Zuid-Afrikaanse zangeres in Nederland
Het was een bijzondere gebeurtenis, dinsdagavond 6 november, een sopraan uit Zuid-Afrika in Nederland te horen. De dertigjarige Mimi Coertse, sinds enkele jaren verbonden aan de Staatsopera in Wenen, heeft die avond in de zaal van het Christelijk Cultureel Centrum - een vroegere kloosterkapel - Zuidafrikaanse en Nederlandse oren verheugd met haar prachtige zang. En dat in een programma dat van intelligente kunstzinnigheid getuigde: composities van Johann Sebastian Bach, Johann Christian Bach, Joseph Haydn, Franz Schubert en Hugo Wolf. Ook enkele Zuidafrikaanse liederen stonden op het programma, getoonzet door haar landgenoten Arnold van Wijk en Stephanus Le Roux Marais en de Nederlander Henk Bijvanck, die haar deze avond begeleidde. Velen hadden graag meer van deze liederen gehoord. Van enkele jaren geleden herinner ik mij o.a. ‘Die boereplaas’, dat zij in de nieuwe aula van de Pretoriase universiteit zong en dat een laaiende geestdrift ontketende, zo sterk als het de diepste gevoelens van veel Zuidafrikaners aansprak.
De avond werd ‘gekenmerkt door een instelling welke men hoogst zelden aantreft: die van volkomen eerlijkheid’, zo oordeelde het Haagse Vaderland. En de Nieuwe Haagse Courant achtte het ‘volkomen te begrijpen, dat Mimi Coertse met deze vocalistiek en dit prachtige stemmateriaal tot de komende “grote sterren” van Wenen behoort’. Schrijver dezes had het geluk haar enkele jaren geleden als de koningin van de Nacht te horen in Der Zauberflöte, in de Weense opera en kon zich toen met eigen oren overtuigen, dat zij in stem en voordracht het peil had bereikt dat haar plaats daar rechtvaardigde.
Die dinsdagavond, haar voor de derde maal horende, dacht hij, welk een onvervangbaar middel de muziek en in het bijzonder de menselijke zangstem is voor onderlinge toenadering. Via de muziek, in het algemeen via de cultuur, van de diepere lagen der ziel uit, zal naar hij gelooft, een sfeer ontstaan waarin men elkander kan begrijpen en benaderen.
P.K.