| |
| |
| |
Reis van Jan van Mandeville
Jnden Name des vaders des soens des heylighen gheest. Want dat also
is, dat tlant van ouer zee, dat is te weten dat heylighe lant van belooften,
onder alle ander lande is dat wtvercorenste ende dat waerdichste ende vrouwe
ende ouerste van allen anderen landen, ende is ghebenedijt gheheylicht ende
gheconsacreert vanden heylighen lichame ende metten dierbaren bloede ons heren
jhesu cristi, in den welken lande hem behaghelijc was ende woude hem daer inden
lichame der glorioser maghet marien verscinen ende menschelijc vleesch aen
nemen ende voedinghe. Oec woude hi dat | |
| |
lant omme gaen
ende daer in wandelen ende menighe miraculen daer in doen ende predicken ende
leren dat gheloue der kerstene alse sijn kinderen. In dit lant woude hi menich
verwiten ende bespottinghe doghen ende liden om onsen wille. Van desen lande
woude hi sonderlinghe gheheten sijn coninc, die was ende is coninc des hemels,
der aerden, der lucht, der zee ende alle der dinghen, die daer in sijn. Ende
hij hiet hem seluen sonderlinghe van desen lande coninc, doen hij seide: rex
sum judiorum, dats te seggen: jc ben coninc der joden, want doe was dit lant
der joden. En\de | |
| |
dit lant hadde hi vercoren te sinen
behoef onder alle andere lande alse dat beste ende dat doghentlijcste ende dat
waerdichste van alder werelt, want het es antherte ende dat beste van alder
werelt, alsoe die phylosophie seit: virtus rerum in medio consistit, dats te
segghene: die duecht der dinghen is in der middele. In dit alre waerdichste
lant woude die heylighe coninc sijn leuen leyden ende vanden fellen joden sijn
versmaet ende bespot ende passie ende die doot liden om die minne van ons ende
om ons te verlossen van der pinen der hellen ende vander veruaerliker ewiger
doot, die ons was | |
| |
bereet om den sonden ons eerstes
vaders adams ende oec om ons selues zonden, want hi en hadde gheen quaet
verdient noch hi en peynsde noch en dede noyt quaet. Ende hi woude wel, die
coninc der glorien, in dit lant meer dan in een ander lant passie ende doot
liden. Want die wil een dinc condich ende openbaer maken, in dien dat een
yghelijc wete, hi doet roepen ende becondighen in midden der stat, so dat
condich mach sijn ende gheweten op allen ziden; also die roeper van alder
werelt woude liden den doet doir ons te jherusalem, die stoet midden in der
werelt, op dat men wiste openbaer | |
| |
in allen ziden der
werelt, hoe diere hi ghecocht hadde den mensche, dien hi hadde ghemaect na
sinen beelde ende verlost om die grote minne, die hi hadde tot ons, nochtan dat
wijs niet verdient en hadden. Want ghenen meerren casteel noch rantsoen noch
scattinghe en mochte hi gheuen voor ons, dan sinen heylighen lichame ende sijn
dierbair bloet ende sijn ghebenedide leuen, dat hi voer ons offerde ende ouer
gaf. Die ghene die noyt in hem en hadde vlecke van sonden woude sinen lichaem
van minnen leueren in den doot om den zondaer. Ay god, hoe grote minne hadt ghi
toten zondaren uwen creaturen! Want ghi, die zonder | |
| |
sonde waert ende misdaet, woudt den doot liden om den misdadighen. Met rechte
soudemen sulken here minnen ende ontsien, eren ende dienen ende dat lant minnen
ende prisen, dat sulke vrucht heeft ghedraghen, mids welke vrucht een yghelic
sal sijn behouden, heten si mids onsen ghebreke. Met recht soude sijn dat
heylighe lant allen menschen ghenoechlijc ende vruchtbairich, want het was
bedauwet metten dierbairen bloede ons heren jhesu cristi. Dit is dat lant, dat
onse here gheloofde te enen erue ende in dit lant woude hi steruen alse beset
om te latene in erfnissen sinen kinderen, waer omme | |
| |
elc
goet kersten mensche zoude pinen hem met aensten, die de macht heeft van
crachten ende van goede, weder te ghecrighen onse voorseide erue ende met
