GORIS (Alfons): Hoofdstedelijk |
I |
32 |
GORIS (Alfons): Oud-Kempisch |
V |
279 |
GORLE (Frits): Beschouwingen omtrent een modern liberalisme |
V |
283 |
| |
H
HAUWAERT (O. van): De straatnamen te Gent |
IV |
202 |
| |
J
JONCKHEERE (Karel): De poëziemuur doorbreken |
XII |
705 |
| |
| |
| |
L
LAMBRECHTS (P.): Wetenschap en universiteit nu en morgen |
V |
257 |
| |
M
MADARIAGA (Salvador de): ‘Hier Laika, aan boord van Spoetnik II...’ |
II |
65 |
MADARIAGA (Salvador de): De rode strohoed |
IV |
210 |
MEHUS (Donald V.): Amerikaanse humor |
VI |
321 |
MEHUS (Donald V.): George Bernard Shaw als muziekcriticus |
XI |
653 |
MERCKX (A.): Mens |
XI |
679 |
MERTENS (C.): De magie van licht en klank |
II |
83 |
MEEWIS (Wim): Gedicht |
VIII |
464 |
| |
N
NOYEN (P.): Moderne jeugd en antieke kultuur |
VII |
385 |
NOYEN (P.): Numismatiek: Hobby of wetenschap? |
IX |
525 |
| |
P
PUYVELDE (Leo van): Dirk Bouts |
II |
71 |
PELEMANS (Willem): Concrete en elektronische muziek zonder toekomst? |
III |
156 |
PELEMANS (Willem): Opera en toneel |
XI |
657 |
PHILIPPOT (Paul): Wat is kunstgeschiedenis? |
IV |
215 |
PETRARCA (Francesco): Ardens sonnet |
VI |
324 |
POORTERE (José de): Gedicht |
VI |
335 |
POORTERE (José de): Het jongetje |
VIII |
484 |
POSSEMIERS (Paul): Toekomst |
IX |
555 |
| |
Q
QUET (George): De opvoedkundige rol van het onderwijs in de strijd tegen de arbeidsongevallen. - I |
XI |
680 |
QUET (George): De opvoedkundige rol van het onderwijs in de strijd tegen de arbeidsongevallen. - II |
XII |
750 |
| |
R
REGALIA FASSY (Fernanda): Aan de onbekende zoon |
VI |
360 |
RUTTEN (M.): Jan van Nijlen tussen oud en nieuw |
VII |
393 |
RUTTEN (M.): Hans Andreus: Van muziekkijkdier tot Empedocles |
X |
600 |
| |
| |
RIDDER (André de): In memoriam Jozef Cantré |
I |
12 |
RIDDER (André de): Georges Rouault |
IV |
228 |
RIDDER (André de): Walter Vaes |
VI |
228 |
RIDDER (André de): Het dagboek van Maurice Denis |
VII |
408 |
RIDDER (André de): De 29ste Biënnale te Venetië. - I |
XI |
662 |
RIDDER (André de): De 29ste Biënnale te Venetië. - II |
XII |
733 |
ROGGEMAN (Willy): R.M. Rilke |
V |
293 |
RITSOS (Jannis): Vier gedichten |
VIII |
476 |
RUYSLINCK (Ward): De bomtrechter |
I |
23 |
ROLLEGHEM (A. van): De rol van het Brugse Willems-Fonds in de stichting van de haven van Brugge-Zeebrugge |
VI |
352 |
| |
S
SCHEPENS (Jan): Verloren stad |
I |
40 |
SCHEPENS (Jan): Alter ego |
II |
82 |
SCHEPENS (Jan): Zandloper |
IV |
227 |
SCHEPENS (Jan): Vier nocturnes |
V |
280 |
SCHEPENS (Jan): Fata morgana |
VI |
359 |
SNOEK (Paul): As en stof |
IX |
531 |
SPELIERS (Hedwig): Verbeeld je uit onze wandeling |
XII |
717 |
STIJNS (M.): Abraham Verhoeven en de pers |
III |
143 |
| |
T
TOORN (M.C. van den): De oudgermaanse achtergrond in Rodenbachs ‘Gudrun’ en Hegenscheidts ‘Starkadd’ |
II |
96 |
| |
V
VERCAMMEN (Jan): Foto |
II |
94 |
VERCAMMEN (Jan): Wij en God |
IV |
237 |
VERCAMMEN (Jan): Frans Dille. De magie van de lijn (fragmenten) |
IX |
513 |
VERCAMMEN (Jan): Winteravondtrein |
X |
614 |
VANDELOO (Jos): Heel vroeg |
III |
173 |
VARVITSIOTIS (Takis): Luister naar de regen |
V |
302 |
VOLKAERT (Walter): De ruimte van Jean Piaubert |
V |
303 |
VEEN (Adriaan van der): Mijn reizen en mijn lezen |
