2
Een citaat van Kees Wachtendonk
Het vasten in ramadaan. Anders dan het christelijke vasten voor Pasen, vormt het vasten van de moslims geen voorbereidingsperiode van boetedoening voor een feest. Integendeel: het feest na afloop van ramadaan is niets anders dan de viering van het einde van de lange periode van vasten, de afsluiting ervan [...]
Een bijzondere periode in ramadaan vormen de laatste tien dagen ervan. Vrome moslims brengen die dagen soms door in retraite (i'tikaaf) in de moskee, waar ze ook 's nachts verblijven, één van de laatste nachten van ramadaan - meestal houdt men het op de nacht van de 27ste - is de lailat al-qadr, de nacht waarin de Koran is geopenbaard. In de lailat al-qadr zou de Koran in zijn geheel naar de onderste van de zeven hemelen zijn neergezonden en heeft Gabriël de eerste openbaring aan Mohammed overgebracht. Men brengt die nacht soms wakend door vanwege de bijzondere zegeningen ervan. Zout water zou deze nacht zoet worden. Gebruikelijk gedurende de hele maand zijn speciale vrijwillige gebeden in de late avonden in de moskee, in de vooravonden vindt er koranreciet plaats.
Uit: Jacques Waardenburg (red.), Islam. Norm, ideaal en werkelijkheid, Het Wereldvenster, 1984, blz. 107-108.