| |
| |
| |
Maij 1918-1988
Lissie Sara Maij
[Lissie abusievelijk voor Lissi]
geb. 28 januari 1918 te Sloten (Noord-Holland), Nederland
overl. 13 november 1988 te Hoorn, Nederland
15-XII-86
abr
Documentatiedienst: Nederlands Letterkundig Museum en Documentatiecentrum - 's-Gravenhage
| |
| |
| |
Afzonderlijk verschenen werken I
1955 |
Welterusten. Zijnde een bundel verhalen, beschouwingen en tekeningen, strekkende tot lectuur in bed voor het slapen gaan. Samenstelling: Lizzy Sara May en Jaap Romijn. [Met een inleiding Gebruiksaanwijzing door de Redactie]. Illustraties: Dick Bruna [20], Ted Schaap [7 en een omslagontwerp] en Roland [2]. Bruna, Utrecht, [1955], 320 blz., 11 × 18 cm. |
GNX |
|
[In deze uitgave zijn van Lizzy Sara May opgenomen de verhalen Dromen en Perpetuum mobile, de beschouwing Van slapeloze tot twijfelaar en een vertaling: Rose Macaulay, Bed]. |
|
|
1956 |
Lizzy Sara May. Blues voor voetstappen. [Met een tekst over Lizzy Sara May en haar poëzie door J.B. Charles op de flappen van het omslag]. Omslagontwerp Dick Bruna. A.W. Bruna & Zoon, Utrecht, [augustus] 1956, 48 blz., 12 × 19 cm. |
G |
|
Pierre Bessand-Massenet. Rozengeur en magie, Een spookachtige geschiedenis. Oorspronkelijke titel: Magie rose. Vertaling: Lizzy Sara May. Omslag: Dick Bruna. Zwarte Beertjes, 44. A.W. Bruna & Zoon, Utrecht, [december] 1956, 172 blz., 11.5 × 17.5 cm. |
P |
|
1957 |
Zedigheid vaarwel. Een bloemlezing van lichtzinnige literatuur. Samenstelling en vertalingen Lizzy Sara May en Jaap Romijn. [Met een inleiding door de samenstellers]. Tekeningen [14] Jacques Boersma. Omslag Dick Bruna. Zwarte Beertjes, 57. A.W. Bruna & Zoon, Utrecht, [mei] 1957, 156 blz., 11.5 × 17.5 cm. |
GNET |
|
[In deze uitgave zijn van Lizzy Sara May opgenomen het gedicht De klank van onze handen en twee vertalingen: Juan Ruiz, aartsbisschop van Hita, De hoedanigheden der kleine vrouwen en Henri Michaux, In de vertrekken van de koningin]. |
|
|
Lizzy Sara May. Weerzien op een plastic-huid. [Met een omslagontwerp door Dick Bruna]. A.W. Bruna & Zoon, Utrecht, 1957, 48 blz., 12 × 19 cm. |
G |
|
1958 |
John van Duyn Southworth. De geschiedenis van de wereld. Oorspronkelijke titel The story of the world. Vertaling L.S. May en J. Hendriks. [Met een Voorwoord door John van |
|
15-XII-79
kl
Documentatiedienst: Nederlands Letterkundig Museum
Archief en Museum voor het Vlaamse Cultuurleven
| |
| |
| |
Afzonderlijk verschenen werken II
|
Duyn Southworth en een inleiding Stoflagen spreken door de schrijver, en met Tabellen [i t/m xiv] achterin]. [Met 8 afbeeldingen]. Omslagontwerp Dick Bruna. Zwarte Beertjes, 53/54. A.W. Bruna & Zoon, Utrecht, 1958, 416 blz. + 8 bladen met afbeeldingen aan één zijde bedrukt, 11.5 × 17.5 cm. |
X |
|
1959 |
Peter Cheyney. Giftige klimop. Oorspronkelijke titel Poison ivy. Vertaling L.S. May. Omslag Dick Bruna. Zwarte Beertjes, 166. A.W. Bruna & Zoon, Utrecht, 1959, 192 blz., 11.5 × 17.5 cm. |
P |
|
1960 |
Lizzy Sara May. Zingend als een zinkend schip. [Met een omslagontwerp door Dick Bruna]. A.W. Bruna & Zoon, Utrecht, 1960, 48 blz., 12 × 19 cm. |
G |
|