VIII |
449 |
| |
W
WALRAVENS (Jan): 50 jaar moderne kunst. - I |
VI |
343 |
WALRAVENS (Jan): 50 jaar moderne kunst. - II |
VII |
417 |
| |
| |
WALRAVENS (Jan): 50 jaar moderne kunst. - III |
VIII |
495 |
WALRAVENS (Jan): Joan Miro, Guggenheimprijs 1958 |
XII |
718 |
WERVEKE (Hans van): De mémoires van Paul Hymans |
XI |
641 |
WISPELAERE (Paul de): Dirk Costers levensbeschouwing |
X |
577 |
WOUTERS (H.): Indiaanse getuigenissen |
XI |
615 |
| |
Kanttekeningen
A
ADAMS (René): Bertolt Brecht, rustverstoorder te Brussel |
IV |
246 |
ADAMS (Roger): Miles Davis te Saint-Germain-des-Prés |
II |
122 |
ADAMS (Roger): Het modern jazz-quartet |
VI |
381 |
ADAMS (Roger):Bij het overlijden van Big Bill Broonzy |
X |
625 |
| |
B
BORGER (R. de): Frankrijk verlaat de ‘Paden van de Roem’ |
IV |
255 |
BORGER (R. de): De confrontatie der beste films van alle tijden |
XII |
762 |
BOTS (M.): De evolutie van de schoolbevolking |
IV |
240 |
BROUWERS (Jaak): Klein ganzenspel voor ‘Celbeton’ |
IV |
242 |
BRULEZ (Raymond): Het domein van de liefde |
IV |
251 |
BRULIN (Tone): Een Engels tijdschrift over toneel |
X |
640 |
BRULIN (Tone): N.P. van Wyck Louw en zijn ‘Germanikus’ |
XI |
700 |
BRULIN (Tone): Problementoneel te Johannesburg |
XII |
766 |
BRUYN (Frans de): Nietzsche verraden |
VI |
383 |
| |
C
CAMI (Ben): De Engelse dichter Edwin Muir |
I |
63 |
CAMI (Ben): Lawrence Durrell: een paar nota's |
X |
635 |
| |
| |
| |
D
DAISNE (Johan): A king in New York: Koning der komiek in ballingschap |
II |
124 |
DAISNE (Johan): The brothers Rico. Simenon, Kuifje en Eddie Polo |
V |
315 |
DAISNE (Johan): The bridge on the river Kwai; tussen twee madness |
VI |
376 |
DAISNE (Johan): De grote prijs van het W.T. - Festival 1958: ‘Vynalez Zkazy’ |
X |
629 |
DECLERCQ (Richard): De naïeve schilders sinds Douanier Rousseau |
VIII |
506 |
DECLERCQ (A.): Tunesische tweesprong |
I |
57 |
DECLERCQ (A.): Atlantische depressie |
II |
120 |
DECLERCQ (A.): Europa tussen twee stoelen |
III |
181 |
DECLERCQ (A.): Murphy's terugkeer |
IV |
238 |
DECLERCQ (A.): De gekwetste kapitein |
V |
306 |
DECLERCQ (A.): Negentien jaar later |
VI |
369 |
DECLERCQ (A.): Charles le Temporaire |
VII |
436 |
DECLERCQ (A.): Het recht van de sterkste |
VIII |
503 |
DECLERCQ (A.): Vergelijking met een onbekende |
IX |
572 |
DECLERCQ (A.): De hermetische Hammarskjoeld |
X |
622 |
DECLERCQ (A.): De taal der cijfers |
XI |
694 |
DECLERCQ (A.): Een trap van de ezel |
XII |
759 |
| |
F
FLAM (L.): De gepassioneerde dialectica van het existentiële denken |
I |
61 |
| |
G
GRESHOFF (Jan): Tegen de herinnering |
XII |
761 |
GUIMAUD (Jean): Toneel van Charles Bertin en Hermann Closson |
XI |
703 |
GYSEN (Wim): Het ‘Schwyzerdeutsch’ en de Zwitserse letterkunde |
VII |
446 |
| |
H
HAUTEKIET (W.): Spoetnik-Explorer-Zeta-Heim |
III |
183 |
| |
K
KNOP (Staf): Nieuwe bloeitijd van de Vlaamse toneelletterkunde |
I |
58 |
| |
| |
KNOP (Staf): Retrospectief John van Druten |
II |
126 |
KNOP (Staf): Problemen in het Vlaamse drama |
III |
189 |
KNOP (Staf): Te veel en te weinig in het Vlaams toneel |
IV |
248 |
KNOP (Staf): Toneel van Luc Vilsen |
V |
313 |
KNOP (Staf): Tone Brulin komt... en gaat |
VI |
375 |
KNOP (Staf): François Villon op het toneel |
