Biblia, dat is: De gantsche H. Schrifture, vervattende alle de canonijcke Boecken des Ouden en des Nieuwen Testaments
(1657)–Anoniem Statenbijbel– Auteursrechtvrij1 Wanneer men spreken ende swijgen moet. 8 Van ’t geven der geschencken. 19 Van de aengenaemheyt ofte on-aengenaemheyt der redenen. 25 Van leugentale. 30 Van ’t gebruycken der wijsheyt op sijnen tijt. | |
1HOe veel beter is het te bestraffen dan heymelick gram te zijn? ende wie [sijne sonde] bekent, die sal voor schade bewaert worden. | |
[Folio 31v]
| |
2[Gelijck] de lust eenes gesnedenen is om een jonge dochter te onteeren, alsoo is hy die gewelt oeffent in het gerichte. | |
3Menige is’er die swijgende wijs wort bevonden: ende menigh is’er die gehaet wort van wegen sijn veel klappen. | |
4Menigh is’er die swijght, want hy en heeft niet te antwoorden: Ende menigh is’er die swijght, wetende den gelegenen tijt. | |
5Een wijs mensche sal swijgen tot dat het gelegen tijt is: maer een poccher ende onwijse gaet den gelegenen tijt voorby. | |
6Die te veel woorden heeft, van dien heeft men eenen grouwel: Ende die hemselven te veel machts aenneemt, wort gehaet. | |
7Hoe fraey is het dat de gene die bestraft is geworden, boetveerdigheyt bewijst? want alsoo sal hy de vrywillige sonden vlieden. | |
8De sondaer heeft een welbehagen in boose dingen: ende menige vondt streckt tot schade. | |
9Daer is menige gave die u niet voorderlick sal zijn: ende daer is menige gave die tweevoudige vergeldinge heeft. | |
10Menigh is’er die vernedert wort uyt oorsaeck des prachts: ende menigh is’er die uyt de vernederinge het hooft opheft. | |
11Menigh is’er die veel om weynigh [gelts] koopt, ende betaelt het selve sevenvoudigh. | |
12De wijse sal hemselven met woorden lieftalligh maken: maer de aengenaemheyt der dwase sal uytgestort worden. | |
13De gave eenes onwijsen en sal u diese ontfangen hebt niet voorderlick zijn: ende desgelijcken oock eens nijdigen, van wegen sijne behoeflickheyt: want sijne oogen [sien,] om voor een veel te ontfangen. | |
14Weynigh sal hy geven, ende veel verwijten, ende sal sijnen mont open doen als een uytroeper. | |
15Heden sal hy u leenen, ende morgen weder eysschen: de soodanige is van den Heere ende van de menschen gehaet. | |
16Een dwaes sal seggen, ick en hebbe geenen vrient: ick en hebbe geenen danck voor mijne goetdaden: die mijn broot eten spreken qualick [van my.] | |
17Hoe menighmael, ende hoe vele sullen hem bespotten? Want hy en heeft het besit [sijner goederen] met geen rechte kennisse ontfangen: ende het ontbeeren der selve is hem desgelijcks even veel. | |
18Het is beter van eenen vloer te vallen dan van een tonge: alsoo sal de val der quade menschen haestelick komen. | |
19Een on-aengenaem mensche is als een ontijdige kluchte, in den mont der ongeschickte sal hy gedurigh zijn. | |
20Een spreucke [komende] van den mont eens dwasen sal verworpen worden: Want hy en spreeckt die niet op haren bequamen tijt. | |
21Menigh wort gehindert te sondigen van wegen gebreck, ende en wort in sijne ruste niet doorprickelt. | |
22Menigh verliest sijn leven door schaemte, ende verliest het selve om dat hy den persoon aenneemt. | |
23Menigh belooft sijnen vrient uyt schaemte, ende krijght hem tot eenen vyant sonder oorsake. | |
24De leugen is een leelicke schandvlecke in een mensche: ende in den mont der ongeschickten is sy gedurigh. | |
25Een dief is te kiesen voor een die steeds lieght: maer beyde sullen sy de verderffenisse be-erven. | |
26De manieren eens leugenachtigen mensches zijn hem een oneere, ende sijne schande is steeds by hem. | |
27Een wijse voordert hemselven door woorden, ende een voorsichtigh mensche behaeght de Groote. | |
28Die sijn lant bouwt, verhooght sijnen hoop: ende die de Groote behaeght, versoent sijne misdaet. | |
29Gaven ende geschencken verblinden de oogen der wijse: ende gelijck eenen toom in den mont keeren sy de bestraffingen af. | |
30Wijsheyt die verborgen is, ende eenen schat die niet bekent en is, wat nuttigheyt is in beyde? | |
31Een mensche die sijne dwaesheyt verberght, is beter dan een mensche die sijne wijsheyt verberght: beter is een onvermijdelicke verdraeghsaemheyt in den genen die den Heere soeckt, dan sonder Heere een Bestierder te zijn sijns eygen levens. [kolom] |
|