Literatuur Zonder Leeftijd. Jaargang 9
(1995)– [tijdschrift] Literatuur zonder leeftijd– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 86]
| |
Een broeierige zomer
| |
[pagina 87]
| |
in staat is omdat je er zelf niet toe in staat bent. Je hebt geen voelhorens voor gevaar. Jij noemt het onschuld, ik naïviteit. Houvast vindt Lucas ook in de kettingzaag van zijn grootvader. Daarmee kapt hij een aantal bomen en legt hij voor de nonnen in het klooster een houtvoorraad aan. Die fysieke bezigheden worden een dekmantel voor de klusjes die Benoît hem opdraagt. Zonder dat hij dat wil of durft beseffen, raakt Lucas betrokken bij fascistoïde reacties tegen asielzoekers. De geborgenheid die zijn vriendschap met Benoît leek te bieden, ontaardt in een nachtmerrie als Lucas Caitlins voet moet afzagen om haar uit een brandende auto te bevrijden. Het geweld van wat een heldendaad leek, ontaardt in zinloosheid als uit het politieonderzoek blijkt dat zo'n drastische oplossing niet nodig was geweest. Caitlins toekomst als danseres is ‘om niet’ verloren gegaan; Benoît stelt Lucas' handelwijze in een kwaad daglicht. Heeft Lucas, net als zijn grootvader indertijd, gehandeld in een opwelling van radeloosheid, onwetendheid of haat jegens vreemdelingen? Waarom gedragen mensen zich zoals ze zich gedragen? Worden ze gedreven door idealen, door wat anderen zeggen, door hun verleden? Vallen is boeiend omdat het zoveel aan de orde stelt: kwesties van identiteit, erotiek, verdraagzaamheid jegens asielzoekers, de thematiek van de zondebok, het leven in een besloten dorpsgemeenschap tegenover behoefte aan privacy én vriendschap. Maar ook door de aangebrachte ordening. De roman begint met een sfeervolle en krachtige beschrijving van Caitlins thuiskomst uit het ziekenhuis waardoor de lezer met Lucas de oorzaak en het begin wil weten. De taal van Anne Provoost heeft dankzij de soberheid van haar dialogen grote zeggingskracht. Ze is een meester in het afwisselen van spanning, sfeer, beschrijving en actie. En omdat ze haar woorden zorgvuldig kiest, krijgt de lezer alle ruimte zich te verplaatsen in de onzekerheden en de vragen van de hoofdpersoon en daarin steeds een eigen positie te kiezen. Ze geeft geen kant en klare oplossingen, maar biedt ruimte voor meer dan één oplossing. Daardoor is Vallen emotioneel én stilistisch een boek dat iedere jongere bij de keel grijpt en meesleept. Provoost heeft een niveau bereikt dat niet onderdoet voor dat van Aidan Chambers of Peter Pohl. |
|