| |
| |
| |
| |
| |
| |
Hieronymus van Alphen als vader en kind
Door C.J. Kelk
Dames en Heeren,
Hieronymus van Alphen als vader en kind.
Zoo heb ik na eenig nadenken gemeend, dat ik deze voordracht moest noemen, toen onze secretaris mij vroeg naar den titel ervan. Wanneer ik gezegd zou hebben: Hieronymus van Alphen als vader en als kind, dan had ik daarmee iets anders uitgedrukt dan ik bedoelde. Ik heb welbewust die beide qualificaties nauw aaneengekoppeld omdat ik de overtuiging heb gekregen, dat Van Alphen een kind was in zijn vaderschap en een vader in zijn kinderlijke verhouding tot God. Want in deze beide verschijningen vooral is hij als dichter opgetreden: als vader van zeer vroeg reeds moederlooze kinderen en als welbewust kind van God. In deze beide verschijningen is het, dat Van Alphen een der weinige achttiende-eeuwsche dichters is geweest, die het tot op den huidigen dag hebben uitgehouden en die nog immer populair zijn. Immers in de gezangbundels der Hervormde en der Remonstrantsche kerken komen een aantal gedichten van hem voor, die nog geregeld worden gezongen en hoogstwaarschijnlijk zal het daarbij wel niet gebleven zijn. De inhoudsopgave van dergelijke bundels zijn trouwens verrassend op dit punt. Wanneer men ze raadpleegt blijken plotseling nog vele andere dichters op deze wijze in den kerkzang levend te zijn gebleven, o.a. Beets, Bilderdijk, Breeroo, Camphuysen, Da Costa, Feith, De Genestet, Gezelle, Ter Haar, Heye, Ten Kate, Luyken, Petronella Moens, Potgieter, Revius, Tollens, Adriaan Wouters (anders genaamd Valerius) en Vondel; van de lateren leest men nog de namen: Thomson, Jacqueline van der Waals, Hélène Swarth enz. enz.
En voorts is Van Alphen nog altijd populair, omdat zijn Gedichten voor kinderen onlangs door Boucher in Den Haag zijn herdrukt niet alleen, maar omdat ze nog volledig in den mond der menschen liggen. De ware populariteit is die welke uit den mond komt van het nageslacht: Van Alphen is gedrukt, herdrukt, vertaald en gezongen, maar dat zou allemaal nog niet genoeg zijn om hem tot de waarlijk populaire dichters te mogen rekenen, neen, hij is een der zeer weinige dichters, van wie
| |
| |
iedereen in Nederland verzen uit het hoofd kent en die door iedereen in Nederland op elk gewenscht oogenblik kan worden geciteerd, weliswaar met een glimlachje van superioriteit maar toch geciteerd!
Dat glimlachje van superioriteit, onafscheidelijk bij elk citaat, dat men van Van Alphen doet verluiden, dat is het nu juist. Want dat is de reden der populariteit zelve. Wij voelen ons verheven boven Van Alphen's voorstelling der dingen. Hij is ons te eenvoudig, te simplistisch. Wij zijn zooveel verder. Dus glimlachen wij over den achttiendeeeuwer, die zoo eenvoudig het leven zag en vooral zoo eenvoudig de moraal opvatte, waardoor het mogelijk scheen een God-gevallig leven te leiden, mits men maar bleef binnen de perken van de wet, door Hem gesteld, wetten, die geheel overeenstemden met de wetten der toenmalige maatschappij: zich klein houden tegenover de Grooten. In verootmoediging (de vrome aard van Van Alphen kende haar zoo goed!), in deugd, in naarstigheid, in vaderlandsliefde en geduld in den omgang met den evennaaste, daarin lagen alle eischen opgesloten, die een vader aan zijn kinderen stellen mocht, omdat het dezelfde waren die God stelde aan den mensch.
Deze opvattingen waren dus geijkt, ze beheerschten het leven, zij golden als onbetwistbaar, zij werden aanvaard, zij belichaamden een werkelijkheid. Maar nu wil ik U een vraag stellen: welke dichter behalve Hieronymus van Alphen is in dien tijd bij machte gebleken deze geijkte opvattingen zoo eenvoudig en klaar als zij in het gemoed leefden, in poëzie weer te geven? Vindt men dezen eenvoud even onverbloemd bij Rhijnvis Feith, eenige jaren jonger dan onze dichter? Vindt men dien soms bij zijn voorgangers, de Van Harens? Is hij niet, om dit deel van het achttiende-eeuwsche levensaspect uit te beelden, in zijn tijd akelig alleen? Is het eigenlijk niet zoo, dat een dichter van beperkte qualiteiten het volle gewicht te torsen krijgt van een dichterschap, dat een kwarteeuw poëzie vertegenwoordigen moet? En heeft hij het er, in dat licht gezien, niet schitterend afgebracht?
Want het moeilijkste in de kunst, dat weet ieder beoefenaar, is de eenvoud. De eenige tijdgenoot, die het wist, was Staring toen hij in 1793 dichtte:
Breng mij, zachte Eenvoudigheid,
Waar de stulp uw schreden beidt,
Die de wijnstok half omvangt;
Daar de bloeitak over hangt.
| |
| |
Leid mij tot uw klein gezin,
Als een trouwen jonger, in;
Doe mij, luistrend naar uw mond,
Waarheids echte leering kond.
Dat mijn oor geen woest geschal
Boven eedlen zang gevall',
Noch mijn oog een bont vertoon,
Meer dan oudheids zedig schoon.
Waag ik eens de lier te slaan;
Spoort mij plicht tot handlen aan;
Schoone Nimf! ontsta mij niet:
Tooi mijn Leven en mijn Lied!
Deze bede van een onzer beste, zoo niet de beste laat-achttiende-eeuwsche dichter, reeds op vijf-, zes-en-twintig-jarigen leeftijd geslaakt en die men kort zou kunnen samenvatten in de woorden:
Zachte Eenvoudigheid, tooi mijn leven en mijn lied!
deze eigenlijk zoo verheven bede, is in Van Alphen bewaarheid geworden en ik ben ervan overtuigd, dat dit een der schoonste vervullingen is van elk dichterleven.
