Lust en Gratie. Jaargang 3
(1986)– [tijdschrift] Lust en Gratie– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 91]
| |
Inhoud nummer 2:Elly de Waard, Over Emily Dickinson en de nieuwe tachtigers; Noor van Crevel, Van vrouwen, tuinen en geheimen; Mary Schoonheyt en Els Timmerman, Het innerlijk landschap. Veertien tekeningen; Jules Deckwitz, Zeven gedichten; Ineke van Mourik, De borsten van mevrouw Lozinski; Chris Voets, Zeven gedichten; Marianne Gossije en Els Zuurdeeg, Nathalie Sarraute; Nathalie Sarraute, Het woord Liefde; Roos de Lange, Afscheid. Acht tekeningen; Myriam Díaz-Diocaretz, Twee gedichten; Ruth Weber, Alles stroomt. Ecriture féminine in een literaire en culturele context; Dora D., Peruaanse passie en Canadese kou. Reisbrieven uit de Amerikaanse continenten. | |
Inhoud nummer 3:Adrienne Rich, Een politiek van plaats; Willemien Gerstenhauer, Ik hurk bij je zustertje. Een cyclus gedichten; Chris van der Hoek, Het labyrinth van Ariadne. Het vrouwbeeld van Nietzsche in de interpretatie van enkele moderne Franse filosofen; Lidy van Marissing, Het naakt in het landschap; Elsa Wouters-D'haen, Tekeningen. | |
Inhoud nummer 4:Bernadette van Dijck en Maaike Meijer, Zwijgen zal ons niet beschermen. Gesprek met Audre Lorde; Bernadette de Wit, De New York Women's Salon. Opkomst en ondergang van een feministisch ideaal; Eugénie de Munck, Twee gedichten; Megchel J. Doewina, Fragment uit: Het Duikbootmysterie. Roman in wording; Cathar Wertheim, Grafiek; Dora D., Sisterhoods in Singapore. Godin Guan Yin en haar vegetarische tantes. | |
Inhoud nummer 5:Renée Steenbergen, Romaine Brooks. Een kijkproces; Meryl Altman, Kennis van het Grieks. H.D. en de literatuurgeschiedenis. Inleiding Ineke van Mourik, De alchemie van de vriendschap; Annettje Dia Huizinga, Cleancut Shortcut, Reklame voor Lucy. Gedichten; Gertrude Stein, Q.E.D. Een fragment. Vertaling en inleiding Marta Vooren, Het genie voordat het zover was; Jules Deckwitz, Een laatste kans. Ballade van een huwelijk; Carla Brünott, Is Alba de schaamte voorbij? Analyse van A. Meulenbelts laatste roman. | |
Inhoud nummer 6:Isabel Hoving, Over het beminnen van Dode Heldinnen. Jane Bowles geportretteerd; Ellen van Eldik, Portretten van Jane Bowles; Julie | |
[pagina 92]
| |
Abraham, De geschiedenis van de Player's Boy. Het lesbische werk van Bryher; Willemien Gerstenhauer, Gedichten; Andreas Burnier, Evolutie van het bewustzijn; Elly de Waard, 25 Gedichten. Een keuze; Saskia Wieringa en Sylvia Borren, Nairobi-conferentie: een lesbische luxe? | |
Inhoud nummer 7:Amy Clampitt, 7 Gedichten; Elly de Waard, Een debuut als meesterwerk. Over ‘The Kingfisher’ van Amy Clampitt; Eef Keijzer, Mieke van Schermbeek, Over de weerspiegeling van gebouwen in gebouwen. Foto's van Marian Bakker; Irmgard Busch, Freda Dröes, Fokkelien van Dijk, Maaike de Haardt en Marian Papavoine, De Andere/Wereld/Reis van Mary Daly. Het is de lezeres die de tekst maakt; Mary Daly, Vriendin-nen en vrouwenvriendschappen, Fragment uit Pure Lust; Rosemarie Buikema, Kus uit steen gehouwen. Gedichten. | |
Inhoud nummer 8:Monique Wittig, De Politiek-van-Parijs. Inleiding Rosa Pollé, Geen goden geen godinnen, geen meesters geen meesteressen; Ina Bouman, Gedichten; Nelle Morton, Een woord dat nog onzegbaar is. Inleiding Marian Papavoine, Horen tot nieuw spreken; Annelies Passchier, Nachtduivel. Kort verhaal. | |
Inhoud nummer 9:Margret Brügmann, Fantastische alledaagsheid en alledaags fantasma; Leonora Carrington, En bas; Unica Zürn, De man in jasmijn; Margret Brügmann, De werelden van Frida Kahlo; Silvia Bovenschen, Zoekplaten met schokeffect; Leonor Fini, Proza. | |
Inhoud nummer 10:Camille Mortagne, Eros, het lieveheersbeestje... inleiding op ‘Le livre de Promethea’; Hélène Cixous, Le livre de Promethea; Marijke van Hooff, Gedichten; Renée Steenbergen, De kortstondige bloei van de Verlichte kunstenares; Annet Planten, Over Lidia Zinovjeva-Annibal; Lidia Zinovjeva-Annibal, Drieëndertig monsters. | |
[pagina 96]
| |
Stilleben. Fotomontage van Florence Henri (1932). Uit: Aspekte der Photographie der 20er Jahre. Westfälischer Kunstverein Münster, 1976.
|
|