| |
| |
| |
[1970, nummer 6]
[Inhoud]
Kapers en kapen van vliegtuigen, p. 550
Nu het kapen van vliegtuigen aan de orde van de dag is, heeft het zin de motieven ervoor, de maatregelen ertegen en de internationale consequenties ervan na te gaan. Op dit punt zal het rechtsbewustzijn verder ontwikkeld dienen te worden.
| |
Tweespalt in de Antillen, p. 556
Op Tacitus-manier breekt de auteur ‘sine ira et studio’ de staf over Efraïm Jonckheer. Tevens bespreekt hij de problemen die zich voordoen ten aanzien van Aruba's positie in de Antilliaanse samenleving.
| |
Leven in een nieuwe tijd, p. 564
Wij leven in het bewustzijn dat wij ons op een keerpunt in de geschiedenis bevinden. Wat is dat bewustzijn waard? Het is helemaal niet zo modern als wij denken, het schijnt wel altijd bestaan te hebben. Het is misschien slechts schijn. Maar dan reële schijn. Wat is een bewustzijn dat slechts een schijnbewustzijn lijkt te zijn, dan waard? In hoeverre kunnen wij inderdaad iets radicaal nieuws verwachten? Het antwoord: iets radicaal nieuws kunnen wij niet verwáchten, wij kunnen het dóen. (In het Middelnederlands sprak men van het ‘nuwe’. ‘Nieuw’ komt van ‘nu’.
| |
Grenzen en gevaren van de toekomstprognose, p. 576
Zolang het toekomstonderzoek het onbehagen van de tegenwoordige maatschappij niet ernstig neemt, er niets anders tegenover weet te stellen dan profetieën à la Marcuse of euforische extrapolaties, is het onvruchtbaar, ja, gevaarlijk. Een kritische houding ten aanzien van de toekomst tracht de toekomst te beoordelen vanuit het tegenwoordige; ze vraagt niet alleen wat de toekomst aan nieuws zal brengen, maar welke waarde aan het nieuwe gehecht moet worden. Dat oordeel moet hier en nu gevormd worden. ‘Nieuw’ komt van ‘nu’.
| |
De Tsjechische economie van '48 tot '68, p. 585
Weergave van een rede van Ota Sik, in de liberalisatieperiode van Tsjecho-Slowakije de grote economische leider. Sik geeft aan, hoe aan de ontwikkeling van de zware industrie alles werd opgeofferd, zodat een ontwrichting van de economie het gevolg was.
| |
| |
| |
Bevolkingsperspectieven in de U.S.S.R., p. 589
Lange tijd is het bevolkingsvraagstuk in de U.S.S.R. helemaal geen probleem geweest. Nu schijnt de ontwikkeling niet meer zo gunstig te zijn. Het dalende geboortecijfer in het Europese gedeelte van de Sovjetunie en in de steden zou opgevangen kunnen worden door de nog steeds toenemende bevolking op het platteland en in Siberië. Maar de in Siberië en in de steden van het westen geconcentreerde industrie vraagt steeds meer mensen. Interne migratie dus en tegenstrijdige belangen van het Europese en het Aziatische gedeelte van de Sovjetunie.
| |
De plaats der Palestijnen in het Israëlisch-Arabische conflict, p. 595
Het hoofd van de afdeling Arabische zaken in Israël bespreekt de positie van de in Israël wonende Palestijnen, die geen behoefte hebben aan oorlog, maar die tussen twee vuren zitten: de Israëli's en de mensen van het Palestijnse Bevrijdingsfront.
| |
Wittgensteins zekerheid, p. 600
Een nieuwe publikatie uit de nagelaten geschriften van Ludwig Wittgenstein is een gebeurtenis, niet alleen voor de ‘filosoof’, maar voor iedere taalgebruiker. In 1958 verscheen ‘The Blue and Brown Books’, dictaten aan studenten te Cambridge in 1933 - '34 en aan Francis Skinner en Alice Ambroise in 1934 - '35. Deze aantekeningen bleken uiterst belangrijk te zijn voor een goed begrip van de ‘Philosophische Untersuchungen’. Minstens even belangrijk lijkt nu het onlangs verschenen boek ‘Über Gewissheit - On Certainty’, temeer omdat de hierin opgenomen teksten door Wittgenstein zelf zijn geformuleerd.
| |
Verandering in de verhouding Reformatie - Katholieke Kerk, p. 608
De synode van de Nederlandse Hervormde Kerk heeft een schrijven gewijd aan de verhouding Rome - Reformatie. Dit derde schrijven over het thema sinds 1950 vertoont een opmerkelijke bereidheid tot samenwerking.
| |
Terzijde. De achterkant van een systeem, p. 617
Twee Russische boeken geven de auteur aanleiding om de kwalificatie ‘het boek laat zich lezen als een roman’ aan een nader onderzoek te onderwerpen. De in een documentaire of historische studie opgeroepen wereld gaat zich dan autonoom gedragen, wordt een gesloten wereld. Dit kan slechts als zo'n werk uit een apart deel der wereld komt, dat geen openingen heeft naar het onze.
|
|