crachte weder vter onghelouigher ghewout te doene ende weder te maken ons
eyghen lant, alst billix sijn soude, want wi sijn gheheten kerstene van kerste
die onse vader is. Ende op dat wi sijn rechte kindere sijn, soe sullen wi
calengieren dat erue, dat ons onse vader liet ende dat ons pinen te settene
vten handen der vreemdere. Mer heden opten dach so heeft houaerdicheit
ghiericheit ende nijt also die her\ten | |
| |
der landsheren
ontsteken ende doen bernen ende beuaen, dat si meer haer meninghen hellen enen
anderen te onteruen, dan si hebben te calengieren ende te winnene haer recht
proper voirseit erue. Ende dat ghemene volc, dat goeden wille heeft daer voer
te settene lijf ende goet, si en moghen niet sonder die ouerste heren die ouer
hem sijn. Want vergaderenghe vanden ghemene volke sonder hooft te hebbene van
heren is als een cudde scape te hebben sonder herde, die hem sceyden ende en
weten waer si gaen of wat si doen sullen. Mer waert dat sake dat bequamelijc
waer onse heylighen vader den | |
| |
paus, want gode waert wel
bequamelijc, dat die aerdsche princhen waren van accorde ende met enen dele van
haren ghemeenten wouden bestaen die heylighe vaert van ouer zee, jc wane wel
seker, dat in corten tiden dat heylighe lant der beloften soude weder worden
ghewonnen ende gheset in den handen der gherechter erfnamen dats der kerstinen.
Ende om dat langhe tijt is leden, dat en gheen ghemene vaert ouer zee ghedaen
en wart ende vele lieden hebben ghenuechte te horen spreken van desen heylighen
lande, Jc Jan van Mandeuille ridder, al en ben jc dies niet waerdich, geboren
ende gheuoedt in ynghelant in een stat, die men heet lubani, dede dese vaert
van ouer | |
| |
zee int jaer ons heren m. iijc. ende
xxij. op sinte mychiels dach ende hebbe sint langhe tijt gheweest ouer zee ende
ghesien ende omme ghegaen vele lants ende menigherande prouincien ende
menicherande conincrike ende menich eylant ende hebbe gheleden door turkien,
door armenien die grote ende die cleyne, doer tartherien, door parsen, door
surien, door arabien, door dat hoghe lant van egypten ende door neder egypten,
door libien, door dat meeste deel van ethyopien, doer caldeen, door amasonien,
door jndien die mindere ende die meerre ende die middele, ende door
menigherande volc van menigher mannieren van loye, van witte, van gheloue ende
van menigherande | |
| |
maecsele van leden ende van phisolomien
of van aensichten. Vander welken landen ende eylanden jc sal vertrecken
claerlike ende daer of spreken hier namaels, als het sinen tijt heeft, ende oec
vander wonderlicheit, die daer is, na dien dat mi ghedincken sal moghen, ende
sonderlinghe om der gheenre wille, die noch meninghe hebben te visenterene dese
edele heylighe stat van jherusalem ende die ander steden, die daer omtrent
sijn, den welken jc sal segghen ende wisen, wat weghe si daer toe houden moeten
ende gaen, want jc hebbe, des si god ghelooft, daer waert gaende menighen wech
leden | |
| |
ende ghereden mit menighen goeden gheselscape.
Ende weet dat jc dit boec hadde ghescreuen in latine om der cortheden wille,
mer om dat die menige bet verstaet duutsch dan latin, so hebbict gheset in
duutsch, om dattet een yghelijc moghen verstaen ende om dat die heren ende
ridders ende die ander edele liede, die en gheen latijn en connen ende ooc ouer
zee gheweest hebben, moghen weten ende verstaen, of jc waer segghe ofte niet.
Ende ist oec dat jc yet dolende ben in minen redenen mids verghetelicheden ofte
anders waer omme, dat si dit boec corigieren moghen ende setten in rechten
weghe der waerheit. | |
| |
Want dinghen, diemen ouer lanc
ghesien heeft, worden wel vergheten ende die memorie des menschen en mach alle
dinc niet verstaen noch onthouden.
|
|