Biblia, dat is: De gantsche H. Schrifture, vervattende alle de canonijcke Boecken des Ouden en des Nieuwen Testaments (Statenvertaling 1637)
(2008)–Anoniem Statenbijbel– Auteursrechtelijk beschermd1 De wegh is enge, die men moet ingaen. 12 verklaert wanneer sy enge geworden is. 28 Christus moet geopenbaert worden ende sterven. 22 De doode sullen opgeweckt worden, ende het oordeel sal gehouden worden. 46 Van Adam is de sonde ende alle elende voort-gekomen. 53 Het Paradijs en is niet te vergeefs gemaeckt. 62 Godt is barmhertigh ende weldadigh. | |
1ENde het is geschiet, als ick ge-eyndight hadde dese woorden te spreken, dat de Engel tot my gesonden is, die de eerste nachten tot my gesonden was geweest. | |
2Ende hy seyde tot my, Staet op Esdra, ende hoort de woorden, die ick gekomen ben tot u te spreken. | |
3Ende ick seyde, Spreeckt mijn Godt: ende hy seyde tot my, De zee is in een wijde plaetse gestelt, op datse diep ende groot zy: | |
4Maer den inganck is haer in een enge plaetse gestelt, op dat sy den rivieren soude gelijck zijn. | |
5Want wie soude geerne willen inde zee gaen, ende de selve sien, ende beheerschen, indien hy niet door het enge en ginge: hoe soude hy in de wijdde konnen komen? | |
6Noch een ander: Een stadt is gebouwt, ende gelegen in een vlack velt: ende is vol van allerley goederen: | |
7Den inganck is enge, ende op e en steylte gele- | |
[Folio 10r]
| |
gen, also datter ter rechter zijden vyer is, ende ter slincker zijden een diep water: | |
8Tusschen die nu is alleen eenen smallen padt geleyt, namelick tusschen het vyer ende het water, also dat op den padt niet meer dan een mensche tseffens gaen en kan. | |
9Indien nu dese Stadt yemant tot een erve gegeven wierde, ende hy noyt het voorgestelde gevaer en soude doorgaen, hoe sal hy sijne erve verkrijgen? | |
10Ende ick sprack, [Het is] also Heere: ende hy seyde tot my, Alsoo is oock het deel Israëls: | |
11Want om harent wille hebbe ick de werelt gemaeckt, ende als Adam mijne insettingen overtreden heeft, so is dat geoordeelt ’t gene geschiet is. | |
12Ende de ingangen deser werelt zijn enge geworden, ende droevigh, ende moeyelick, oock weynige in getal, ende quaet, ende vol gevaer, ende met arbeyt zeer beset. | |
13Want der grooter werelt ingangen waren breet, ende seker, ende brachten de vrucht der onsterffelickheyt voort. | |
14Indien dan de gene die leven, niet en poogen in te gaen door ’t gene hier enge ende ydel is, so en konnen sy niet verkrijgen ’t gene wech geleght is. | |
15Nu dan waerom zijt ghy bekommert, dewijle ghy verderffelick zijt, ende waerom zijt ghy beroert, dewijle ghy sterffelick zijt? | |
16Ende waerom en hebt ghy niet ter herten genomen het gene toekomende is, maer ’t gene tegenwoordigh is. | |
17Ende ick antwoordde ende seyde, O heerschende Heer, siet, ghy hebt in uwe Wet verordineert, dat de rechtveerdige dese dingen souden be-erven, ende dat de godtloose souden vergaen. | |
18Doch de rechtveerdige dragen het enge, hoewel sy het wijde hopen: want die godtlooslick hebben geleeft, die hebben oock het enge gedragen, ende en sullen het wijde niet sien. | |
19Ende hy seyde tot my, daer en is geen rechter boven Godt, noch geen verstandige boven den Allerhooghsten. | |
20Want vele gaen tegenwoordelick verloren, om dat de Wet Godts, die voorgestelt is, versuymt wort. | |
21Want Godt heeft ernstelick geboden den genen die komen souden, als sy quamen, wat sy souden doen om te leven, ende wat sy souden onderhouden om niet gestraft te worden: | |