Men zal zich wel eens hebben afgevraagd: hoe komt het toch, dat de kindergedichten van Van Alphen, waarvoor toch ieder een superieuren glimlach over heeft, desondanks zijn blijven leven? Waarom zijn zij niet in vergetelheid geraakt zooals zooveel poëzie uit den ouden tijd? Wat was het toch, waardoor zij altijd weer te voorschijn komen, waardoor zij blijkbaar onmisbaar zijn en onmisbaarheid kan met onsterflijkheid op één lijn worden gesteld! En het antwoord op die vragen kan niet anders luiden dan: zij hebben den tijd overleefd doordat zij in allen eenvoud dien tijd het raakst karakteriseerden, omdat de dichter zijn aangeboren eenvoud dusdanig had weten te cultiveeren, dat hij in staat was volkomen zuiver het geluid te laten hooren, waarin de mentaliteit van zijn eeuw onbelemmerd doorklinkt. Maar als dat zoo is, dan is Van Alphen een dichter van rang! Inderdaad temidden van de woestijn die hem ondichterlijk, gekunsteld, onoorspronkelijk, afhankelijk en ondoorvoeld, omgaf, was hij verscheidene decenniën de eenige dichter van rang, dien wij hebben aan te wijzen en dat hij uitblonk in het kinderdicht teekent hem als een man van zelfkennis. Hij heeft niet getracht boven zijn kun- | |
| |
nen uit. De omstandigheden hebben hem een vader doen zijn, die voor zijn kinderen ook de moederrol te vervullen kreeg. Hij was vader en moeder tegelijk en dat heeft gemaakt, dat zijn belangstelling voor kinderen een geheel andere werd dan men bij de vaders van zijn eeuw algemeen opmerkt. Van Alphen, met zijn zachtaardigen aanleg, heeft zijn kinderen hun gemis willen vergoeden, hij heeft de liefde van den vader weten uit te bouwen tot een, die de genegenheden van een vader tegelijk met die eener moeder omvatte en uit deze concentratie is een gevoel ontstaan, dat den dichter in hem diep heeft bewogen. Verwacht van geen dichter, dat hij zijn tijd altijd verre vooruit zal zijn, hij is ook ván zijn tijd en ook Van Alphen was dat en zoo kon het geschieden, dat hij de kinderen van zijn tijd in dichterlijken vorm de leeringen en vermaningen gaf, die algemeen als nuttig en noodig werden beschouwd. Doch hij zou geen ware dichter zijn geweest als hij niet tevens iets meer had gegeven dan leering alleen, hij gaf, plastischer dan welke andere dichter dezer jaren ook, het levensgevoel, de sfeer, de plastiek van zijn tijd in die simpele kinderverzen weer. Ik herinner aan De Pruimeboom, waarin men de geschoren hagen der achttiende-eeuwsche buitenplaatsen meent te zien, niet omdat ze als zoodanig worden genoemd, maar omdat hun beeld wordt opgeroepen, want de ware dichter zegt meer zonder dan met woorden. ‘Vooraan op het middelpad’ zegt de dichter, dat is de ontmoetingsplaats van Jantje met zijn vader en die aanduiding geeft ons den tuin in zijn geheel te zien, met zijn rechte paden, zijn gazons, zijn heggen, zijn beelden en versierselen. Van Alphen weet zich ook in het simpele te houden aan het essentieele.
Een soortgelijke suggestie gaat uit van den beginregel:
Wij zaten laatst bij Saartje.
Het heele kinderpartijtje wordt gekarakteriseerd met:
Wij dronken chocolade en deden honderd vragen.
Hier wordt alweer met de allereenvoudigste middelen een sfeer opgeroepen, die tot elk, oud of jong, duidelijk spreekt.
Maar misschien zal men vragen, misschien beschikte Van Alphen niet over grootere middelen, misschien moest hij wel zoo eenvoudig zijn omdat hij nu eenmaal geen oog had voor het grootsche. Wie dat veronderstelt, heeft onzen dichter onderschat.
Om u van het tegendeel te overtuigen kan ik niet beter doen dan een greep te doen uit zijn cantaten en u, al kent u het allang, nog eens te
| |
| |
laten hooren, hoe ook in het verhevene Van Alphen den door hem herontdekten eenvoud weet te handhaven. Ik kies daartoe uit ‘De Starrenhemel’ eenige strofen:
Nu lust het ons van God te zingen,
Den Schepper van het grootsch heelal;
Den Heer - den Vriend der stervelingen;
Die is; die was; die wezen zal.
Schoon de avond valt, zijn gunstbewijzen
Verdwijnen niet, gelijk de zon.
De nacht zal ons gezang doen rijzen,
Waar nooit de dag het voeren kon.
..........................................
Daar rijst het tintlend starrenheir!
En de aarde zwijgt verbaasd.
't Gestarnte spiegelt zich in 't meir,
Waarop geen windje blaast.
't Is alles hemel wat men ziet;
Zelfs bergen vluchten heen.
't Verdorde blaadje schuifelt niet;
't Gestarnte spreekt alleen.
Deze verzen hebben een kracht van plastiek als maar heel weinige in Nederland zijn geschreven en wie goed toeziet, merkt op, dat de middelen, die de dichter gebruikt dezelfde zijn als waarmee hij in enkele trekken zijn tijd en de verschijningsvormen van het hem omringende weergeeft in zijn kindergedichten. De eerste strofe luidt als het ware de ontroering in, die ons te wachten staat bij de overweldiging der natuur. Die eerste strofe gelijkt nog het meest op de poëzie zijner dagen met dit onderscheid, dat niet van luide, bombastische woorden is gebruik gemaakt, maar van stille klanken, die opwekkend zijn en vol ootmoedig ontzag. Maar dan zwijgt de dichter, die eerst opriep, aanmoedigde, tot stilte maant en de natuur laat spreken met een eigen stem.
Rhijnvis Feith, de zeven jaar jongere, heeft het goed begrepen; hij heeft beter dan ik het zou kunnen doen de schoonheid van dit dichtstuk gekenschetst in zijn ‘Middelen ter Verbetering van den Smaak’, waar hij zegt: ‘Wat Hoogvliet in vele woorden zegt, drukt Van Alphen in eenen enkelen trek uit, en deze trek zegt meer. Hoe vele zinnelijke kenmerken van de pracht en majesteit des sterrenhemels had de dichter hier kunnen
| |
| |
opeenstapelen! Maar zou hij iets treffender hebben kunnen zeggen dan dat de aarde op de verschijning van het sterrenheir verbaasd zwijgt? Al de mindere bewijzen van majesteit zijn hierin opgesloten; mijne verbeeldingskracht vult ze tot in het oneindige aan.
't Is alles hemel, wat men ziet;
Zelfs bergen vlugten heen.
Dit heet de natuur op de daad betrappen. Ik lees niet meer, ik zie hier den dommeligen, majestueuzen avondstond zelven, omdat hier juist de gewaarwording zinnelijk vertoond wordt, die wij bij het aanschouwen van eenen schoonen avond in de natuur ondervinden, en dit is zeker fijner zinnelijk dan of wij er de voorwerpen zelven, die deze gewaarwording verwekken, in vonden.
't Verdorde blaadje schuifelt niet.
