veldtocht van 1792 meemaakte - niet
als medestrijder, maar als waarnemer. Goethe die, op den avond van den slag bij
Valmy, bij het wachtvuur gezeten, zoo objectief juist de epochemachende
kentering van de Geschiedenis waarnam en de groote conclusie van den dag wist
te formuleeren.
Ook tegenover de huidige wereldconjunctuur heeft de Litteratuur, in
princiep, geen andere houding aan te nemen. Maar déze vraag dient echter
overwogen te worden: kan de Litteratuur tegenover de politieke, de sociale
stroomingen, objectief blijven, daar waar deze laatste zelve haar
bestaan bedreigen? Men kan evengoed vragen: ‘Kan een Staat neutraal
blijven tegenover een mogendheid die haar onzijdigheid schendt?...’ Het gevaar
dat het bestaan der autonome litteratuur bedreigt, is geenszins denkbeeldig.
Goebbels, de Duitsche Rijksminister voor... cultuur en propaganda, heeft het
driest verklaard: ‘Absolute Kunst heeft geen bestaansrecht meer!...’ En de
ernst dezer bedreiging werd voldoende belicht door den gloed der brandstapels.
Daar waar déze waarden in het gedrang komen, die de levensvoorwaarden zelve
zijn van alle waarachtige litteratuur: de vrijheid van gedachte, van pers, en
laat ons maar zeggen: de vrijheid ‘tout court’... is er voor den schrijver geen
andere waardige en consekwente houding mogelijk dan deze van het verzet, van
het verweer tot het uiterste. Athena, de wijze Godin der kunst bezit talrijke
bijnamen: de maagdelijke Athena Parthenos, de werkzame Athena Ergané. Haar
gewone verblijfplaats is de verheven Olympos. Maar als het nood doet en
alleen wanneer het nood doet, daalt zij in de vlakte en mengt
zich in het strijdgewoel. Dan heet ze: Athena Promakhos, Athena die vecht op de
eerste rangen... Zal zij dan steeds haar vierden bijnaam behouden: Athena
Nikephora, de Zegevierende?...
Raymond Brulez