Lizzy Sara May. De parels van het parlement. [Kinderboek, voor kinderen van 12 jaar en ouder]. Geïllustreerd [met 20 tekeningen en een band-, tevens stofomslagontwerp] door Fiep Westendorp. Eerste druk. H.P. Leopolds Uitgeversmij N.V., Den Haag, [mei] 1960, 144 blz., 14.5 × 21 cm. |
P |
|
1962 |
Lizzy Sara May. Oom Soes heeft gehuild. Bandontwerp C. Boost. Wereldbibliotheek N.V., Amsterdam, Antwerpen, [maart] 1962, 96 blz., 13 × 20.5 cm. |
P |
|
1963 |
Lizzy Sara May. Tijd voor magnetisch vuur. Gedichten. Het omslag van deze bundel werd ontworpen door Dick Bruna. Zwarte Beertjes. A.W. Bruna & Zoon, Utrecht, 1963, 64 blz., 11.5 × 17.5 cm. |
G |
|
Lizzy Sara May. Oom Soes heeft gehuild. Bandontwerp C. Boost. Tweede druk. Wereldbibliotheek N.V., Amsterdam, Antwerpen, [1963], 96 blz., 13 × 20 cm. |
P |
|
1965 |
Lizzy Sara May. Dansen op het koord en andere verhalen. Omslag Dick Bruna. Witte Beertjes 938. A.W. Bruna & Zoon, Utrecht, [november] 1965, 128 blz., 9 × 18 cm. |
NB |
|
1966 |
Lizzy Sara May. Het dubbelspoor. [Met bibliografische gegevens over Lizzy Sara May op de |
|
15-XII-79
kl
Documentatiedienst: Nederlands Letterkundig Museum
Archief en Museum voor het Vlaamse Cultuurleven
| |
| |
| |
Afzonderlijk verschenen werken III
|
achterzijde van het omslag]. [Met een omslagontwerp door Karel Beunis]. [Portret]foto [van Lizzy Sara May door] Bert Sprenkeling [op de achterzijde van het omslag]. Literaire Reuzenpocket, 154. Uitgeverij De Bezige Bij, Amsterdam, [maart] 1966, 120 blz., 12.5 × 20 cm. |
P |
|
1969 |
L.S. May. De haaien. Verhalen. [Met bibliografische gegevens over Lizzy Sara May achterin]. Omslagontwerp Toon ter Mors [met gebruikmaking van een oude Duitse prentbriefkaart]. [Portret]foto [van Lizzy Sara May door] Philip Mechanicus [op de achterzijde van het omslag]. Literaire Reuzenpocket 291. De Bezige Bij, Amsterdam, [februari] 1969, 168 blz., 12.5 × 20 cm. |
N |
|
Lizzy Sara May. Grim. [Met bibliografische gegevens over Lizzy Sara May op de achterzijde van het omslag]. Omslag Leendert Stofbergen. [Portret]foto [van Lizzy Sara May door] Albèrt Vanderwildt [op de achterzijde van het omslag]. De Bezige Bij, Amsterdam, [oktober] 1969, 56 blz., 11 × 18 cm. |
G |
|
1970 |
Lizzy Sara May. Het lokaliseren van pijn. Roman. [Met bibliografische gegevens over Lizzy Sara May achterin]. Omslag naar een gravure van Albrecht Dürer: De ontvoering van Amymone. [Portret]foto [van Lizzy Sara May door] Albert van der Wildt [op de achterzijde van het omslag]. Literaire Reuzenpocket, 352. De Bezige Bij, Amsterdam, [oktober] 1970, 120 blz., 12.5 × 20 cm. |
P |
|
1971 |
Lizzy Sara May. Klein spel. Uit: Weerzien op een plastic-huid, 1957. Tekening: Ingeborg. Stichting uitgeverij nvsh, Den Haag, [februari] 1971, 1 kaart, 15 × 10.5 cm. |
G |
|
[Deze kaart maakt deel uit van: Leg je gezicht af. Zes ansichtkaarten met liefdesgedichten van Remco Campert, J.B. Charles, Lizzy Sara May, Willem van Toorn, Hans Vlek, Ellen Warmond. Tekeningen: Ingeborg. Stichting uitgeverij nvsh, Den Haag, [februari] 1971, in enveloppe van 16 × 11.5 cm]. |
|
15-XII-79
kl
Documentatiedienst: Nederlands Letterkundig Museum
Archief en Museum voor het Vlaamse Cultuurleven
| |
| |
| |
Afzonderlijk verschenen werken IV
|