Hoe zinnelijk weer! Indien de dichter gezegd had, dat het loof der boomen niet ritselde, dan zou hij de stilte van den avondstond reeds zinnelijk vertoond hebben; maar nu het verdorde blaadje zelfs niet schuifelt, dat door de minste ademhaling bewogen wordt, nu kon de stilte met geene mogelijkheid sterker zijn. En gij ziet, dat de dichter zeer wel in de natuur opgemerkt had, dat de bewegingloosheid van een verdord blad een veel grooter bewijs van stilte was, dan die van het overige geboomte.
De laatste regel is boven de vergelijking schoon; alles is om het gestarnte aangevoerd, en de plaats eindigt:
't Gestarnte spreekt alleen.
Tot welk een volmaakte eenheid wordt hier de verscheidenheid gebracht! Ik ben zeker, dat gij dit met mij gevoelen zult; ook betuig ik, niets van dezelfde natuur te kennen, dat, wat uitdrukking betreft, met deze regels vergeleken mag worden.’
Aldus Rhijnvis Feith en wij zouden hieraan alleen nog dit hebben toe te voegen, dat de dichter in die laatste vier regels zien en hooren zoo prachtig heeft weten te verbinden, dat hij van het hooren tegelijk een zien heeft gemaakt. De overweldiging van het hemelgewelf is zoo groot, dat men ‘alles hemel ziet’, de stilte is zoo groot, dat het getintel der sterren de eenige ‘taal’ is, die men verneemt.
Ik weet niet of er wel voldoende op gewezen is door de critici van Van Alphen's Kleine Gedichten voor Kinderen; in elk geval mij heeft het altijd sterk getroffen, nl. het keurige, maar tegelijk krachtige van zijn dictie, waardoor regels als:
| |
| |
Geduld is zulk een schoone zaak
Om in een moeielijke taak
Zijn oogwit uit te voeren
eigenlijk juweeltjes zijn van rhythme en klank. De meeste beginregels, die wij allemaal zoo goed kennen trouwens, zijn juist om die reden in ons geheugen blijven hangen: Die perzik gaf mijn vader mij omdat ik vlijtig leer - Die telkens in de spiegel ziet en zig met schoonheid vleit - Hoe dankbaar is mijn kleine hond voor beentjes en wat brood. Cornelis had een glas gebroken, een bizonder fraai gebouwd gedichtje, vooral:
Terwijl ik bezig met paletten Bij 't venster was,
Vloog mijn volan, door 't fors raketten, Daar in het glas.
Hoe smeuïg is het begin van De Pruimeboom:
Jantje zag eens pruimen hangen, o! als eieren zo groot.
met een rijkdom van vocalen als weinige versregels vertoonen.
Doch, dit is alles tot daar aantoe, en ik heb mij tot nu toe beperkt tot dat wat iedereen van Van Alphen kent en men zal mij terecht kunnen verwijten, dat ik niets dan bekende paradepaardjes van stal heb gehaald. Maar alweer zou men den dichter onderschat hebben als men meende dat er niets anders was dan dat wat men reeds kende. Wanneer men er zich toe zet zich wat te verdiepen in Van Alphen's Complete gedichten, in de uitgave van Mr. J.I.D. Nepveu, gelijk ik deed, dan komt pas de werkelijke openbaring, want dan blijkt, dat deze dichter, behalve dan dat waar hij beroemd om is geworden, daarenboven in den trant zijner dagen allerlei bespiegelingen heeft geschreven, die een eigen kijk op de dingen verraden, waardoor hij zich van de zeer formeele dichtkunst van zijn tijd onderscheidt zonder er nochtans op excentriek-geniale wijze van af te wijken. En het is alweer de zuivere eenvoud en de eenvoudige zuiverheid, welke in het werk treffen en die wij dus wel mogen houden voor wezenskenmerken van den dichter, wiens arbeid ons op het oogenblik bezighoudt.
Ik doel hier op de minnepoëzie voor Elize, een enkele maal zuiver lyrisch, vaak echter door godsdienstige gevoelens begeleid; op de Kleine Zangstukjes, ‘Aan eene Roos’, op een aantal gedichten, die doen terugdenken aan die van den een eeuw vroeger levenden Van Foquenbroch o.a. ‘Mijne onbekende Vrienden, gedachten op mijne huiskamer’ en het fraaie, stemmige ‘Lied van een Grijsaard’.
| |
| |
Het is niet wel doenlijk en het zou te veel van Uw tijd en aandacht vragen als ik al de gedichten, die mij getroffen hebben, hier voorlas, maar voor enkele wil ik een uitzondering maken en U lezen: ‘De Avondwandeling’ (zie bijlage I). Men herkent hier gemakkelijk de z.g. anakreontische verzen door Bellamy vooral druk beoefend. Overigens doet het gedicht, dat ongeveer van 1781 moet zijn, naar stemming en inhoud sterk denken aan een der eerste gedichten van Staring: ‘Herdenking’, dat in eerste ontwerp eenige jaren later werd geschreven.
Uit ‘Morgengedachten’ zal ik U vervolgens eenige fragmenten lezen. De beginregel hiervan toont wederom den dichter van zijn sterksten kant, dien van zijn plastisch vermogen in één enkelen trek:
De morgen roept: het liggend vee rijst op;
Ook hier de natuuraanblik gemengd met de daardoor opgewekte religieuze gevoelens. (Zie bijlage II).
Tot slot een fabel: De Dichter en de Nachtegaal (zie bijlage III). Dit vers is van 1772, de dichter was zes en twintig jaar oud, doch het geeft reeds geheel den Van Alphen der Theorieën.
Want Van Alphen is niet alleen een dichter, hij is ook een aestheticus geweest en een der voorloopers van onze principieele litteraire kritiek.
Ik heb, Dames en Heeren, met opzet tot dusver uitsluitend den dichter Van Alphen aan het woord gelaten, niet gesproken over zijn prozageschriften, niet over zijn denkbeelden inzake de aesthetiek, niet over zijn leven en zijn carrière, met geen ander doel dan om U er vooraf terdege van te doordringen, dat Van Alphen bij nadere beschouwing een dichter blijkt te zijn van rang, over wien wel eens te zeer smalend en laatdunkend is geoordeeld. Pas hierna ga ik eenige andere belangwekkende phasen van zijn persoonlijkheid nader in het licht stellen.
