nachtpon. Leg nou maar eens uit waarom dat haarfijn samenhangt met die geschaafde denneplank waarvan de krullen ondertussen al in de kachel zijn beland.
Derde voorbeeld: ‘Omdat ik opníeuw verliefd was zeker, begon mijn haar weer te krullen. Ik rook de dennebomen op weg naar mijn werk, ik rook ze. Pure hars die ik opsnoof, voor het eerst sinds vele jaren ruik ik weer de huid van Marie...’ De roman waaruit deze drie zinnen afkomstig zijn, is wel exemplarisch voor het gehele werk van de auteur genoemd. Op mijn beurt zou ik deze drie zinnen exemplarisch voor de hele roman willen noemen. Wie goed tussen de dennenaalden kijkt zal met het blote oog een man met een bril ontwaren. Wie een bril opzet niet.
Laatste voorbeeld. Van dit boek schiet me geen zin of passage te binnen maar een compleet verhaal, het enige verhaal dat ik zonder dat ik het uit mijn hoofd geleerd heb vanbuiten ken:
‘Semjon Semjonovitsj zet zijn bril op, kijkt naar een denneboom en ziet: in de denneboom zit een boer die zijn vuist tegen hem schudt.
Semjon Semjonovitsj zet zijn bril af, kijkt naar de denneboom en ziet dat er niemand in de boom zit.
Semjon Semjonovitsj zet zijn bril weer op, kijkt naar de denneboom en ziet in die denneboom opnieuw een boer zitten die zijn vuist tegen hem schudt.
Semjon Semjonovitsj zet zijn bril af en ziet weer dat er niemand in de boom zit.
Semjon Semjonovitsj zet zijn bril weer op, kijkt naar de denneboom en ziet er alweer die boer zitten die zijn vuist tegen hem schudt.
Semjon Semjonovitsj weigert aan dit verschijnsel te geloven en houdt het verschijnsel voor optisch bedrog’.
Zo'n klein vertelsel en zes maal komt er het woord denneboom in voor! Een bizondere vorm van economisch taalgebruik. De schrijver van dit verhaal gaat voor een echte grapjas door. Terecht, maar ook grappige geesten hebben hun obsessies. Zonder die obsessies waren ze half zo grappig niet. De bril is een uitvinding van de mens. De boer ook. De denneboom niet. Die is en blijft zichzelf, al of niet bekeken door een bril. Armando kan dan wel beweren dat dennebomen schuldig zijn omdat ze werkeloos hebben toegekeken bij al het oorlogsgeweld en geen vinger hebben uitgestoken, maar hoe moet je een vinger uitsteken als je geen