Kurt Tucholsky. Rheinsberg, Een prentenboek voor verliefden en andere verhalen. Een keuze uit Rheinsberg, Ein Bilderbuch für Verliebte und anderes, verzorgd door Mary Gerold-Tucholsky. Vertaling L.S. May. [Met bio- en bibliografische gegevens over Kurt Tucholsky op de achterflap van het stofomslag]. Tekeningen [11 en een stofomslagontwerp] Loes van Galen. De Bezige Bij, Amsterdam, [augustus] 1971, 176 blz., 9.5 × 15 cm. |
NP |
|
1972 |
Lizzy Sara May. De tennisspelers of De som der mogelijkheden. [Met bibliografische gegevens over Lizzy Sara May achterin]. Omslag Tessa Fagel [met gebruikmaking van een tekening door Edmund Brüning uit Heinrich Heine's sämtliche poetische und dramatische Werke, 1902]. [Portret]foto [van Lizzy Sara May door] Albert van der Wildt [op de achterzijde van het omslag]. Literaire Reuzenpocket 415. De Bezige Bij, Amsterdam, [augustus] 1972, 112 blz., 12.5 × 20 cm. |
P |
|
1973 |
Lizzy Sara May. Mimicri. [Met bibliografische gegevens over Lizzy Sara May voorin]. Omslagtekening Perspektivischer Blick in einen pompejanischen Hof und Garten aus Spemanns goldenes Buch der Kunst, 1904. [Portret]foto [van Lizzy Sara May door] Albert van der Wildt [op de achterzijde van het omslag]. B B Literair. De Bezige Bij, Amsterdam, [september] 1973, 96 blz., 12.5 × 20 cm. |
P |
|
1974 |
Wilhelm Reich. De seksuele revolutie. Originally published in different form under the title Die Sexualitat im Kulturkampf. Vertaling René de Lange en L.S. May. [Met een Voorwoord bij de vierde druk (1949), een Voorwoord bij de derde druk (1945) en een Voorwoord bij de tweede druk (1936), alle door de schrijver]. Omslag Jaap Drupsteen. [Met een portrettekening van Wilhelm Reich op de achterzijde van het omslag]. BB Cargo. Uitgeverij De Bezige Bij, Amsterdam, [juli] 1974, voorwoorden respectievelijk gedateerd maart 1949, november 1944 en november 1935, 312 blz., 13.5 × 21 cm. |
X |
15-XII-79
kl
Documentatiedienst: Nederlands Letterkundig Museum
Archief en Museum voor het Vlaamse Cultuurleven
| |
| |
| |
Afzonderlijk verschenen werken V
1975 |
Lizzy Sara May. De belegering. Verhalen. [Met bibliografische gegevens over Lizzy Sara May achterin]. Omslag Tessa Fagel. [Portret]foto [van Lizzy Sara May door] Eddy de Jongh [op de achterzijde van het omslag]. BBLiterair. De Bezige Bij, Amsterdam, [oktober] 1975, 112 blz., 12.5 × 20 cm. |
N |
|
1977 |
Lizzy Sara May. Vader en dochter. Een relaas. [Met bibliografische gegevens over Lizzy Sara May achterin]. Omslag Tessa Fagel. [Met een foto van Lizzy Sara May als kind met haar vader op de voorzijde van het omslag]. BBLiterair. De Bezige Bij, Amsterdam, [februari] 1977, 192 blz., 12.5 × 20 cm. |
P |
|
1978 |
Lizzy Sara May. Gebruikspoëzie. Een keuze uit Blues voor voetstappen, Weerzien op een plas-tic-huid, Zingend als een zinkend schip, Tijd voor magnetisch vuur, Grim, gevolgd door Gebruikspoëzie. [Met een Aantekening achterin]. Omslag Karel Beunis. BBPoëzie. De Bezige Bij, Amsterdam, [februari] 1978, 172 blz., 13.5 × 21 cm. |
G |
|
[De afdeling Gebruikspoëzie, gedichten 1969-1977, verschijnt in deze uitgave voor het eerst in boekvorm]. |
|
|