In 1778 deed Hieronymus van Alphen het eerste deel verschijnen van Theorie der Schoone Kunsten en Wetenschappen, grootendeels overgenomen uit het Hoogduitsch van F.J. Riedel en met bijvoegselen, aanteekeningen en eene inleiding vermeerderd; twee jaar later door een tweede deel gevolgd. Interessant is voor ons in de eerste plaats wat Van Alphen in zijn inleiding over de Nederlandsche poëzie ten beste geeft. Levendig herinnert zijn betoog aan de stem van Van Deyssel, in zijn meer rustige oogenblikken wel te verstaan: ‘Ik heb de voortbrengsels der buitenlanders met die van mijn landgenooten vergeleken en dat met een hart, hetwelk ik met vrijmoedigheid durf zeggen patriottisch te zijn; maar wat is het gevolg hiervan geweest? Dat ik gezien heb, dat onze
| |
| |
letterkunde gebrekkig en onze voortbrengsels ver of zijn van hetgeen zij wezen konden; dat men verkeerd doet, wanneer men uit het karakter van een kunstenaar of schrijver tot de hoedanigheid zijner werken besluit, en dat men een onwettig besluit trekt wanneer men hen, die Voltaire, Hume, Diderot als schoone kunstenaars verheffen, tevens zoekt te doen voorkomen als dezulken, die het in alle stukken met hen eens zijn of hun zedelijk karakter goedkeuren. Want bijaldien dit doorging, zoude men met evenveel grond kunnen beweren, dat de bewonderaars van Vondel behagen scheppen in zijn ongestadigheid in den godsdienst, en dat zij die Poot hoogachten in zijn minnezangen, ook tevens zijn losse levenswijze gedurende een zekeren tijd goedkeuren. Maar hij die menschen heeft leeren kennen en een hart, dat gezellig en liefdragend is, bezit, ziet helaas te veel gebreken en heeft zoo veel reden om te treuren, dat hij met blijdschap alle gelegenheid aangrijpt, die hem iets goeds in zijn medemenschen doet ontdekken; en hij kan zich verblijden over gaven en talenten, zelfs dan wanneer het verkeerd besteden derzelven, hem reden tot droefheid geeft. Ik moet Voltaire agten als digter, schoon ik tot mijn smart hem als mensch veragten moet. Ik moet hem als digter navolgen en aanprijzen, schoon ik hem als mensch vermijden en anderen voor hem waarschouwen zal. Maar hetgeen ik omtrent Voltaire zegge, geldt ook omtrent vijf en twintig soortgelijken.
De ongunstige gedagten omtrend onze letterkunde en poëzij behooren derhalve, bijaldien ze valsch zijn, op een andere wijze te worden tegengegaan. Men dient schriften met schriften, en kunstwerken met kunstwerken te vergelijken, dezelven naar de regels der oordeelkunde, der wijsbegeerte, der schoonheid te beoordeelen en dan het besluit op te maken. Ik heb dit, voor zover zulks nodig was, gedaan en ik heb gevonden, dat de theoretische schriften van onze naburen vollediger, duidelijker en grondiger zijn dan de onzen, en dat hun schoone voordbrengsels (ik spreek van de besten want elk land heeft zijn prullen) treffender, verhevener, rijker aan genie, origineeler zijn en minder gebreken hebben dan de onzen.’ Aldus Van Alphen.
In 1886 of '87, meer dan honderd jaar later, schrijft een ander revolteerend Nederlandsch litterator dit:
‘Maar toen ben ik op reis gegaan met mijn gedachten en waardeeringen in den verren vreemde, naar de groote wereld der uitheemsche letterkunde, en ik heb gezien, dat alles daar beter was dan ten mijnent,
| |
| |
de zuivere artiesten waren beter, de theoristen waren beter, de kritici waren beter, de gewone romanciers waren beter, de causeurs waren beter, de journalisten waren beter. Overal asfalt en parketvloer en gekleedejassen tot-boven-de knie- in de plaats van de keyen en planken en telange kleedingstukken van bij-ons. Ik heb mijn geest gemeubeld met de moderne weelde van liefde, bewonderingen en achtingen voor vreemde schrijvers. Het verhemelte mijner waardeering is verwend door franschen wijn en zij loopt met haar beenen in een engelschen broek. Gij begrijpt, dat mijn familie van hollandsche letterkundigen opkijkt en koeltjes en neetoorig doet, en ik óok, ik ken ze niet meer. Wel hoe, is dat meneer Jansen, is die daar meneer Pietersen, menschen voor wie ik als jongeling anderer hoogschatting had overgenomen, en die poeteloerig-suffe ouwe jufvrouwen, zijn dat mijn tantes en nichten?’
Dit is Van Deyssel en ik geef toe, hij is heftiger, hij is fantastischer, hij is feller, scherper en geestdriftiger in zijn hoon en haat, maar toch, Van Alphen doet eigenlijk precies hetzelfde. Ook hij is uitgegaan in de groote wereld der letterkunde, hij heeft niet het naturalisme gezien, zooals Van Deyssel in Frankrijk, maar hij heeft in Engeland zijn lievelingsdichters gevonden in Milton, Thompson, Sterne, Pope, Addison en Young. In Duitschland is het Klopstock, dien hij boven alles stelt, daarnaast Gellert, Lessing, ook Gessner, Wieland en Goethe. Maar als hij dit alles als een openbaring tot zich laat doordringen (het spreekt vanzelf, dat ook Franschen, bovenal Racine, zijn bewondering bezitten), dan leert hij opeens zien in welke mate zijn eigen achttiende-eeuwsche tijdgenooten navolgers en epigonen zijn en dan komt hij tot een klaarder besef van de absolute waarde van de dichtkunst zijner dagen en dan kan zijn oordeel onmogelijk gunstig luiden. Hij bezat niet een temperament als Van Deyssel, wel diens kalm onder de oogen zien der feiten en de onverschrokkenheid om van zijn bevindingen zonder aanzien des persoons te getuigen.
Ja, de toon van Van Alphen is heel wat makker en rustiger, maar hij wrijft het zijn tijdgenooten dan toch maar onder den neus: ‘ik heb tog te doen met redelijke Nederlanders, die voor onderwijs en verbetering vatbaar, gaarne het oor zullen leenen aan een hunner landgenooten, die na veel gelezen en niet minder gedagt te hebben, hun hunne tegenwoordige agterlijkheid in het stuk den schoone kunsten en wetenschappen, bijzonder in de digtkunde en welsprekendheid, niet verwijten maar alleen onder het oog brengen wil, om daardoor gelegenheid
| |
| |
te krijgen van hun eenen weg aan te wijzen, om dat te worden wat de Duitschers, die voor dertig jaren nog verre beneden ons waren, geworden zijn.
Het smart mij altoos, wanneer ik zulke oordeelvellingen over onze poëzij bij buitenlandsche schrijvers aantreffe, die tot vernedering van mijn Vaderland zijn of wanneer ik in zulke werken, waarin over de dichtkunde van alle andere beschaafde natiën gesproken wordt, geen woord van die der Hollanders gerept vinde. Schoon het zeker is, dat onze Nederlanders, over het geheel genomen, zig bij alle natiën in de wereld mogen vergelijken, zoude het egter kunnen zijn, dat men in dezen of genen tak een weinig was ten agteren geraakt en dat zulks de oorzaak der veragting was, waarin men in dat stuk bij de Buitenlanders stond. Het ‘gnothi seauton’ raakt zoowel eene geheele natie als elk mensch in het bijzonder.’
