heid van het landschap, over de archaïsche toestanden in een klein dorp, de benijdenswaardige vorm van samenleving die daardoor bewaard blijft, zijn hartelijke contacten met de inwoners. En nooit klinkt in die woorden protest, zelfs maar medelijden, integendeel.
Het directe werk, schetsen naar de natuur, naar modellen, wilde niet erg lukken. Dat is een algemene opmerking van kunstenaars die in een mooi land reizen. Het werk waar hij tenslotte achter kon staan, zoals de hierbij gereproduceerde etsen, maakte hij thuis, zonder directe aanleiding. Het zijn wel situaties die hij gezien heeft, maar die blijkens zijn woordelijk verhaal, geen bewuste indruk hebben gemaakt. Waarom hebben al die etsen dan als onderwerp (in woorden gevat) iets treurigs of sombers, de blinde lootjesverkoper, de murwgewerkte mannen, de uitgewoonde moeders, de angstige kinderen?
Ik vermoed dat het mechaniek zo gewerkt heeft:
Van Os is in een prachtig land, in een boeiende gemeenschap. Zijn zintuigen - en dat zullen bij een schilder/etser wel voornamelijk de ogen zijn, al wil ik daar best over twisten - nemen zonder voorbehoud op, er kan geen schifting gemaakt worden, alleen een journalistieke geest zou aan afscheiding kunnen beginnen. Onder die vele beelden zijn er enkele die door bijzondere prikkels - zich persoonlijk gegrepen voelen door pijn, medelijden, afgrijzen, angst - in het geheugen geëtst worden. Het zijn die geëtste beelden die later, als de omgeving in rust is, op het beeldvlies van de hersenen verschijnen. Van Os vond het zelfs een bezwaar dat hij dan zo weinig details meer wist, alsof dat niet de grote kracht van zijn platen is: niets dan grote, fel door zon witte muurvlakken, inktzwarte schaduwen, en daar tegen, uit diezelfde tegenstellingen opgebouwd, de mensen. In onze huidige heilstaat, de gewatteerdheid van het jeugdige Boeddhastadium, lijkt elke afbeelding van ziekte, armoe en dood direct een protest. De vorm waarin Van Os de schaduwkanten van het zonnige leven heeft kunnen geven, is niet volgens een voor de gelegenheid uit het arsenaal gehaald recept, maar duidelijk iets wat gegroeid is, de elementen van sentiment en zintuigindrukken integrerend, zonder invloed van oppervlakkige, in woorden te vatten bedoelingen. Geen protest, maar algemeen geldige mededelingen van een staat van leven.
D. Hillenius