De liedtekst is als een pannekoek, het lied de gebakken pannekoek
Het is opvallend: een man die vanuit het perspectief van de vrouw zingt, en dan ook nog eentje die er een duidelijke mening over mannen op na houdt. Hagar Peeters had het lied ooit in een ver verleden in de ik-vorm geschreven, eigenlijk meer voor zichzelf. Nu had ze het weer opgepakt toen ze de opdracht kreeg een ‘liedtekst met hitpotentie’ te schrijven. Ze had nog wel andere dingen gemaakt, maar dit oude lied - zij het aangepast, alleen al wat perspectief betreft - bleek toch het geschiktst te zijn. De twee nieuwe liedjes die Peeters schreef gaat Martin Buitenhuis wellicht ooit nog gebruiken, maar die gaan niet over de liefde, dus daarom werd het toch ‘One Night Stand’.
Hagar Peeters: ‘De uitdaging zat er voor mij op twee manieren in. Ten eerste lag het natuurlijk voor de hand om er een rustige zangeres op te zetten, maar het leek mij juist leuk om met een echte popband te werken. En ook, en daarin zat de tweede uitdaging, dat het gezongen zou worden door een man. Het lied wordt vanuit het perspectief van de vrouw gezongen, maar het verhaal wordt nu verteld/gezongen door een man. Dat maakt de vrouw onbereikbaarder. Luisteraars zullen zich, wanneer ze het lied horen, ook afvragen: waarom zingt een man dit, is hij een van de “one night stands” of doorziet hij de vrouw beter dan zij zichzelf snapt? Ik vind het lied echt beter geworden nu een man het zingt.’
Martin Buitenhuis: ‘Het perspectief is zeer origineel. Ik heb veel verstand van vrouwen gekregen door dit lied. Toen ik de tekst voor het eerst onder ogen kreeg, dacht ik: het is een overwinningslied. De tekst is namelijk snel en hard. Ik heb hetzelfde gedaan als wat ik ook doe wanneer ik zelf een tekst heb: mijn collega Sandro Assorgia zet er dan muziek onder. Ook hij had het idee dat het stevig en hard moest zijn, maar toen hij de muziek erbij gecomponeerd had belde hij en zei: “Ik heb het af, maar het is geheel anders geworden dan je verwacht zult hebben.” Toen ik het hoorde, wist ik meteen dat het goed was. Wanneer het een overwinningslied was geworden dan was je ingegaan op de houding van de vrouw. Nu, met dit rustige, zachte lied, draait het om het gevoel.’
Peeters: ‘Toen ik mijn tekst voor het eerst op muziek hoorde, werd het pas echt levend. Op die manier wordt versterkt wat je wilt zeggen. Was het een strijd-