Welken weg wil Van Alphen zijn landgenooten wijzen? Wat is volgens hem de oplossing, waardoor men uit de impasse geraken en weer vlot worden zal om uiteindelijk het zelfde peil te bereiken, dat elders reeds bereikt werd? Ook voor deze oplossing kunnen wij een superieure glimlach over hebben als ons dat lust: Van Alphen is ervan overtuigd dat een ‘goede’ theorie tenslotte tot een goede praktijk zal kunnen leiden. Een wijsgeerige beoefening der schoone kunsten alleen kan volgens hem uitkomst brengen. En hij is een te schoolsch man om daaronder iets anders te verstaan dan hij uitdrukt. Maar in wezen heeft hij niet zoo erg ongelijk. Wanneer hij met wijsgeerig bedoelt een stelsel van regels, ‘getrokken uit de menschkunde en zieleleer’, naar zijn eigen woorden, dan is zijn opzet zeker nog zoo gek niet. Wij zijn er verre van af om te meenen dat een kunstenaar heel veel steun heeft aan een vooropgezette theorie, volgens welke een kunstwerk dient te worden vervaardigd, maar wij zijn in onze kritiek toch wel al zoover de wetenschappelijke kant opgegaan, dat wij een psychologische ontleding van de verhouding schrijver-geschrift een onmisbaren factor achten van een oordeelvelling. Bij ons komt de theorie niet voorop maar achteraan in den vorm van kritiek, een kritiek, die tenslotte op den duur een algemeen inzicht gegrondvest heeft en steeds bezig is te grondvesten, en in dat kader past wel degelijk het zich realiseeren wat een werk ons te zeggen heeft, in hoeverre het met ‘menschkunde en zieleleer’ van doen heeft en in hoeverre de schrijver is geslaagd in een persoonlijke verwerkelijking van iets wezenlijk eigens.
| |
| |
Hoe dit zij, Van Alphen durfde het aan met de conventie te breken, hij haalde moedig Vondel en Hooft en de andere zeventiende-eeuwsche klassieken naar beneden omdat hij eindelijk eens het epigonisme wilde zien verdwijnen. Hij verfoeide de inteelt in onze letteren, hij riep om nieuw bloed!
Vergeet bovendien niet, dat ook Van Deyssel meer dan een eeuw later spreekt over de ‘theoristen’, die elders beter waren, en dat ook hij de inteelt verachtte en om nieuwe bevruchting riep.
Van Alphen heeft aan zijn bewerking van Riedel, waarover ik nu maar niet te veel zal zeggen, een eigen verhandeling toegevoegd, die in 1782 verscheen: ‘Over het Aangeboorne in de Poëzij’. Hij geeft daarin reeds zeer interessante beschouwingen over metrum en rijm. ‘De natuur, zegt hij, moet bestudeerd worden. Elke hartstogt heeft haren toon (met een verwijzing naar Cicero, De Oratore), elke beweging der ziele hare snelheid en traagheid. Dit op te merken en, zo veel mogelijk in bijzonderheden na te gaan, geeft gelegenheid om zig van het zagte, harde, stootende, vloeiende, volle, scherpe, enz. tenopzichte van de klank; en van het rollende, sleepende, hortende, afgebrokene met opzigt tot de beweging te bedienen waar het nodig is; en wel zodanig als meest overeenkomt met den natuurlijken aard der onderwerpen, welke men wil voorstellen. Door deze oefening wordt het gehoor verfijnd; het onderscheid tusschen toon en toon, beweging en beweging opgemerkt; en eene hebbelijkheid verkregen om deze harmonie, ook als men er het minst op denkt, in zijn voorstellingen over te brengen en disharmonie te vermijden. Wie tog b.v., die den toon der droefheid in de natuur heeft nagegaan en iemand op deze wijze hoorde klagen:
Dan schrei ik, dan zugt ik, dan vlugt ik van schrik:
Wie is er op aarde zoo treurig als ik.
zal gelooven, dat het dezen klager ernst is en niet veeleer, dat hij zich treurig veinst met een lugtig en vrolijk hart?’
Ik zal het hierbij laten, maar het is voldoende om te doen zien, dat Van Alphen zich dus veel meer bewust is geweest van de vereischten van zijn kunst dan men aan den eenvoud daarvan geneigd zou zijn of te meten.
Zijn theoretische geschriften hebben ons Van Alphen doen kennen als een man van groote en vooral doorwrochte kennis en belezenheid. Zij hebben hem echter in conflict gebracht met velen en maar weinig medestanders bezorgd. Toch zal zijn invloed juist daar waar hij ver- | |
| |
eischt was, bij enkele jongeren, groot genoeg zijn geweest om zijn bemoeiing ruimschoots te rechtvaardigen.
Ik meen thans het recht te hebben om Van Alphen, dien ik tot dusver in zijn volle breedte heb geschetst, ook in zijn beperking te doen zien. Wij zagen het al toen wij hem met een echten woord-artiest, met een brandend geestdriftige vergeleken: Van Alphen blijft de voorzichtige Hollander, ook in zijn buitensporigheid. Hij blijft de man met de pruik, zijn teruggang naar de natuur is toch maar betrekkelijk. Hij geeft zich niet heelemaal, want hij beoefent in den grond van de zaak de letteren toch altijd maar als liefhebber, als dilettant. Gewichtige staatsambten heeft hij het een na het andere vervuld. Ze lieten hem vrijen tijd, de letteren kregen daarvan het leeuwenaandeel, maar de carrière stond op het eerste plan. Hoe kan het anders in een tijd als de zijne en in een familie als de zijne? Want Hieronymus van Alphen sproot uit een aanzienlijk geslacht.
Den achtsten Augustus 1746, binnen weinige weken dus twee eeuwen geleden, werd hij te Gouda geboren en dit is de reden waarom zijn naam hier vandaag weerklinkt. Het scheen niet een sterk geslacht te zijn, immers vóór Hieronymus vier jaar is, verliest hij zijn vader, hijzelf is niet voorbestemd tot een hoogen ouderdom, maar vóór hij sterft, moet hij nog eerst zijn jongsten en later ook zijn oudsten zoon, pas gehuwd, verliezen. Slechts één zoon overleeft hem.
