Signalering
De la Fontaine Verwey. - In haar Leids proefschrift De illustratie van letterkundige werken in de XVIIIe eeuw. bijdrage tot de geschiedenis van het Nederlandsche boek. Amsterdam 1934, vermeldt Eleonore de la Fontaine Verwey m.b.t. Weyerman:
P. 39 (terzake van grote kontrasten tussen licht en donker): ‘De vignetten van J. Folkema naar Houbraken in de Poëzy van L. Rotgans (1715) vertoonen dezelfde eigenschappen. Zij zijn eveneens opgenomen in Campo Weyerman's levensbeschrijvingen.’
P. 60: ‘De bewerking van een reeks illustraties naar de ontwerpen van Coypel met geschiedenis van Don Quichotte, een onderneming, die begonnen was door Picart en waarvoor hij 12 bladen had voltooid, werd voortgezet door Van Schley. Er verliepen echter verscheiden jaren, voor hij dit werk ter hand nam, want, zoals blijkt uit de signatuur, teekende en graveerde hij de overige 13 prenten naar Coypel tussen 1742 en 1745. Zes nieuwe gravures werden door P. Tanjé en S. Fokke bewerkt naar teekeningen van Boucher, Lebas, N. Cochin fils en Trémolière. Van het werk verschenen twee uitgaven, een met Franschen en een met een Hollandschen tekst; deze laatste werd geschreven door J. Campo Weyerman “volgens het oirspronkelyk Spaansch”, zooals de titel vermeldt.’
P. 114: ‘Een geheel ander soort boekversieringen vormen vignetten met landschappen, zooals J.C. Philips voor de Proeve van Dichtoeffeningen uit 1731. Vinkeles graveerde enkele ontwepen in denzelfden geest van den teekenaar D. Kuipers, afkomstig uit Dordrecht, voor het vierde deel van Campo Weyerman's [...] Konstschilders (1769). Deze moeten gerekend worden tot de aardigste [...] die hier in de 18e eeuw ontstonden’.
(A.J. Hanou)