buiten andere byzonderheden, die hy wraekt, het geloof van Jesus Godheid en Borgtogtlyke Genoegdoening, als eene belaglyke Hairklovery, wordt veracht. Ondertusschen is 'er, in 't gansche Vertoog, geen melding van die Leerstukken gemaekt; het geheele Vertoog is ingericht tegen het bitter twisten en veroordeelen, dat door alle tyden her in de Christelyke Kerk, ten nadeele van den Christelyken Godsdienst, plaets gehad heeft, en nog hier en daer, by zommigen, stand houd. In 't opstellen van zulk een Geschrift, eischte de natuur der zake, dat de Schryver zich op zodanig ene wyze aen de algemeen aengenomen waerheden bepaelde, dat hy zich noch voor, noch tegen, enige byzondere Gezmtheid verklaerde. Dit is volkomen in acht genomen; en nu trekt men daer uit verdachte gevolgen, of past deze en gene bedenkingen toe op ene byzondere Gezindheid, of byzondere gevoelens. - Van dien aert is alles wat de Missiveschryver tegen dit Vertoog inbrengt: hy ziet het algemeen bedoelde over het oog, en verliest dus het bedoelde van den Opsteller uit het gezicht. Intusschen blyft de Opsteller in zyn algemeen bedoelde berusten; latende de gevolgtrekkingen en toepassingen van een ieder, van welke Gezindheid hy ook moge wezen, voor zyne rekening; en dus, in dit geval, voor den Missiveschryver, die dezelven maakt. - Onder een verdeeld Christendom, over 't haetlyke der verdeeldheid schryvende, kan 't niet wel anders zyn, of men moet, nu hier, dan daer, nu aen die, dan aen deze, Gezindheid ongenoegen geven; vooral by zulke Leden van dezelven, die wat ligtlyk tot byzondere verdenkingen overslaen; waer van wy onzen Schryver, niet tegenstaende zyne welmenendheid, niet geheel kunnen vryspreken; te minder, daer hy 't zomtyds niet slegts by gevolgtrekkingen en toepassingen laet, maer ook, op zyn eigen gezag, deze en gene voorstellingen nader beperkt, dan de Schryvers dezelven opgegeven hebben.
In ons Mengelwerk bl. 409 wordt 'er gesproken van Jezus komst in de Waereld, ‘om deze groote waarheden te prediken, dat 'er eene opstanding uit den dood, een leeven na dit leeven, en daarin eene vergelding van het geen de menschen zouden gedaan hebben, te wagten was; dat God de zonden vergeven wilde aan hun die zig opregtlyk bekeerden.’ Onze Missiveschryver zegt, dat aldaar het oogwit van Jesus zending alleenlijk hier in gesteld wordt, ‘om te prediken deze groote waarheden’ enz. Ziet, dit is niet getrouw voorgesteld; 't oogmerk was daer niet, de geheele prediking systematisch op te geven: zo min als 't op ene andere plaets, Bladz. 449 die den Missiveschryver insgelyks, als niet genoeg zeggende, in 't oog loopt, het oogmerk was, om de Leer der Verzoeninge door 's Heillands kruisdood, in derzelver geheel beslag, voor te dragen.
Bl. 411 stat ‘dat de moeielykheden, om deugd en godvrugt te betragten, door zommigen dikwils in een te sterk licht ge-