Lizzy Sara May. Schmerzpunkte. Titel der Originalausgabe: Het lokaliseren van pijn. Roman. Aus dem Niederländischen von Helga Hipp. [Met bio- en bibliografische gegevens over Lizzy Sara May op de achterflap van het stofomslag]. Einbandentwurf: Dieter Heiden-reich. [Met een stofomslagontwerp door Dieter Heidenreich en met een portretfoto van Lizzy Sara May door Eddy de Jongh op de achterzijde van het stofomslag]. 1. Auflage. Verlag Volk und Welt, Berlin, [april 1978], 124 blz., 11.5 × 18.5 cm. |
P |
|
Lizzy Sara May. Vater und Tochter. Ein Bericht. Die Originalausgabe erschien 1977 unter dem Titel ‘Vader en dochter’. Aus dem Holländischen von Barbara Meller. [Met biografische gegevens over Lizzy Sara May op de achterzijde van het omslag]. Umschlagentwurf Isa Petrikat. [Met een foto van Lizzy Sara May als kind met haar vader op de voorzijde van het omslag]. Foto der Autorin von Albert van der Wildt [op de achterzijde van het |
|
15-XII-79
kl
Documentatiedienst: Nederlands Letterkundig Museum
Archief en Museum voor het Vlaamse Cultuurleven
| |
| |
| |
Afzonderlijk verschenen werken VI
|
omslag]. Deutsche Erstausgabe. Neue Frau, Rororo, 4244. Rowohlt, Reinbek bei Hamburg, August 1978, 160 blz., waarvan 1 blad met reclame buiten de paginering tussen blz. 60 en 61 en 1 blad met reclame achterin, 11.5 × 19 cm. |
P |
|
Het Kralenspel. Poging tot een levensbeschrijving van Magister Ludi Josef Knecht gevolgd door Knechts nagelaten werken verzorgd door Hermann Hesse. Oorspronkelijke titel Das Glasperlenspiel. [Versuch einer Lebensbeschreibung des Magister Ludi Josef Knecht samt Knechts hinterlassenen Schriften herausgegeben von Hermann Hesse]. [Met een inleiding Het Kralenspel door de schrijver [Hermann Hesse]]. Vertaling Tine Ausma en Annemarie Houwink ten Cate. Vertaling gedichten pp. 433-444 L.S. May. Omslagontwerp Philip Renard. Eerste druk. BBK wintessens. Uitgeverij De Bezige Bij, Amsterdam, augustus [september] 1978, 568 blz., 12.5 × 20 cm. |
GNP |
|
1979 |
Lizzy Sara May. Vater und Tochter. Ein Bericht. Die Originalausgabe erschien 1977 unter dem Titel ‘Vader en dochter’. Aus dem Holländischen von Barbara Meller. [Met biografische gegevens over Lizzy Sara May op de achterzijde van het omslag]. Umschlagentwurf Isa Petrikat. [Met een foto van Lizzy Sara May als kind met haar vader op de voorzijde van het omslag]. Foto der Autorin von Albert van der Wildt [op de achterzijde van het omslag]. Deutsche Erstausgabe, 24.-38. Tausend. Neue Frau, Rororo, 4244. Rowohlt, Reinbek bei Hamburg, April 1979, 160 blz., waarvan 1 blad met reclame buiten de paginering tussen blz. 60 en 61 en 1 blad met reclame achterin, 11.5 × 19 cm. |
P |
|
Lizzy Sara May. De blauwe plek. Vervolg op Vader en dochter. Omslag Leendert Stofbergen. [Met een foto van Sara Lizzy May als kind met haar broertje en moeder op de voorzijde van het omslag en met een portretfoto van Lizzy Sara May uit 1940 op de achterzijde van het omslag]. BBLiterair. De Bezige Bij, Amsterdam, [september] 1979, 208 blz., 12.5 × 20 cm. |
P |
|
1980 |
Het Kralenspel. Poging tot een levensbeschrijving van Magister Ludi Josef Knecht gevolgd |
|
15-XII-79
kl
Documentatiedienst: Nederlands Letterkundig Museum
Archief en Museum voor het Vlaamse Cultuurleven
|
|