is berijmde en met eigen gevoelens doorblazen bijbeluitleg waarin zich de holheid van Bilderdijk en de religieuze zelfoverschatting van Kloos aankondigt. De grootheid van Vondel is iets dat hem in een enkele regel of in een beeld ontsnapt. En dan is het nog altijd een braaf soort grootheid waarvoor men van een afstand respect kan hebben maar waardoor men niet van zijn stuk wordt gebracht.
Het is jammer dat de bandrecorder niet door Constantijn Huygens is uitgevonden. Wij moeten op brieven en dagboeken van hem en zijn vrienden afgaan om een idee te krijgen van hun conversatiestijl die misschien toch een beetje te langzaam en deftig was. In ons land heeft men gepreekt, betoogd, gekletst, een boom opgezet, georeerd en geredekaveld, maar er zijn in onze literatuur weinig bewijzen of sporen van werkelijke conversatie. De lezer wordt door onze schrijvers (als zij niet gewoon een verhaaltje vertellen) terechtgewezen, berispt, vermaand, in de hoek gezet met een spreekverbod. Onze beste auteurs nemen hun lezer niet helemaal au sérieux, geven hem niet het gevoel van een vriendschappelijke nabijheid waarin men van weerskanten geen blad voor de mond neemt. Er is in hun stijl niets liefs aan de hand. Op sierlijkheid wordt neergezien of men overdrijft het belang ervan. Er is geen verstandhouding met de lezer. Ook onze schrijvers spreken van kanselhoogte, op een stoel, achter een toonbank of een katheder, met het publiek aan hun voeten. Zij verheffen hun stem om gehoord te worden (tegenwoordig ook om geld te verdienen), niet om op hun beurt te luisteren. Onze literatuur is jongensachtig, puistig, een beetje onbehouwen als wijzelf.
Wij hebben geen eigen toneelliteratuur. Behalve dat het ons daardoor aan voorbeelden van conversatie heeft ontbroken die er in andere landen wel zijn geweest, zodat wat er bij ons in het verleden aan werkelijke conversatie is gevoerd voor het nageslacht verloren is gegaan, hebben door dat gemis ook de andere literaire genres nadeel geleden. Onze literaire stijl is een schrijfstijl en onze schrijfstijl is een beschrijfstijl. Hij heeft zelden de gracieuze directheid en de lichte indringendheid die de spreektaal krijgt wanneer twee mensen aan elkaar gewaagd zijn en onder een gelukkig gesternte bij elkaar zitten. Wanneer dat gebeurt (en het moet wel eens