Inleiding
De tweede aflevering van de Mededelingen van het Cyriel Buysse Genootschap volgt een jaar na de publikatie van het eerste nummer, dat op zeer positieve reacties werd onthaald. Aan onze inmiddels gegroeide ledenkring bieden we nu een uitgebreider nummer aan met een gevarieerde inhoud.
In de twee meest omvangrijke bijdragen staat de vroege, d.i. naturalistische periode in het werk van Cyriel Buysse centraal. Wij verheugen er ons over hier een uitvoerige studie te mogen publiceren van dr. Romain Debbaut, die een originele en stimulerende nieuwe visie op Buysses zgn. ‘hyper-romantische tetralogie’ naar voren brengt. Romain Debbaut doctoreerde in 1978 aan de Katholieke Universiteit Leuven met een proefschrift over het Nederlandse naturalisme en laat in 1987 een boek over dit onderwerp verschijnen. Eerder al zijn artikelen van hem opgenomen in Vlaamse, Franse en Poolse tijdschriften; enkele ervan komen hierna nog ter sprake onder ‘Boeken en artikelen’ in de rubriek Kroniek.
Luc Verreyt stond een hoofdstuk af van zijn licentiaatsverhandeling (Rijksuniversiteit Gent, 1983) over het vroeg-naturalistische werk van Buysse, een bijdrage die wordt gevolgd door de publikatie van het onvoltooid gebleven Franse drama van Buysse, Henri Léautour. Er is van dit werk slechts één handschrift bewaard, zodat de tekst hier moest worden afgedrukt in een nog niet persklaar gemaakte versie, waarin schrijf- en spelfouten niet gecorrigeerd zijn. Maar we meenden dat het toneelstuk ook in deze vorm interessant materiaal biedt voor de studie van Buysses vroegste werk.
Verder vindt de lezer nog achtergrondinformatie over de roman De schandpaal en aanvullende gegevens voor de biografie van Rosalie Loveling, naast een aantal brieven van Buysse zelf.