Duitsche letteren
Béla Balazs
Béla Balázs: ‘Der Phantasie-Reiseführer’. Paul Zsolnay Verlag, Wien, 1925.
Béla Balázs: ‘Das richtige Himmelblau’. Drei Masken Verlag, München, 1925.
VAN Béla Balázs verschenen dit jaar twee nieuwe werken: een boekje voor vacantiereizigers, dat hun dienen moet als ‘Baedeker voor de ziel’, en een boekje met kindersprookjes, dat ook geschikt is voor volwassenen met kinderlijk gemoed.
Na het boek over de film: ‘Der Sichtbare Mensch’, dat vorig jaar van Béla Balázs verscheen en door mij reeds in ‘Den Gulden Winckel’ besproken werd, is de inhoud van deze nieuwe werkjes eenigszins onverwacht! De sprong van de filmkunst, die aan de futuristische kunstdefinities van Marinetti verwant schijnt te zijn, naar de natuurbeluisteringen uit ‘Der Phantasie-Reiseführer’ en de fijne sprookjesromantiek uit ‘Das richtige Himmelblau’, lijkt ons een oogenblik groot toe! Bij lezing wordt deze kloof echter snel overbrugd, doordat ons de persoon Béla Balázs steeds duidelijker wordt. Béla Balázs is een moderne, en romantieke figuur. Hij is de ‘Wanderer’, die de wereld beschouwt, - doch zoo beschouwt, dat hij steeds meer zich zelf ziet, dan het object, dat hij beschouwt. Hij beschouwt de stad en de natuur, doch beiden door half geloken oogleden, en getint door de verven van zijn eigen romantieke persoonlijkheid. Het zijn steeds de romantieke uitersten, die Balázs belangstelling in zullen boezemen, onverschillig of deze uitersten zijn de excessen der Groszstadt, of de geheimzinnige impressies der natuur. De filmkunst, waarin zoo sterk de motorische krachten, ontwikkeld door de samenleving, tot uiting komen, zoowel als de stilte van het woud moeten Balázs belangstelling inboezemen en in zijn gemoed weerklank vinden. Beide uitersten, - film en bosch -, beide zijn romantiek. Een brug tusschen Novalis en Marinetti blijkt mogelijk! Het geluid van autoclaxon vereenigt zich met den klank van de romantieke waldhorn!
‘Der Phantasie-Reiseführer’ is een Baedeker voor reisstemmingen. De titels van eenige hoofdstukken, welke hier volgen, illustreert dit voldoende: ‘Wandern’, ‘Nachts im Zug’, ‘Des Morgens im Bett’, ‘Eine Stunde vor Nacht’, ‘Nacht ohne Grenzen’, ‘Sinnlose Schönheit’, ‘Gefährliche Schönheit’, ‘Reiner Himmel-Kosmische Nacktheit’, ‘Sonnenkoketterie’, ‘Die befreite Erde’, ‘Herbstvariationen’.