| |
| |
| |
[1970, nummer 11/12]
[Inhoud]
De atoombom en de Vlaamse pers augustus 1945, p. 1102
Vijfentwintig jaar geleden viel de bom op Hiroshima. Het kan een ‘aardigheidje’ lijken, eens na te gaan hoe de Vlaamse pers daarop de eerste dagen reageerde. Dat was waarschijnlijk niet anders dan de wereldpers. Het merkwaardige is immers, dat het besef van wat hier gebeurd was, slechts heel langzaam ten volle doordrong. Een vraag die achter dit stukje ligt: duurt het vandaag nog altijd zo lang voor wij de volle draagwijdte beseffen van wat om ons heen gebeurt? De communicatie is geweldig versneld, maar is dat alleen al een garantie dat wij directer volledig beseffen wat de mens aan het doen is?
| |
Oude en nieuwe godsdiensten in Indonesia, p. 1108
De nieuwe godsdiensten en mystieke richtingen van heden in Indonesia hebben hun historische achtergronden in het diepe verleden. De auteur beschrijft zowel de achtergronden als de nieuwe godsdiensten, waarin hij een soort existentiële angst meent te zien tegenover alles wat het vertrouwde leven bedreigt.
| |
Antwoord van een futuroloog, p. 1118
Door een beoefenaar van de futurologie wordt, als reactie op een eerder artikel in dit tijdschrift, Vragen aan futurologen, gesteld, dat de eisen die Boschheurne aan wetenschap stelt, te absoluut geformuleerd zijn, en dat prognose en predicties wel degelijk wetenschappelijke waarde hebben en als zodanig de futurologie rechtvaardigen.
| |
Antwoord aan een futuroloog, p. 1122
In een naschrift houdt de auteur van het eerste artikel vast aan de principiële kwestie der methodologie en wijst het predicaat ‘wetenschap’ opnieuw af voor de futurologie.
| |
Toekomst als uitdaging, p. 1124
Waren de beide vorige artikelen van methodologische en filosofische aard, de auteur van dit artikel, zelf actief in toekomstonderzoek, geeft een historisch overzicht van de ontwikkeling van hetgeen men thans ‘futurologie’ noemt.
| |
Invloed van misdaad en geweld in TV op de jeugd, p. 1128
Kinderen kijken veel naar televisie en zien daar veel geweld en misdaad. Dat kan niet anders dan een nadelige invloed uitoefenen, wordt gezegd. Een analyse van (niet meer zo recente) onderzoekingen laat vermoeden dat die vrees niet in alle omstandigheden gegrond is. Veel hangt af van context, milieu, begeleiding.
| |
| |
| |
Geneesheren of gezondheidswerkers: een discussie, p. 1134
De aanklacht van een Leuvens medisch student, dat de artsen door hun afkomst en door hun autoritair optreden te ver afstaan van hun patiënten (in het aprilnummer van Streven), heeft drie artsen aangezet tot reacties, waarop Leyers hun - zonder op details in te gaan - van repliek dient.
| |
Democratie en Buitenlandse Politiek, p. 1146
Aan de hand van een aantal recentelijk verschenen boeken zet schrijver uiteen, dat er een belangrijk verschil is tussen de buitenlandse politiek van Engeland en van de Verenigde Staten. De Prime Minister kan door de continuïteit van de diplomatieke dienst niet zozeer zijn eigen stempel daarop drukken, terwijl de grote macht van de Amerikaanse President de diplomatie van zijn persoonlijke opvattingen en beslissingen afhankelijk maakt.
| |
Architectuur als massamedium, p. 1159
Wordt architectuur niet als een geïsoleerd artistiek object beschouwd, maar als een behoefte van, een produkt voor de massa, dan is het verband tussen architectuur en massacultuur evident. Kan architectuur echter ook als een massamedium worden beschouwd? Ze realiseert in ieder geval een vorm van communicatie met een eigen betekenissensysteem en dus een eigen ontcijferingscode. Aan de hand van een recente publikatie onderzoekt de auteur in hoeverre deze stelling een sleutel kan vormen om de verschillende problemen van stedebouw en architectuur in een coherent systeem onder te brengen.
| |
Terzijde, p. 1167
Deze keer neemt de auteur de literaire kritiek onder de loep en somt er de feilen en tekorten van op. Tevens beoordeelt hij het werk van Dr. L. de Jong over het koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog op zijn literaire merites, terwijl hij besluit met enige opmerkingen over het analyseren van literaire geschriften.
| |
Terzij van de horde: Jan Engelman, p. 1173
Jan Engelman's image is vervalst tot het beeld van de apollijnse katholieke dichter, de muzische non-significatieve estheet. Daardoor is hij nog niet gewaardeerd als wat hij ook is geweest: een enthoesiast en genuanceerd criticus en een herdenker van de ethische functie van de kunst.
|
|