Liter. Jaargang 4
(2001)– [tijdschrift] Liter– Auteursrechtelijk beschermdChristelijk literair tijdschrift
[pagina 123]
| |
[pagina 124]
| |
[pagina 125]
| |
PSALM 151:2 registratie I en II verschillend toch gelijkwaardig | |
[pagina 126]
| |
[pagina 127]
| |
[pagina 128]
| |
[pagina 129]
| |
[pagina 130]
| |
[pagina 131]
| |
[pagina 132]
| |
[pagina 133]
| |
[pagina 134]
| |
[pagina 135]
| |
[pagina 136]
| |
[pagina 137]
| |
[pagina 138]
| |
[pagina 139]
| |
[pagina 140]
| |
[pagina 143]
| |
Jan Hage (1964) volgde orgellessen bij Kees van Eersel en studeerde vervolgens orgel (docent Jan Welmers) en Theorie der Muziek aan het Utrechts Conservatorium, Muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht en Kerkmuziek aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht. Hij behaalde de diploma's Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus (met aantekening Improvisatie), het praktijkdiploma Kerkelijk Orgelspel (alle drie met onderscheiding) en het doctoraal Muziekwetenschap. Vervolgens studeerde hij gedurende twee jaar orgel bij André Isoir aan het Conservatoire National de Région te Boulogne-Billancourt. Hij rondde deze studie af met het behalen van de Prémier Prix ‘a l' unanimité du jury’. Hij won eerste prijzen tijdens concoursen te Leiden, Bolsward, Schaffhausen en Poitiers. In 1995 werd hij benoemd als organist van de Kloosterkerk in Den Haag. Jan Hage geeft vele concerten in binnen- en buitenland en maakt radio-, tv- en cd-opnamen. Hij is een warm pleitbezorger en veelgevraagd interpreet van hedendaagse orgelmuziek. Als componist schreef hij werken voor orgel en ensembles zoals een Hooglied-cyclus voor zang en instrumenten, Elis voor zang, blokfluit en klavecimbel, Mis voor sopraan en orgel, Walsjes, Psalmen en Suske & Wiske-suite voor orgel. De Suske & Wiske-suite behelst werken die op zeer vrije en vaak vervreemdende wijze het gelijknamige stripfiguur verbinden met muziek die daar normaal gesproken niets mee van uitstaan heeft, doch louter door ongecensureerde verbeelding tot stand is gekomen. Het poppetje Schanulleke is naamdraagster van de imaginaire psalm 151. Vers 1 is geboren uit fascinatie voor langzaam orthodox-gereformeerd psalmgezang en op eeuwigheid gerichte ‘unendliche’ melodie. In vers 2 wordt de psalmmuziek gevarieerd en getransformeerd in de richting van zigeunermuziek. Het is muziek die van de doorgewinterde organist enig doorzettings- en inlevingsvermogen vraagt. |
|