Zijn stiefvader, blijkbaar een braaf, nobel man, zorgt ervoor dat zijn opvoeding in de puntjes geschiedt, Hieronymus studeert te Utrecht rechten en promoveert, na nog een studiejaar in deze goede stad Leiden, wederom te Utrecht tot doctor in de beide rechten in 1768. Tot de vrienden in zijn studententijd behoort P.L. van de Kasteele. Deze vrienden vinden elkaar zoowel op dichterlijk als op godsdienstig gebied. Beiden zijn evenzeer een Christelijke gezindheid toegedaan, die tot getuigen noopt en het gevolg hiervan is een gemeenschappelijke publicatie ‘Proeve van Stichtelijke Mengelpoëzij’ geheeten, of eigenlijk een publicatie was het niet want de weinige exemplaren waren alleen bestemd om aan vrienden te worden uitgereikt. Ook waren de stukken in den bundel niet geteekend, zoodat er lang onzekerheid heeft geheerscht aan welken van beide dichters elk gedicht moest worden toegeschreven. In 1772 kwam et een echte uitgave van, uitgebreid met verscheidene naderhand verschenen deeltjes. Merkwaardig naïef hadden de auteurs hun stukken geteekend met een S. of met een M. Veel later kwam uit, dat de bedoe- | |
| |
ling hiervan was, dat de beginletters van de woorden Stichtelijke Mengelpoëzij resp. de auteursnamen Van Alphen en Van de Kasteele aanduidden.
Intusschen was Van Alphen in de advocatuur gegaan en in 1772 gehuwd huwd met Johanna Maria van Goens, zuster van een bekend Utrechtsch hoogleeraar Rijklof Michael van Goens. Van Alphen kreeg drie zoons, maar bij de geboorte van den derde verloor hij, in 1775 reeds, zijn vrouw. Tijdens zijn huwelijk had hij zich als historicus door zijn verhandeling ‘Over de Eed der Utrechtsche Bisschoppen genaamd de eed met de zeven stolen’ en als theoloog door een geschrift ‘Eenige leerstukken van de Protestantsche Godsdienst verdedigd’, allergunstigst onderscheiden. Na den dood zijner gade kwamen de kindergedichten, die niet alleen in Nederland, maar ook in den vreemde een ontzagwekkend succes hebben gehad, hetgeen op zich zelf reeds een bewijs mag worden genoemd, dat ze vele harten hebben weten te roeren. Herdrukken hiervan werden na zijn dood uitgegeven o.a. in de jaren 1821-'27-'32-'34-'48-'49-'50-'51-'67-'69-'70-'73-'90-1903-'08-'13 en '41. Vertalingen zijn mij bekend in het Friesch, het Duitsch, het Maleisch, het Fransch en het Engelsch. Om te toonen hoezeer zijn eenvoud zich welluidend in het Fransch laat overzetten, lees ik u ‘De Spiegel’ in het origineel en in vertaling voor van A. Clavareau (zie bijlage IV).
Van Alphen schreef, zooals ik vroeger al zei, gedrongen uit liefde voor zijn eigen kroost en hij was daarin oorspronkelijk, al erkent hij met de hem eigen openhartigheid, dat de kinderliederen van Weise en Burmann hem menigmaal op streek hadden geholpen. Richard Hol heeft naderhand verscheidene kindergedichten getoonzet.
Reeds als twintigjarige student had Van Alphen de eer genoten bij het inhalen van den meerderjarigen Erfstadhouder Willem V den jongen vorst als algemeen medehelper der Commissie van Ontvangst te dienen en door deze ontmoeting is aanstonds tusschen beide jongemannen een onverbrekelijke band gelegd. Van Alphen was dus reeds om persoonlijke redenen een vurig aanhanger der Oranjes. De Nederlandsche Gezangen van 1774, aan Willem den Vijfde opgedragen, leggen daarvan getuigenis af. Maar ook bleek dit toen Van Alphen, na de advocatuur aan het Provinciaal Hof te Utrecht, welke hij twaalf jaar uitoefende, in 1780 tot Procureur-Generaal aangesteld, in deze betrekking een poging deed om een einde te maken aan de vervolgingen der Patriotten, na de opstandige bewegingen van 1787, omdat hij in verdraag- | |
| |
zaamheid allereerst het belang van den Erfstadhouder zag. Toen zijn poging zonder succes bleef, vroeg hij zijn ontslag en zag zich weldra tot Raad en Pensionaris van Leyden benoemd. Had hij zich tot dusver altijd veelvuldig met letterkundig werk beziggehouden, o.a. zijn theorieën en zijn kerkgezangen geschreven, langzamerhand raakte hij met ambten overstelpt en trad hij steeds meer als staatsman op den voorgrond. Tenslotte, in 1793 werd hem het hoogst gewichtig ambt opgedragen van Raad en Thesaurier-Generaal der Vereenigde Nederlanden of van de Unie, zooals men toen zei. Na de omwenteling van 1795, verkoos Van Alphen, die den Stadhouder natuurlijk zeer noode zag vertrekken, onder het nieuwe bewind geen staatsambten meer te bekleeden en hij trok zich terug, des zomers geruimen tijd op zijn buitenplaats Oostbroek, aan den Loosduinschen weg, op korten afstand van Den Haag.
In het kort is hiermee Van Alphen's ambtelijke carrière geschetst. Ik moet nu nog even tot zijn persoonlijk leven terugkeeren. Reeds in 1781 had onze dichter een tweede gade gevonden in Jonkvrouw Catharina Geertruid van Valkenburg. Deze vrouw was het voor wie hij zijn minnedichten voor Elize geschreven had, waarvan ik u er een voorlas. Van deze vrouw heeft hij nog een zoon en een dochter gekregen, een groot geluk voor hem, daar hij van zijn drie jongens maar een in het leven mocht behouden. In den boezem van zijn gezin leidde Van Alphen voortaan een aan de studie gewijd bestaan. Toch had hij nog harde klappen te verduren, voornamelijk op godsdienstig gebied. Met zijn boezemvriend Van de Kasteele was hij om theologische kwesties gebrouilleerd geraakt en P.A. van Hemert, een aanhanger der Kantiaansche wijsbegeerte deed zulk een heftigen en onkiesch gestelden aanval op zijn leer en persoon, dat men aanvankelijk gemeend heeft Van Alphen's vroegtijdigen dood te moeten toeschrijven aan zijn ergernis en verbolgenheid hierover. Naderhand heeft men dit tegengesproken op grond van het feit, dat Van Alphen's ootmoedig, oprecht christelijk gemoed tot dergelijke woedeontladingen niet in staat kon worden geacht. En met deze kenschets zijn wij gekomen tot de persoon, het karakter van onzen dichter. Uit al wat men van en over hem leest rijst de gestalte op van een volkomen oprecht, religieus man, met voor zijn tijd gematigd vooruitstrevende denkbeelden, niet een man met een grootschen vooruitzienden blik; een achttiende-eeuwer in hart en nieren, een regent van huis uit, maar al dit getemperd en verzacht door een ongewoon groote devotie. Een man met een kinderlijk, haast vrouwelijk gemoed, toch sterk als karakter, vast- | |
| |
houdend en trouw in de vriendschap en de liefde; een zinnelijke natuur maar een bij wie de liefde vóór de lust ging, een epicurist met mate; maar als men den kop goed bestudeert, met die groote oogen en die volbloedige lippen geenszins een man van temperament verstoken. Een man, die zich in zijn naïveteit eigenlijk nooit belachelijk heeft gemaakt maar ook niet een, uitblinkend door humor of zelfironie; een man met een hang naar het schoone, maar dit alles beperkt door degelijke voorstellingen omtrent maat en vormgeving; een man, die zich in de moderne wereld niet thuis zou hebben gevoeld, toch een man van goeden wille en tot opofferingen tot op zekere hoogte bereid, een man, die gezelligheid en geestelijk verkeer zocht en onderhield, niet een man voor uitspattingen of ruwe vermaken; meer dan gewoon begaafd, niet alleen als dichter, ook als kunstkenner, geschiedkundige, theoloog en als staatsman, op ende op jurist met alle objectiviteit, welke dezen eigen moet zijn. Een man, die ondanks zijn goedmoedige levenshouding zich vijanden en tegenstanders maakte en dus in een tijd van verval boven de middelmaat moet hebben uitgeblonken; een teeder echtgenoot en vader, niet bovenmatig trotsch, ofschoon zelfbewust, een man, die bescheidenheid kende en vereerde, maar zich, waar het moest, wist door te zetten en het vaak van minderen won. Klaar, zuiver en helder van karakter, niet bekrompen maar duidelijk beperkt als geest, lichamelijk niet al te sterk, maar krachtig door energie, zoo komt ons de man voor, dien wij vandaag gedenken.
