[Nummer 3]
Ovidius en de Middeleeuwen
Het oeuvre van Ovidius, geschreven rond het begin van de jaartelling, is van alle tijden. Dat zijn teksten de postmoderne mens nog steeds aanspreken, liet bijvoorbeeld het succes van Christoph Ransmayrs Metamorfosen-bewerking Die letzte Welt (1992) op overtuigende wijze zien. Ook in de Middeleeuwen kende Ovidius' werk een grote verspreiding en was het vooral op de kloosterscholen een vast onderdeel van de ‘leeslijst’, zodat Ovidius één van de pijlers van de middeleeuwse literaire cultuur werd. In 2000 wijdde de werkgroep Mediëvistiek van de Universiteit Utrecht een themacyclus aan ‘Ovidius in de Middeleeuwen’. Een aantal van de voordrachten uit die collegereeks is samengebracht in dit themanummer van Madoc in een wat uitzonderlijke gedaante. In tegenstelling tot de gebruikelijke themanummers die om de twee jaar verschijnen, treft u in dit nummer minder verschillende artikelen aan. De afzonderlijke bijdragen zijn echter juist langer zodat de auteurs dieper op de materie in konden gaan dan in de reguliere Madoc-artikelen het geval is. Dankzij onze uitgever Verloren, die een extra katern beschikbaar stelde, konden alle vijf artikelen ondanks hun lengte in dit nummer van Madoc een plaats krijgen.
Het nummer vangt aan met een artikel van classicus Vincent Hunink, dat de levensloop van Ovidius en zijn literaire stijl nader belicht via een analyse van het Narcissusverhaal uit de Metamorfosen. Daarna verschuift de focus van de Oudheid naar de Middeleeuwen. De overlevering en verspreiding van Ovidius' werk in de Middeleeuwen komt aan de orde in de bijdrage van Árpád Orbán. Hoe Ovidius' werk zijn weerslag had in de volkstalige literaturen van de Lage Landen en Italië wordt in de drie laatste artikelen van de hand van respectievelijk Reinier Speelman, Fons van Buuren en José van der Helm, beschreven. De afbeeldingen bij de artikelen zijn voor een groot deel ontleend aan middeleeuwse handschriften en vroege drukken van Ovidius-teksten, maar er zijn ook enkele zeldzame voorbeelden uit de monumentale kunst opgenomen.
De redactie hoopt dat u deze eenmalige metamorfose van Madoc met veel plezier tot u zult nemen.
De redactie