Ter vervulling van de opengevallen plaatsen dienden Stine Jensen en Mariëlle Polman zich aan.
Het voorjaarssymposium viel afgelopen jaar vroeg, op 26 januari 2001. De bijeenkomst vond als gewoonlijk plaats in de Koninklijke Bibliotheek te Den Haag en was gewijd aan ‘De biograaf en zijn visuele bronnen’. Voor de pauze leidde Hans Schoots het thema in met een voordracht getiteld ‘In den beginne was het beeld’. Hij illustreerde zijn betoog met een fragment uit een t.v.-programma waarin Frédéric Bastet, de biograaf van Louis Couperus, voor het eerst bewegende beelden van zijn held aanschouwde en gefascineerd becommentarieerde. Ook de kortere referaten na de pauze werden door lichtbeelden begeleid. Jelle Gaemers sprak over het beeld van Willem Drees in de karikatuur, Hein Groen over portretten van Virginia Woolf. Frank Okker verhaalde van zijn zoektocht naar beeldmateriaal voor de biografie van Willem Walraven en Eveline Koolhaas toonde prachtige tekeningen uit het dagboek van Jacob de Vos (begin 19de eeuw).
Op 26 oktober 2001 stond het tweeëntwintigste symposium in het teken ‘Keerpunten in een mensenleven’. Uitgangspunt vormde een artikel van Jan Fontijn in het tweede nummer van het Biografie Bulletin over radicale bekeringen en andere ‘plotselinge inzichten’ die een totale ommekeer betekenen in iemands leven. In dit stuk maande Fontijn biografen tot een kritische houding ten opzichte van dergelijke bekeringsverhalen. Op het symposium gaf hij een nadere toelichting, waarna Elisabeth van Blankenstein, Jeroen Koch en Henk van Gelder reageerden vanuit hun biografische ervaringen. Het debat tussen de sprekers en de discussie met de zaal werd vaardig geleid door Monica Soeting.
Van het Biografie Bulletin verschenen drie nummers, zij het niet van dezelfde jaargang. In het begin van het jaar verscheen het vertraagde derde nummer van 2000, met de tekst van twee lezingen van het twintigste symposium (‘De Hollandse binnenkamer’) en verder onder meer besprekingen van de biografieën van Menno ter Braak en Paul Rodenko. De elfde jaargang (2001) opende met twee thema's in één nummer: visuele bronnen (drie inleidingen van het gelijknamige symposium) en ‘De biografie: kernvragen’ (naar aanleiding van de levensbeschrijvingen van Rodenko en Maria Dermoût). Het tweede nummer bevatte genoemd ‘keerpunten’-artikel van Fontijn en een interview met Marjan Schwegman, die verklaarde waarom zij haar werk aan de biografie van Marga Klompé staakte. Verder werd aandacht besteed aan subsidiëring van biografieën en recent versche-