De vele positieve eigenschappen dezen man eigen, hebben gemaakt, dat hij, ofschoon afkeerig van vernieuwende opvattingen waar het Staat en Godsdienst betreft, ten opzichte van de kunst op meesleepende wijze vooruitstrevend is opgetreden. De zuiverheid en eenvoud van zijn karakter verdroegen zich niet met de onnatuur van de poëzie zijner dagen en als intellectueel heeft hij naar de middelen gezocht tot verbetering en daar eerlijk voor gestreden.
Aandoenlijk is het uit de brieven van een vriend te vernemen hoe zijn laatste ziekte verliep:
‘Van Alphen, aldus P. Jorissen uit Haarlem, den 9en Juni 1802, heeft l.l. Vrijdag, toen wij buiten waren, een beroerte gekregen. Wij zaten aan tafel. Na het gebed zeide zijn vrouw tot hem: Roon, snijd toch het vleesch voor! Hij: ik kan niet. Zij: waarom niet? Hij: Ik kan mijn regterhand niet bewegen. Kort daarop zag mijn vrouw, die naast hem aan zijn linkerzijde zat, dat zijn mond scheef stond, en men hoorde dadelijk, dat zijn spraakorganen belemmerd waren. Hij sprak zeer onverstaanbaar,
| |
| |
doch behield nog immer het vrije gebruik zijner verstandelijke vermogens. Hij kreeg dit toeval te drie ure. Te half vier ure werd hij adergelaten. Te half vijf ure kwam de geneesheer en werd hij nogmaals adergelaten, en werden hem Spaansche vliegen gelegd. Zoo bleef het nu.’
Van Alphen is van deze ongesteldheid nimmer opgekomen. Hij ging in het najaar naar Den Haag terug, naar zijn woning aan het Westeinde en op den 2en April 1803 is hij daar de eeuwige rust ingegaan.
Dames en Heeren, Het is binnenkort twee eeuwen geleden, dat Van Alphen geboren is en dit zou reden genoeg zijn hem hier te gedenken, maar er is daarenboven nog een bizondere aanleiding daartoe, die ik met opzet tot dusver onvermeld liet en wel deze.
In het zelfde jaar 1766, dat Hieronymus als student in kennis kwam met Stadhouder Willem V, een ontmoeting, die op zijn denken en doen van beslissenden invloed is geweest, en wel op den 18en Juli van dat jaar had de eerste vergadering plaats van onze Maatschappij der Nederlandsche Letterkunde n.l. in de Schuttersdoelen van deze goede stad. Zij werd geboren uit het Leidsche genootschap Minima Crescunt. Op deze stichtingsvergadering benoemde men achttien nieuwe leden, zooals wijzelven vanmorgen wederom een aantal leden hebben tot onze rijen geroepen. Onder die achttien was één student, één twintigjarige onder vele ouderen. Die twintigjarige student was Hieronymus van Alphen. Een voorbarige benoeming, ja, maar een die achteraf bezien nauwelijks beter had kunnen uitvallen.
U ziet, dat er reden was vandaag over Van Alphen te spreken, aan zijn arbeid te herinneren, zijn kwaliteiten te gedenken en zijn geestesgaven de revue te laten passeeren.
Dames en Heeren, bij een ouden Chinees heb ik eens gelezen dit: ‘Van de vreugden van dit bestaan lijkt mij onbetwistbaar het waardevolst de vriendschap en van de vreugde der vriendschap het gezellig keuvelen alweer het waardevolst.’ Ofschoon wij Westerlingen gewend zijn de liefde boven de vriendschap te stellen, er zit in deze uitspraak ongetwijfeld veel waars, want tenslotte is ook van de liefde het duurzaamst element de vriendschap. Deze vriendschap is, dunkt mij, van elke beschaving het kenmerk. Zonder beschaving geen vriendschap. Vriendschap is de overheerschende trek geweest van de onderlinge verhouding der litteratoren in dit land. En dat die vriendschapsband bestond, is van heel groot belang gebleken in de verwoestende jaren, die achter ons liggen.
| |
| |
Wat zij ook wisten uit te roeien en te verdelgen, onze onderlinge vriendschap hebben zij niet uitgeroeid, integendeel, zij hebben die versterkt!
Dit geldt voor ons, hedendaagsche beoefenaren der schoone letteren, dit geldt ook voor hen, die er eenmaal deel aan hadden, onze voorgangers. Ook voor hen gevoelen wij vriendschap, ook aan hun geest toetsen wij de onze, ook bij hen gaan wij te rade in momenten van onzekerheid.
