Tirade. Jaargang 57 (nrs. 447-451)
(2013)– [tijdschrift] Tirade– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 26]
| |
Merijn de Boer
| |
[pagina 27]
| |
was geen sprake van bij lezing van De helleveeg: ik las het met halve aandacht (hele was niet nodig) en bittere teleurstelling. Ik ben ervan overtuigd dat een van onze grootste schrijvers niet bepaald een dienst is bewezen met deze kritiekloosheid. Ik wil de Van der Heijden uit de jaren zeventig, tachtig en negentig terug, de schrijver die waanzinnig veel voor mij en vele anderen betekend heeft. Zoals de schrijver van daarna ook nog steeds veel voor me betekende, zij het soms (De Movo Tapes, Drijfzand koloniseren) wat minder. En dan verschijnt De helleveeg en vormt dat boek een volkomen breuk met een hoogstaand oeuvre. En dan verschijnen er juichende recensies en begrijp ik er helemaal niets meer van. Ben ik de enige die De helleveeg van een Van der Heijden-onwaardig niveau vind? Of ik ben gek of de wereld is gek. Over het algemeen is het dan het eerste. Merijn de Boer (1982) is schrijver en redacteur. Voor Nestvlieders (2011) kreeg hij de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs. Januari 2014 verschijnt zijn roman De nacht. |
|