Lijst van afbeeldingen
(op het stofomslag)
Chrispijn van de Passe de Oudere naar een ontwerp van Marten de Vos, Rhetorica. Kopergravure (circa 1600). Rotterdam, Museum Boymans-van Beuningen (Holl. XV, 519). Op de achtergrond links een toneelopvoering. Het Latijnse onderschrift luidt in vertaling: Als er iets gezegd moet worden, dan zeg ik het goed, waarbij ik de woorden kleur geef: om het even welke zaak wordt dan een goede zaak door mijn welsprekendheid.
(na p. 148)
1. | De Siecten der Broosscer Naturen. Brussel, Thomas van der Noot, 1507 of 1510, f. C1v-C2r (ex.: 's-Gravenhage, Koninklijke Bibliotheek). Op f. C1v een houtsnede van de triniteit met Maria Mediatrix. |
2. | Frontispice van de Spieghel der behoudenessen. Brussel, Thomas van der Noot, 1508 (ex.: Hamburg, Staats- und Universitätsbibliothek). |
(na p. 216)
3. | Joachim Beuckelaer, Keukenmeid met Christus in het huis van Maria en Martha (1571). Wenen, Kunsthistorisches Museum. |
4. | Joachim Patinir, Landschap met de H. Hieronymus. Madrid, Museo del Prado. |
5. | Herri met de Bles, Landschap met de Kruisdraging. Rome, Galleria Doria Pamphili. |
6. | Pieter Aertsen, Landschap met de Kruisdraging (1552). Voorheen Berlijn, Kaiser Friedrich-Museum. |
7. | Joachim Beuckelaer, Marktscène met de Roeping van Mattheus (1566). Napels, Museo di Capodimonte. |
8. | Joachim Beuckelaer, Groentemarkt met de vlucht naar Egypte (1569). Gent, Museum voor Schone Kunsten. |
9. | Joachim Beuckelaer, Vismarkt met de Wonderbare Visvangst (1569). Gent, Museum voor Schone Kunsten. |
| |
10. | Joachim Beuckelaer, Hoendermarkt (1570). Gent, Museum voor Schone Kunsten. |
11. | Joachim Beuckelaer, Keukenscène met Christus in het huis van Maria en Martha (1570). Gent, Museum voor Schone Kunsten. |
12. | Joachim Beuckelaer, Vismarkt (1568). Straatsburg, Musée des Beaux-Arts. |
13. | Pieter Aertsen, Keukenscène (1556). Antwerpen, Museum Mayer van den Bergh. |
14. | Meester van de Lille-preek, Landschap met Mozes en de brandende braamstruik. Napels, Museo de Capodimonte. |
15. | Anonieme kunstenaar, Jezus voor Pilatus met randminiaturen. Getijdenboek van Catharina van Cleef, The Pierpont Morgan Library, New York, M. 917, p. 38. |
16. | Anonieme kunstenaar, H. Blasius met randdecoratie. Getijdenboek van Catharina van Cleef, The Pierpont Morgan Library, New York, M. 917, p. 264. |
17. | Anonieme kunstenaar, Een engel bevrijdt de zielen uit de mond van de hel, met randdecoratie. Getijdenboek van Catharina van Cleef, Guennol Collection, New York, f. 107. |
18. | Pieter Aertsen, Boeren-feest (1550). Wenen, Kunsthistorisches Museum. |
19. | Joachim Beuckelaer, Marktscène met een ‘Ecce Homo’ (1566). Florence, Uffizi. |
20. | Pieter Aertsen, Groenteverkoopster (1567). Berlijn, Gemäldegalerie, Staatliche Museen Preussischer Kulturbesitz. |
21. | Pieter Aertsen, Keukenstilleven met Christus in het huis van Maria en Martha (1552). Wenen, Kunsthistorisches Museum. |
22. | Joachim Beuckelaer, Keukenstilleven met Christus in het huis van Maria en Martha (1565). Stockholm, Nationalmuseum. |
23. | Pieter Aertsen, Groentemarkt met Christus en de overspelige vrouw. Stockholm, Nationalmuseum. |
24. | Pieter Aertsen, Christus in het huis van Maria en Martha (1563). Rotterdam, Museum Boymans-van Beuningen. |
25. | Naar Cornelis Floris? Defigure van tSpeeltanneel uit Spelen van sinne [...]. Antwerpen, Willem Silvius, 1562. Santa Monica, Getty Center for the History of Art and the Humanities. |
| |