● Computeranalfabeten
Het communicatieproject van de Laputiaanse Academie is een voorafschaduwing van hedendaags onderzoek naar optimale samenwerking tussen mens en computer. Informatietechnologen hebben geoordeeld dat gewone (natuurlijke) talen als Nederlands, Engels of Swahili ongeschikt zijn als communicatievorm tussen mens en computer. In plaats daarvan moet de computergebruiker voorwerpen manipuleren (met de muis) die in een etalage (‘window’) op het computerscherm staan uitgestald. Wie bijvoorbeeld een tekst wil laten afdrukken, mag niet zeggen of typen: ‘Stuur deze brief naar de printer’ of ‘Maak hier even een kopietje van’, maar moet de brief met behulp van de muis verslepen naar een op het scherm afgebeeld kopieerapparaat. Dankzij de grote vorderingen van de informatietechnologie wegen de dingen waarover wordt gesproken minder zwaar dan op Laputa. De moderne wetenschaps- of zakenman hoeft geen bedienden in dienst te nemen om al zijn gespreksvoorwerpen mee te sjouwen. Zijn ‘personal assistant’ is een draagbare microcomputer die vele virtuele voorwerpen (‘icons’) kan opslaan, etaleren en manipuleren.
Ondanks dit voordeel klinken steeds luidere protesten tegen het verbod om natuurlijke taal te bezigen in de omgang met computers. Computeranalfabeten willen tegen hun pc ‘met hun tong’ kunnen praten, net zoals hun voorouders tegen het personeel. Informatici hebben een compromis bedacht in de vorm van speciale commando- of zoektalen zoals DOS, UNIX of SQL. De zinnen (‘statements’) uit zulke talen zijn dankzij hun eenvoudiger vorm voor de computer gemakkelijker te herkennen en niet zo meerduidig als zinnen uit natuurlijke talen. De gebruiker kan profiteren van compacte afkortingen die overbodig tikwerk voorkomen. Ook de Laputiaanse Academieleden hebben zich beziggehouden met stroomlijning van de alledaagse omgangstaal. En ook zij zochten de oplossing in vereenvoudiging van de zinsbouw (één woordsoort, zelfstandige naamwoorden, is genoeg) en in beknoptheid (maak meerlettergrepige woorden éénlettergrepig). Kennelijk was dit project evenwel geen succes, want Gulliver doet het af in drie regels. Computeranalfabeten hebben een hekel aan geformaliseerde commandotalen omdat ze de grammaticaregels voor de ‘statements’ en de betekenis van de afkortingen voortdurend vergeten.