P. Schuitema
Letters:
Het materiaal van den drukker
Vormen, samengevoegd, de optische aanduiding van begrippen.
Ze dienen neutraal en in hooge mate leesbaar te zijn. Hun associatie met begrippen opent de mogelijkheden voor suggestiviteit, door aanwending van de kracht die in deze neutrale teekens zelf schuilt. Onze letters moeten opgebouwd zijn uit de meest eenvoudige grondvormen.
Hun onderlinge verschillen moeten zoodanig zijn, dat ze optisch gemakkelijk te onderscheiden zijn.
Het ontwerpen van letters is geen kwestie van smaak, maar een werk, dat de aandacht vraagt van specialisten op dit gebied, die leesbaarheid als hoogste eisch stellen en trachten dit gemeenschappelijk te bereiken.
De middeleeuwers spelden de woorden.
De individualisten gebruikten de woorden en letters om persoonlijke voorkeur en inzicht te demonstreeren.
De mensch van heden vliegt er met zijn blik overheen en stelt alleen belang in de berichtgeving. Dit bepaalt de vorm.
Groote, richting en kleur kan de belangrijkheid van de onderdeelen der berichtgeving naar voren schuiven.
Dit zal hoofdzakelijk in reclamedrukwerk tot uiting komen, omdat hier het directe propageeren der argumenten doel van 't drukwerk is.
‘Die neue Typografie’ Verlag des Bildungsverbandes der deutschen Buchdrucker, Berlin 1928.
Een goed boek van Jan Tschichold, dat in een groote behoefte voorziet. Men zou willen dat ieder, die met letters omging dit boek bezat. Het is geïllustreerd in 2 kleuren met talrijke voorbeelden van uitgevoerd drukwerk volgens bovengenoemde beginselen.
POSITIEF
FOTOGRAFISCHE EXPERIMENTEN MET ZETLETTERS
NEGATIEF