Dr. Josef Vital Kopp
Teilhard de Chardin
Vert. Duits Johan van Os. Lannoo, Tielt/Den Haag.
Teilhard de Chardin is ook in Nederland al vrij bekend door ‘Le Phénomène Humain’ dat bij ‘Het Spectrum’ verscheen en door het boekje van M.M. Wildiers: ‘Het wereldbeeld van Pierre Teilhard de Chardin’ een uitgaaf van Standaard boekhandel. Ook bij het Wereldvenster te Baarn werd een werkje van Dr. Delfgaauw over deze wijsgeer, geoloog, historicus en theoloog uitgegeven. Tot voor enkele jaren werd hij buiten de kring van de vakwetenschappen bijna niet gelezen. Zijn denkbeelden zijn nu bezig bijna stormenderhand de wereld te veroveren. Het lijkt alsof ze met gejuich worden binnengehaald. Tot op zekere hoogte is dat ook zo. We zaten verlegen met de relatie natuurwetenschappen-theologie, of liever, er bestond eigenlijk geen relatie. Dr. Vital Kopp schreef het onomwonden neer en in de encycliek ‘De humani generis’ staat het ook met zoveel woorden te lezen: bioloog en geoloog gaan hun eigen gang, ieder binnen de afgepaalde banen van hun bevoegdheden en ze schijnen elkaar niets te zeggen te hebben.
Teilhard de Chardin, wel een nomade der wetenschap genoemd, heeft het gewaagd een synthese te prediken. Een synthese, wel te verstaan, en geen compromis. Op werkelijk geniale wijze concipieert hij een geheel nieuwe visie op de wordingsgeschiedenis van wereld en mensheid. Ergens is het tegelijk verbijsterend en ontroerend, word je er klein, tegelijk heel groot onder. De Chardin waagt een duizelingwekkende sprong en toch durf je hem na te springen, omdat je springt boven het vangnet van de christelijke geloofsovertuiging. Misschien, ja misschien zal Teilhard de Chardin eens blijken een vergissing te zijn geweest. 't Is allemaal nog zo vers; het is nog te vroeg om te oordelen. Maar hoe het zij, een radicale vergissing kan het niet zijn, want uitgangspunt, middelpunt en doel van het geschapene is volgens Teilhard de Chardin, die God, die zijn Zoon gaf voor de wereld.
J.E. Niemeyer