Ten slotte
Interview met Michael Jahoda
Dans op een voordracht van William Burroughs - het is een van de producties op Geen Daden Maar Woorden 2000 waarin verschillende kunstdisciplines een verband met elkaar aangaan. Met nog onbekend resultaat, want op het moment van schrijven is de Amerikaanse danser en choreograaf Michael Jahoda nog in een zeer vroeg stadium van voorbereiding. Eén ding weet Jahoda in ieder geval al zeker: zijn choreografie zal geen illustratie worden van Burroughs' tekst. Dans spreekt nu eenmaal zijn eigen taal.
Michael Jahoda ('66) heeft zich enkele jaren geleden in Amsterdam gevestigd, na een lange periode als danser in New York. Hij is actief als choreograaf, geeft colleges en workshops over dans, en is ook nog als danser betrokken bij diverse projecten. Jahoda zal Operation Rewrite, zoals zijn choreografie voor GDMW 2000 is getiteld, uitvoeren samen met Maria Naidu and Andra Perrin, twee dansers met wie hij vaker samenwerkt. Hij zal zijn dans baseren op één van de drie voordrachten van Burroughs die de festivalleiding hem heeft voorgelegd.
Hoe ongebruikelijk is het verzoek dat hij van Geen Daden Maar Woorden kreeg? Jahoda: ‘Het is vrij lang geleden dat ik een zo specifieke opdracht heb gekregen, binnen een zo korte tijdslimiet. De dans zal namelijk slechts negen minuten duren. Ik heb wel eerder tekst gebruikt als uitgangspunt voor een dans, maar op een geheel andere manier.
‘Op zich is het gebruik van tekst als inspiratie voor dans niet heel ongewoon. Je ziet echter dat het tot heel diverse resultaten leidt. Misschien is het ongebruikelijker dat een literaire organisatie een danser uitnodigt om iets met literatuur te doen. De literaire wereld ziet dans, voorzover ik dat als buitenstaander kan inschatten, toch