De Revisor. Jaargang 2016(2016)– [tijdschrift] Revisor, De– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 8] [p. 8] Marieke Rijneveld Een kostuumdrama Het lint van zijn tikmachine liep steeds vast tegen het lijf van de dood, hij vergat de manchetknopen, toonde de gaten in zijn mouwen aan kraai die op bezoek kwam, tegenover hem ging zitten en keek naar zijn ogen die klein als kersenpitten waren, pikte in een boterham die niet de vorm van boterham had en hoe hij zich daar boos om maakte, net als over de structuur van de nieuwe gastendoekjes die dunner waren en nog geen water opnamen, wie er nu zijn handen aan had afgedroogd of zijn wangen, kon dat niet meer ontkennen, maar kraai droogde er zijn verendek mee af, vergat de beleefdheid van een logeergast, hij had het volume van iemand die er al langer woonde en die wist hoe hard deuren dicht geslagen mochten worden om boosheid scharnieren te geven. Hij ordende zijn multomappen op verhaallijnen toen kraai nog jong was, soms pesterig kon zeggen niet te gelukkig worden, niet te gelukkig worden, schrijvers hebben holle ruggen nodig als wijnflessen zodat de reststoffen achterblijven bij het schenken. Kraai zei dat alle kraaien een kostuumdrama spelen, dat het noodlot kortwieken betekent, zijn verendek het pak van een begrafenisondernemer, rouw zijn de glanzende [pagina 9] [p. 9] revers: zodra je de stofroller eroverheen hebt gehaald, zit er weer een nieuwe laag, pas wanneer je het hebt opgegeven, zal het bij je gaan horen. Hij wilde het niet horen, opende het raam en sloot kraai buiten, keek toe hoe hij driftig de stopverf uit het raamkozijn lospikte, zag dat kraai nu pas begreep hoe het werkte: dat het ongevraagd ringen hem net zo angstig en voor eeuwig bij zou blijven. Vorige Volgende