[Nummer 21]
Redactioneel
Begin november bracht de Amerikaanse schrijfster May Sarton een bezoek aan ons land. Zij werd geïnterviewd en hield voordrachten van haar poëzie in Den Haag, Nijmegen, Amsterdam, Groningen en Eindhoven. In haar gedichten speelt de muze een grote rol. Wie is de muze voor de creatieve vrouw? Is de muze een man, een vrouw? In Pheme nummer 6 (december 1988) is Wassily Kandinski de mannelijke muze voor de schilderes Gabriele Münter. De schrijfster van het artikel, Jaqueline Rapmund, merkt hierbij op: ‘En waarom zou er geen mannelijke muze kunnen bestaan?’ Toch lijkt de vrouwelijke muze een grotere rol te spelen, ook in het werk van creatieve vrouwen. In Lust & Gratie nummer 9 wezen wij reeds daarop in verband met vrouwelijke surrealistische kunstenaars. Voor May Sarton is de muze een vrouw en in dit nummer van Lust & Gratie beschrijft Mary K. DeShazer de verschillende gedaanten waarin de muze van May Sarton verschijnt.
Van 17 tot 22 oktober vond in Rotterdam het Satisfiction Festival of Lesbian and Gay Writing plaats. Uit heel Europa waren schrijfsters en schrijvers gekomen voor lezingen, workshops, toneel- en filmvoorstellingen. Een zeer inspirerende week die zeker, elders in Europa, een vervolg zal krijgen. Wij publiceren twee bijdragen van Satisfiction: gedichten van de Italiaanse Sara Zanghi en een artikel van Pamela Pattynama over het werk van Sjuul Deckwitz.
Verder vindt u in dit nummer van Lust & Gratie gedichten van Elly de Waard, in de serie tijdgenoten van Gerda van der Krans interviews met en beeldmateriaal over de beeldhouwster Vera Verkooyen en stijldansdocente Marischka Bours en tot slot een artikel van Marnel Breure over de waanzin als paradox.
Verloren geliefden, de muze, wanhoop, alcoholgebruik, stijldan-