22Maer sy en zijn niet gehoorsaem geweest, ende hebben hem wedersproken, ende hebben haer selven ydele gedachten verdicht. | |
23Ende hebben haer selven bedriegerien der sonde voorgestelt, ende hebben boven dien tot den Allerhooghsten geseght, dat hy niet en is: ende en hebben sijne wegen niet gekent. | |
24Ende hebben sijne Wet veracht, ende sijne beloften verloochent: ende en hebben sijne rechten niet gelooft, ende en hebben sijne wercken niet volbracht. | |
25Daerom Esdra, het ledige is voor den ledigen, ende het volle voor den vollen. | |
26Siet de tijdt sal zijn, ende het sal geschieden, dat de teeckenen die ick u voorseght hebbe sullen komen: de bruyt sal verschijnen: ende sy sal openbaerlick vertoont worden, die nu met aerde overtogen is. | |
27Ende een yegelick, die vande voorgeseghde quaden bevrijdt is, sal mijne wonderen sien. | |
28Want mijne sone Iesus sal geopenbaert worden met de gene die by hem zijn, ende die overgebleven zijn sullen haer vervrolicken [in] vier hondert jaren. | |
29Ende na die jaren sal mijn sone Christus sterven, ende alle menschen die adem hebben. | |
30Ende de werelt sal verkeert worden in dat oude stilswijgen, seven dagen lanck, gelijck inde voorgaende oordeelen, also dat niemant en sal overgelaten worden. | |
31Ende het sal na seven dagen geschieden, dat de werelt die noch niet en waeckt sal opgeweckt worden: ende dat verdorven is sal sterven. | |
32Ende de aerde sal wedergeven die in haer slapen, ende het stof de gene die in het selve met stilte woonen, ende de vertreck-kameren sullen de zielen wedergeven, die haer bevolen zijn. | |
33Ende de Allerhooghste sal geopenbaert worden, op den rechter-stoel, ende de elende sal voor-by gaen, ende de lanckmoedige sullen versamelt worden. | |
34Het recht nu sal alleen overblijven: de waerheyt sal bestaen, ende het geloove sal sterck worden. | |
35Ende het werck sal haer navolgen, ende de loon sal vertoont worden: de gerechticheyt sal opwaken, ende de ongerechticheyt en sal niet heerschen. | |
36Ende ick seyde, Abraham heeft eerst voor de Sodomiters gebeden, ende Moses voor de vaderen die inde woestijne gesondight hebben, | |
37Ende die na hem geweest zijn, voor Israël, ten tijden Achaz, ende Samuels: | |
38David voor die groote slachtinge, ende Salomon voor de gene, die quamen om geheylight te worden: | |
39Ende Elias voor de gene die den regen ontfingen, ende voor de gene die doot was, dat hy leven mochte: | |
40Ende Ezechias voor het volck ten tijden Sennacheribs, ende andere, vele voor vele. | |
41Indien dan nu, wanneer de verdorvenheyt toegenomen heeft, ende de ongerechticheyt vermenichvuldight is, oock de rechtveerdige voor de godtloose bidden, waerom en sal ’t oock nu alsoo niet zijn? | |
42Ende hy antwoordde ende seyde tot my, De tegenwoordige eeuwe en is niet het eynde, vele eere blijft noch in de selve: daerom hebben sy voor de swacke gebeden. | |
43Maer de dach des oordeels sal het eynde zijn van desen tijdt, ende het begin van den tijdt der toekomende onsterffelickheyt, in welcke de verdorventheyt voor-by gegaen sal zijn. | |
44De onmaticheyt is los gemaeckt, ende het ongeloove is afgesneden: doch de gerechticheyt heeft toegenomen, ende de waerheyt is opgestaen. | |
45Want alsdan en sal niemant dien konnen salich maken die verloren is: noch t’ onderbrengen, die overwonnen heeft. | |
