Formules voor het berekenen
van den inhoud der belangrijkste vlakken [O] en lichamen [J].
1o. |
Vierkant of Quadraat. |
|
O = a2 waarin a de zijde |
2o. |
Rechthoek |
|
O = a × b waarin a en b de zijden |
3o. |
Parallelogram. |
|
O = basis × hoogte |
4o. |
Driehoek. |
|
O = ½ a × h = √ s [s - a] [s - b] [s - c] waarin h de hoogte s = ½ [a+b+c] en a, b en c de zijden. |
5o. |
Trapezium |
|
O = [a+b] × h/2 waarin a en b de evenwijdige zijden en h de loodrechte afstand tusschen de evenwijdige zijden |
6o. |
Cirkel. |
|
O = r2π = π/4/d2 = p2 4π, waarin r de straal, d de diameter, p de omtrek en π = 3,1415927. |
7o. |
Elips, |
|
O = abπ, waarin a en b de beide half-assen. |
8o. |
Parabool. |
|
O = ⅔ g h, waarin g eene koorde loodrecht op de as en h het door die koorde afgesneden stuk der as. |
9o. |
Cubus of teerling. |
|
J ≡ a3, waarin a de zijde. |
10o. |
Prisma en Cilinder |
|
J = grondvlak × hoogte. |
11o. |
Piramide en Kegel |
|
J = ⅓ grondvlak × hoogte. |
12o. |
Afgestompte Piramide en Kegel |
|
J = h/3 [O+o+√Oo] waarin Ohet grondvlak, o het bovenvlak en h de loodrechte afstand tusschen beide vlakken. |