De Gids. Jaargang 129
(1966)– [tijdschrift] Gids, De– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 166]
| |
Misja Mengelberg
| |
[pagina 167]
| |
informele muziek (pianoconcert van John Cage, Micro I van Takehisa Kusugi). Vraag: Hoe zit het met het luisteren naar een voorlezer van muziekkritiek?
*
3-7-'65, in de kuil (= Kelder) van de bowling te 's-Geveningen zingt/spelen An Burton, Frans Elsen, Ruud Jacobs en Peter Ypma. Cherokee: Frans speelt indrukwekkend kundig op een nogal valse piano. Exact en volgens de officiële doctrines der Flanagan-Hancockleer wordt een en ander op deze zomerse avond tot genoegen geregeld. Bij nader inzien is hier een sextet aan het werk - een levensgrote spiegel achter het podium vermenigvuldigt iedere participant met twee. Dat wil zeggen: .dlegereg negeoneg tot dnova esremoz ezed po redna ne nee tdrow reelkcocnaH-naganalF red senirtcod elëiciffo ed sneglov n etc.
*
Art Tatum speelt Rosette. D. zegt: ‘Nou hoor ik, waar Powell het een en ander vandaan heeft gehaald.’ Zou het ook mogelijk zijn, dat Powell Tatum heeft beïnvloed? Tatum irriteert al als ik maar ergens geringe pijn voel. Zou dat te maken hebben met de hoeveelheid muzikale informatie die per tijdseenheid wordt verstrekt, of met het hoge renundantie-percentage van deze muzikale informatie? Iemand die zojuist zijn knie heeft gestoten, kom je toch niet aan boord met gedetailleerde beschrijvingen van bustochtjes, familieverhoudingen of maaltijden! |
|