Tijdschriften
Kunst-Opbouwen. Nr. 8-9. - Frans Masereel.
Dit dubbel nummer werd in zijn geheel gewijd aan Frans Masereel en zijn werk. De tekst is overvloedig geïllustreerd en bij het nummer behoort een map met 16 originele houtsneden, die maken dat deze aflevering haar prijs, 50 fr. overwaard is.
Het is een treffende huldeblijk en Masereel verdient dit ten volle. Want men zal niet licht de betekenis van iemand als Masereel overschatten. Is hij van alle levende kunstenaars wel deze niet, die over zijn tijd het ontzaglikste en het diepst inslaande getuigenis heeft afgelegd? Laten wij hem noemen: de Getuige van de 20e eew. Doch deze omschrijving schetst de hele Masereel nog niet. Hij is niet alleen de getuige, hij is ook de aanklager van deze z.g. beschaving, waarin miljoenen mensen geestelik en lichamelik niet meer dan slaven zijn van magnaat en sabelsleper. In deze niewe Daumier slaat het menselik gevoel over tot de opstandigheid, die al de besten van deze tijd rechthoudt. Opstandigheid is een bittere drank, maar de enige die ons hart nog fris en ons brein nog vrij kan bewaren.
De zending van Masereel beperkt zich niet bij één volk, maar richt zich tot alle volkeren der aarde. Van de twee uitdrukkingsmiddelen, die een dusdanig apostolaat op de doelmatigste wijze dienstbaar kunnen zijn: beeld en film, (uit hoofde van hun universele verstaanbaarheid,) heeft de Vlaming Masereel het beeld genomen. De houtsnede, die tevens een gemakkelike verspreiding toelaat. Wat Masereel voor de ontwikkeling der houtsnijkunst als onafhankelike kunst met eigen tekniek en uitdrukkingsmogelikheden heeft gedaan, werd door Frank van den Wijngaert en Dr. Louis Lebeer, meesterlik betoogd in hun bijdragen. Wie een dieper inzicht wil verwerven in de houtsnijkunst, mag deze twee artiekels niet ongelezen laten.
RENE VERBEECK