46Doe antwoordde ick, ende seyde, Dit is mijne eerste ende laetste reden, dat het beter ware geweest aen Adam het aerdtrijck niet te geven: ofte als hy het hem gegeven hadde, hem te beletten dat hy niet en soude sondigen. | |
47Want wat baet het den menschen tegenwoordelick te leven in droefheyt, ende als sy doot zijn, de straffe te verwachten? | |
48O Adam, wat hebt ghy gedaen? want so ghy gesondight hebt, de val en is niet alleen de uwe geweest, maer oock de onse, die van u zijn gekomen. | |
49Want wat baet het ons, indien ons eenen onsterffelicken tijt toegeseght is, ende wy doch doodelicke wercken gedaen hebben? | |
50Ende dat ons een eeuwige hope is voorseght, ende wy doch boos ende ydel geworden zijn? | |
51Ende dat ons wech geleyt zijn wooningen der gesontheyt, ende der sekerheyt, ende wy doch qualick geleeft hebben? | |
52Ende dat de eere des Allerhooghsten bewaert wort, om die te beschermen die lijdtsamelick geleeft hebben, ende wy doch in de quaetste wegen gewandelt hebben? | |
53Ende dat het Paradijs getoont wort, welckers vrucht onverderffelick blijft, waer in sekerheyt ende heylsaemheyt is, ende wy daer niet in en gaen? | |
54Want wy hebben in onaengename plaetsen gewandelt. | |
55Ende dat de aengesichten der gene, die haer onthouden hebben, blincken sullen boven de sterren: ende doch onse aengesichten swart sullen zijn, boven de duysternisse? | |
56Want wy en hebben, doe wy leefden, niet gedacht als wy de ongerechtigheyt deden, dat wy na de doodt souden beginnen te lijden. | |
[Folio 10v]
| |
57Ende hy antwoordde ende seyde, Dit is de bedenckinge des strijts, dien de mensche op aerden geboren moet strijden: | |
58Op dat hy lijde ’t gene ghy geseght hebt, indien hy overwonnen wort: maer indien hy overwint, so sal hy ontfangen ’t gene ick segge. | |
59Want dit is dat leven, daer Moses van sprack tot het volck, doe hy leefde, ende seyde, Verkiest u het leven, op dat ghy levet. | |
60Doch sy en hebben hem niet gelooft, noch oock den Propheten na hem, ja oock niet my die tot haer geseght hebbe, | |
61Dat de droefheyt niet en soude zijn tot haer verderf, gelijck de blydschap toekomende is over de gene, dien de salicheyt versekert is. | |
62Ende ick antwoordde ende seyde, Ick weet Heere dat de Allerhooghste daerom barmhertigh genaemt is, om dat hy hem dier ontfermt, die noch inde werelt niet en zijn gekomen, | |
63Ende dat hy hem dier ontfermt, die haer bekeeren tot sijne Wet. | |
64Ende dat hy lanckmoedich is: want hy lanchmoedicheyt bewyst tegen de gene die gesondight hebben, als sijne schepselen. | |
65Ende dat hy weldadich is: want hy geven wilt na dat noodich is. | |
66Ende dat hy van grooter barmhertigheyt is, want hy menichvuldige barmherticheyt bewijst den genen die tegenwoordich zijn, ende die voor by zijn, ende die noch zijn sullen. | |
67Want so hy sijne menichvuldige barmherticheyt niet en bewese, so en soude de werelt niet levendich worden gemaeckt, met de gene die daer in erffenisse sullen hebben. | |
68Ende hy geeft: want indien hy niet en gave van sijne goedicheyt, op dat de gene die ongerechticheyt gedaen hebben, van hare ongerechticheden wierden verlicht, so en soude het thienduysenste deel der menschen niet levendigh gemaeckt worden. | |
69Ende indien de rechter niet en vergave aen den genen die door sijn woort zijn geheelt, ende niet uyt en wisschede de menichte der twistingen, | |
70So en souden mogelick, van een ontallicke menichte, niet dan zeer weynige overgelaten worden. |
|