Ter Bruiloft.
Sam Goudsmit. - Uitg. Ned. Keurboeken.
Geeft ons. zoo roept Links Richten den Nederlandschen schrijvers toe, geef ons in Uw werk, zonder fantasie of romantische versiering de strijd der arbeidersklasse van onze eigen dagen, de klasse-worstelingen van het Nederlandsch proletariaat, zijn vijanden en zijn vrienden. Geef ons datgene, wat noch Dekker, noch Last, noch Vanter tot nog toe ìn hun prosa beschreven, het reëele beeld van onze krisistijd, met den invloed der kommunistische partij, met revolutionnair perspectief, met de stroomingen waartusschen de arbeidersmassa heen en weer wordt getrokken. En ziet, als antwoord op onze luide eischen legt een schrijver, die tot nog toe (waarom eigenlijk?) buiten onze groep stond, zijn roman ‘Ter Bruiioft’ op onze recensietafel. Een boek over het Amsterdam uit de krisisjaren, een boek met duidelijk uitgesproken revolutionnaire sympathie, een boek over de C.P.H. en de S.D.A.P., de R.V.O., de I.R.H. en de fascisten. Ziedaar een feit, dat inderdaad met een krijtstreepje aan den balk geteekend moet worden, een feit, dat bewijst hoezeer gelukkig aan alle kant de revolutionnaire kentering in de lucht zit. Beteekent dit, dat wij het nieuwe boek van Goudsmit in alle opzichten kunnen aanbevelen? Het beteekent dit natuurlijk niet. De revolutionnaire literatuur van Nederland staat nog in de kinderschoenen, zij heeft, evenals het Nederlandsche proletariaat zelve nog zware en dure lessen te leeren eer zij, zooals de Russische maats, den rechten weg naar de overwinning kan vinden, in haar zullen waarschijnlijk alle sektarische tendenzen, alle ideologische verdoolingen, welke onder het Hollandsche proletariaat leven, telkens weer opduiken en slechts een niets ontziende vlijmscherpe zelfkritiek, slechts een voortdurend verdiepen van ons marxistisch politiek en litterair inzicht zullen kunnen voorkomen, dat het kind, dat met vallen en opstaan moet leeren loopen, niet op een kwaden dag zijn beenen breekt bij het vallen.
Zoo zijn er ook in dit boek ideologisch zeer zwakke plekken, wij denken b.v. aan blz. 191 waar de schrijver zelf onder den invloed schijnt te zijn gekomen van het koffiehuisgeleuter, dat hij elders zoo meesterlijk geeselt, zoo moet men zelfs in het algemeen konstateeren, dat Goudsmit van huisuit met zijn sympathiën in den anarchistischen hoek zit, hij is niet doorgedrongen in het Marxisme, hij weet hoegenaamd niets van Sowjet-Rusland, en hij is allerminst nog een overtuigd kommunist, maar net als de beste arbeiderselementen uit de oude Domela-beweging, komt hij onder den indruk van kommunistisch élan en daadkracht en de beste deelen van zijn boek zijn o.a. die waarin hij de bazar der I.R.H., de demonstratie in Den Haag en de stempeldagen in de Jordaan voor ons schildert.
Daarnaast levert de schrijver prachtig werk bij zijn bestrijding van het fascisme, het sociaal-demokratisch bonzenverraad en de zelfgenoegzame burgerlijkheid der arbeiders-aristokratische elementen. Zijn psychologisch inzicht is dikwijls bewonderenswaardig en figuren als Louw, Piet Woudenberg en Marie zijn in staat om het hart van iederen proletariër sneller te doen kloppen.
Neen, dit boek beteekent ongetwijfeld een groote aanwinst voor onze revolutionnaire letterkunde en wij zouden kunnen volstaan met hier en daar de ideologische foutjes aan te stippen, wanneer wij niet helaas een veel belangrijker gebrek aan moesten wijzen, het bezwaar dat het boek stylistisch onleesbaar is geworden. Het boek is namenlijk geschreven in...... telegramstijl, en ik geef het zelfs den meest welwillenden proletarischen lezer te doen om zich door een telegram van 232 pagina's heen te werken! Hoe, in den naam van Oudegeest (als wij dan als proletarische vrijdenkers niet meer