VII |
444 |
KNOP (Staf): Mechels Miniatuurtheater |
VIII |
509 |
KNOP (Staf): Keldertoneel te Gent |
IX |
575 |
| |
M
MAES (H.): Pleidooi voor het liefhebberstoneel |
XI |
702 |
MAIJER (Willem A.): De Poolse schrijver Michael Rusinek en zijn werk |
V |
307 |
MERTENS (Marc): Een oorspronkelijk T.V.-politiedrama: De zesde kogel |
VI |
379 |
| |
P
PELEMANS (Willem): De volksdansen van E. Vander Meersch |
II |
128 |
PELEMANS (Willem): De cabaret-kunstenaars en de muzikale opleiding van het volk |
V |
320 |
PELEMANS (Willem): De herleving van de melodie in de moderne toonkunst |
VII |
445 |
PELEMANS (Willem): Een bedrieglijk lyrisch onderwerp: François Villon |
VIII |
505 |
PELEMANS (Willem): Een nieuwe Menotti: ‘Maria Golovin’ |
X |
623 |
PELEMANS (Willem): Balletomanie en operaphobie |
XII |
762 |
PERRE (Hugo van de): Een Belgisch schilder te Londen: Maurice Jadot |
XII |
764 |
| |
R
RAES (Hugo): Jack Kerouac: Nieuwe literaire schok in Amerika |
X |
637 |
RIDDER (André de): ‘Métamorphose de l'artiste’ |
III |
186 |
RIDDER (André de): Literatuur of aliteratuur? |
VI |
370 |
RIDDER (André de): Het neo-realisme in de jongere Franse romankunst |
VII |
439 |
ROGGEMAN (Willy): ‘Negatief’: Een Nietzschekonsekwentie... onder andere |
VI |
372 |
RUYSBEEK (Erik van): Saint-John Perse |
IV |
253 |
| |
| |
| |
S
SCHEPENS (Jan): Voor prof. dr. Hans van Werveke |
III |
191 |
SCHEPENS (Jan): Twee boeken over Yoegoslavië |
V |
316 |
SCHEPENS (Jan): De aforismen van Julien de Valckenaere |
VII |
437 |
STIJNS (Marcel): Nog over Abraham Verhoeven |
VIII |
512 |
STROMAN (Ben): Dylan Thomas' ‘Het Melkwoud’ al of niet voor toneel |
IV |
244 |
| |
U
UYTTEBROECK (Vic): Roger Martin du Gard |
X |
638 |
| |
V
VERBIST (Leo): ‘De Merel’, animatiefilm van Norman McLaren |
X |
628 |
VERKEIN (Lea): Kennen Sie die Milchstrasse? |
III |
188 |
VERKEIN (Lea): Leve de Wereldtentoonstelling! |
IV |
238 |
VERKEIN (Lea): Boze jonge man niet boos genoeg |
V |
310 |
VERKEIN (Lea): Vissen in zakken |
VI |
380 |
VERKEIN (Lea): Hihihihi! Birra! Uppa! |
VII |
443 |
VERKEIN (Lea): In het kader van het Toneelfestival: Max Frisch |
VIII |
506 |
VERKEIN (Lea): Buiten het kader van het Toneelfestival |
IX |
574 |
VERKEIN (Lea): Vertrouwen in Kamala Markandaya |
XI |
695 |
VERKEIN (Lea): De Spaanse leugenaar |
XII |
767 |
VOLKAERT (Walter): Parijs in het teken van Bernard Buffet |
III |
185 |
VOLKAERT (Walter): Artistiek nieuws van de Rive Gauche |
IV |
250 |
VOLKAERT (Walter): Parijs: gevecht met de literatuur |
V |
311 |
VOLKAERT (Walter): Van Frank Kupka tot Jacqueline Pavlowsky |
VIII |
510 |
VOLKAERT (Walter): Het na-seizoen te Parijs |
X |
626 |
VOLKAERT (Walter): De abstractie is niet dood |
XI |
700 |
VOLKAERT (Walter): Tekeningen van Clouet tot Matisse in de Orangerie |
XII |
763 |
| |
W
WALRAVENS (Jan): In memoriam Remy C. van de Kerckhove |
II |
119 |
WALRAVENS (Jan): Charles Morgan |
III |
191 |
WALRAVENS (Jan): Boris Pasternak en het Russisch mysticisme in ‘Dokter Jivago’ |
X |
632 |
WALRAVENS (Jan): Twee Franse intellectuelen: Michel Butor en André Gorz |
X |
634 |
WALRAVENS (Jan): Mario Soldati en de taal van de passie |
XI |
697 |
WALRAVENS (Jan): De zaak Pasternak |
XII |
758 |
|
|