Als ik het goed begrijp is ook de Maatschappij der Nederlandsche letterkunde van meet of aan een kring geweest van vrienden. In dezen kring voelen de schrijvers zich verbonden met beoefenaars van taal- en letterkunde, historie en wijsbegeerte, evenals met die der ons dienstige. beroepen van den bibliothecaris, den boekverkooper en den uitgever. Ik ben u dankbaar, dat een der uwen hier heeft mogen getuigen van zijn vriendschap voor een doorluchtigen voorganger, want zooals de Chinees het uitdrukt: ‘van de vriendschap is het gezellig keuvelen alweer het waardevolst.’ Ik ben er mij van bewust in mijn keuvelen niet zoo gezellig te zijn geweest als ik wel had gewild, maar over Uw aandacht heb ik mij niet te beklagen. Ook dit aanvaard ik als een vriendschapsteeken. Laat mij dan eindigen, dames en heeren, met een woord van Van Alphen, dat U bekend is. Mijn ontoereikenheid doet mij het bewustzijn behouden, dat ik met mijn te lang betoog Uw ruiten heb ingegooid en daar ik het ongeluk heb Cornelis te heeten is op niemand meer dan op mij thans toepasselijk het onsterflijk:
Cornelis had een glas gebroken
Schoon hij de stukken had verstoken,
| |
| |
| |
Bijlage I
De avondwandeling
In 't eenzaam boschje wandlen,
Gewoon zijn God te loven,
Van liefde, deugd en Godsdienst.
Verschenen aan den hemel;
Maar met een bleeken eerbied,
Zoodra de maan haar glansen,
Op 't zwijgend aardrijk spreidde,
Met duizend lieve lichtjes
Door duizend takjes speelde,
En zich in 't beekje spiegelde.
De reuk der kamperfoelie,
Vervulde 't somber boschje,
En stroomde langs ons henen,
Zoo mild, zoo zacht, zoo lieflijk,
De stilte was welsprekend,
In eenen zachten sluimer,
Terwijl natuur haar balsem
Met stille stromen uitgoot;
De nachtegaal sloeg langzaam,
En alles scheen te luistren.
Geheel gevoel, aanbidding,
Verrukking, liefde en blijdschap.
Waar God zijn luister toonde;
En 't kloppend hart gevoelde
Daar wij den God der aarde
't Geloof aan Zijne liefde,
Schoot lieve en zachte stralen
Geen avond was er schooner
Of blijder voor ons beide.
O eerbied wekkende avond!
Zoo dikwijls wij in 't donker
Bij 't stille maanlicht wandlen;
En u, welriekend boschje,
Voortaan ons Bethel noemen.
| |
| |
| |
Bijlage II
Morgen-gedachten
De morgen roept: het liggend vee rijst op;
En voelt met nieuwe kracht verjongde vreugd.
Het woest gediert, verzadigd door den roof,
Verneemt de ster des daags van ver; verschrikt
En vlugt, voor 't licht bevreesd, zijn holen in.
't Angstvallig lam, nu moedig, blaat en springt,
Al zoekend, om den stijven uijer heen.
Aanminnig dier! o beeld der onschuld! lesch
Uw vroegen dorst blijmoedig aan die bron:
De hand is mild, die u het voedsel geeft.
Maar ach! gij kent Hem niet, wiens oog 't heelal
Doorloopt; geen rust behoeft; voor mensch en vee
Weldadig zorgt en waakt als alles slaapt;
Ja zelfs 't geroep der jonge raven hoort.
Ik, wien een geeft, van eedler kracht omgord,
Bezielt en opwaarts heft, ik stijg verrukt,
Bij 't schemerlicht, den groenen heuvel op,
Waar langs de zon hare eerste stralen schiet.
En, wachtend op haar komst, begluurt mijn oog
De morgenstar, den zoon des dageraads,
Terwijl mijn hart eerbiedig nederknielt.
't Gordijn gaat langzaam op; de schaduw vliedt;
De toppen van de bergen blinken reeds.
't Gestarnte wordt bleek - en bleeker en ontvlugt
Het oog van haar, die oprijst als een held.
Zoo deinst het trotsche heir der driften af,
Wanneer de Levensvorst Zijn stralen schiet
In 't hart, dat Hem, als Koning, hulde doet.
Trêe voort, o zon! de luister uwer jeugd
Is niet verwelkt; uw loop is niet vertraagd:
Uw levenswekkende invloed niet verzwakt.
Een eik verdort en valt in grijsheid nêer.
De volken worden rijp en buigen 't hoofd,
Gelijk de garst, als zij den maaijer wenkt.
Zij vallen nêer en 't aardrijk opent zich,
Verbergt zich, sluit zich weder, ja bedekt
Hun treden zelfs voor 't zoekend nageslacht,
Dat garven bindt, waar eertijds Troje stond;
En niet bedenkt, dat zij het kouter drijft
Door voren, vetgemaakt met menschenbloed.
Maar gij, o vorst des daags, gij tart het graf;
Schoon achter uwen rug reeds eeuwen zijn.
| |
| |
| |
Bijlage III
De dichter en de nachtegaal
Eene fabel
Een dichter, die schier dag en nacht
Versleet met likken en beschaven,
Maar met zijne ingebeelde gaven,
Nog nooit lets schoons had voortgebragt,
Hoorde eens bij maneschijn den slaanden nachtegaal.
Wat is het toch, dus sprak hij, dat de taal
Van dezen zanger doet behagen:
Hij kent de regels niet van harmonij en maat;
Al 't fraai van zijn gezang bestaat
En ik, die op mijn nagels bijt,
En alles doe om meer dan schoon te wezen,
Ik word door niemand schier gelezen! ...
Hier voelde mijn poëet een vonkje van de nijd;
Ja, hij begon, om zich te wreken,
Met dezen nachtegaal luidkeels de gek te steken.
Bedaar toch, heer poëet, zêi toen de nachtegaal.
Dat ik u thans zoo gul op mijn gezang onthaal,
Geschiedt tot uw vermaak; wees daarom niet boosaardig!
De vogel is den scheut niet waardig.
Wij gaan geen éénen weg; gij pocht op uwe kunst,
En zoekt door angst en zweet de gunst
Te koopen, ja te dwingen.
Ik zie, mijn goede man! het zingen valt u zuur.
Ik folter nooit mij zelf om door de kunst te zingen,
Maar al mijn toonen zijn natuur.
De eenvoudige natuur heeft dikwijls 't hart geraakt,
Terwijl de kunst alleen een slechten dichter maakt.
| |
| |
| |
Bijlage IV
De spiegel
Die telkens in den spiegel ziet,
En zich met schoonheid vleit,
Beseft de ware schoonheid niet,
Maar jaagt naar ijdelheid.
Dit glas maakt trotsch, of geeft ons pijn;
Wil 'k weten, wie ik ben,
Dan moet God's woord de spiegel zijn,
Waar ik mijn hart uit ken.
| |
Le miroir
Celui qui chaque jour se mire
Et se flatte de sa beauté,
N'a pas la beauté qu'on admire,
Mais court après la vanité.
Le miroir rend fier, ou chagrine.
Veux-je me voir dans le meilleur?
C'est dans la parole divine
Que je puis connaître mon coeur.
|
|