Natuurlijke en abstracte realiteit.
Door Piet Mondriaan.
Trialoog. - Y. Leek. - X. Naturalistisch schilder. - Z. Abstract-realistisch schilder.
7e Tooneel. - Atelier van Z. (vervolg).
X. Mij bevredigt deze ‘Neo-Cubistische’ decoratie niet, ik moet 't U eerlijk bekennen, hoewel ik die kleuren hier bijvoorbeeld toch wel mooi vind.
Z. Neo-Cubistisch dat is niet kwaad gezegd, want de Nieuwe Beelding is een consequentie van het Cubisme; het is geen ongeschikte naam: de menschen kennen het Cubisme reeds beter dan de Nieuwe Beelding, dus geeft Neo-Cubistisch hun de richting aan in welke zij moeten zoeken!
Y. Misschien sta ik, juist als leek, meer open voor het Neo-Cubisme. Een kunstenaar heeft natuurlijk een geprononceerde eigen opvatting. Mij bevredigt dit wèl! U zeide dat het vertrek reeds eenigszins door den bouw medewerkte tot Uwe kleurbeelding?
Z. Eenigszins, ja. De souspend, de in het vertrek gebouwde schoorsteen en kast geven reeds eenige indeeling van binnenruimte en vlak. Bouwkunstig vlak-indeelen doen het groote bovenlicht in de zoldering, het atelierraam met zijn onderverdeeling in vakken en deze weder in kleine ruiten in den voorwand, de deur en souspend in den achterwand, de schoorsteen en het raam in den eenen, de groote kast in den anderen zijwand. Uit deze constructieve indeeling volgde hier de schilderkunstige indeeling der wanden, de plaatsing der meubelen en gereedschappen enz.
Y. Ik zie dat alles meewerkt om indeeling te maken: zoo de nu terzijde geschoven ivoorkleurige gordijnen.
Z. Zij vormen een rechthoekig vlak dat de muur naast het raam indeelt. Om deze indeeling voort te zetten bracht ik dat roode, grijze en witte vlak op den wand aan. Ook de witte plank met de grijze doos en witte cylindervormige pot deelt in.
Y. De pot doet ook als een rechthoekig vlak!
Z. De grijze gereedschapskast in den hoek beteekent ook iets.
Y. Ook het oranje-roode verfkastje onder het gordijn....
Z. Tegen het witte en grijze vlak, daarachter.
Y. Daartegen doet de ivoorkleurige stoel goed.
Z. Zie daarnaast de grijswitte werktafel, met de koelwitte pot er op aan den eenen en de lichtroode doos aan den anderen kant tegen de zwarte en witte vlakken op den muur onder het raam. Zie naast de werktafel de bank met de zwarte vacht tegen het groote donkerroode vlak op den muur, naast het raam.
Y. Tegen de zwarte bank doet de gele tabouret die er voor staat zeer goed.
Z. Zoo zouden we het atelier kunnen doorgaan, maar ik wijs er nog eens op: het is nog geen eenheid.
Y. Als ook de werkwand in kleuren was behandeld, zouden die U dan niet hinderen?
Z. De schildersezel staat juist voor de groote, in het atelier vooruitspringende kast. Deze zou in dit atelier in een neutrale kleur, grijs bijvoorbeeld, geschilderd moeten worden en zoo zou de kwestie hier opgelost zijn....de kwestie was nog beter op te lossen door