Filmliga
(1927-1931)– [tijdschrift] Filmliga– Gedeeltelijk auteursrechtelijk beschermdFilmprogramma's in ‘De Uitkijk’Na de scherpe critiek, die onzerzijds op het tweede Uitkijk-programma (‘Gras’ etc.) werd uitgeoefend, bestaat er aanleiding, om te constateeren, dat de directie in de voortzetting van haar programmareeks herhaaldelijk beter begrip begrip heeft getoond van de eischen, die men aan een avantgarde-theater mag stellen. Zoo werden ‘Fait Divers’ en ‘Entr' acte’ voor het | |
[pagina 525]
| |
[59]
WILLEM BON:
ONTWERP ZELFMOORDSCÈNE De beeldjes 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 vormen achtereenvolgens het beeld: de dolk; 8, 9, 10, 11 een nog weifelende hand wil het mes grijpen maar trekt zich terug; 12-20 een laatste besluit: de daad toch te plegen. Tweede Serie: 21-26, de hand grijpt de dolk en steekt krachtig toe. Het daaropvolgende is uit eenige val-effecten gesynthetiseerd. Daarna richt zich de gevallene ‘spookachtig’ weer op en wandelt met dolk en al den hemelweg op. De aanvankelijke Werking wordt hierdoor weer opgeheven. De uitwerking wordt eenigszins abnormaal. 1e is het geen ‘reeële’ zelfmoord; 2e wordt het een teekenfilm; 3e eenige scènes staan absoluut stil. Dit is een experiment, dat te verdedigen is omdat in deze korte scènes (hoogstens 0.5 M. = ± 1.5 seconden) een bewegend object in het korte tijdsverloop moeilijker te realiseeren valt. Het geheel is bedoeld als een zeer kort ‘intermezzo’, dat zijn verrassing dankt aan felheid en contrast. | |
[pagina 526]
| |
[60]
publieke voetlicht gebracht, zoo zag men de ‘Drie Dieven’, een schaduwfilmpje van Lotte Reiniger, ‘Zvenygora’ en een door de beteekenis van het werk gemotiveerde reprise van ‘De Laatste Dagen van St. Petersburg’; een opvoering van ‘Chapeau de Paille d'Italie’ en ‘Regen’ wordt voor de nabije toekomst in het vooruitzicht gesteld. Over alle films, hierboven genoemd, werd reeds bij opvoering in de Liga of elders beschreven en wij komen er hier dus niet op terug. Wij wenschen slechts te constateeren, dat er dingen gebeurd zijn, die voor twee jaar tot de onmogelijkheden behoorden. Opmerkelijk was daarbij, naar de directie ons meedeelt, de groote belangstelling voor het programma met ‘Fait Divers’! Dat de gebreken van het nieuwe theater nog talrijk zijn, behoeven wij daarnaast niet te verzwijgen. De samenstelling der programma's is nog niet altijd bepaald door de eischen der harmonie; maar aangezien het geen geheim is, dat juist de verzorging van een behoorlijk bijprogramma tot de moeilijkste organisatorische aangelegenheden behoort, willen wij in dit opzicht onze critiek tot een meer gevorderd stadium sparen. Anders staat het met de muziek. In het algemeen blijkt mechanische begeleiding te kunnen voldoen, omdat deze bij artistiek verantwoorde film een ondergeschikte rol vervult en slechts het gehoorzintuig moet bezighouden; wanneer het arrangement der deskundig geschiedt, bestaat er m.i. tegen mechanische onderstreping der beelden weinig bezwaar. Eén voorwaarde echter: de technische verzorging behoort feilloos te zijn. Hiertegen zondigt de bediening van het ‘Uitkijk’-apparaat nog herhaaldelijk! Tusschen het afnemen en opzetten van de naald mag geen oogenblik verloopen, laat staan, dat er bijgeluiden hoorbaar mogen zijn. De bediening van haar muziekapparaat zij de directie dringend aanbevolen, daar deze nog verre van volmaakt is! Wij onderschatten de waarde van een avantgarde-theater, zelfs wanneer de resultaten voorloopig nog niet gansch overeenstemmen met ons ideaal, zeer zeker niet; maar een onberispelijke serveering (waar het ook een beter menu betreft) moet voor alles gegarandeerd zijn aan den bezoeker, die zijn belangstelling aan de jonge onderneming bewijst... MENNO TER BRAAK HENRIK GALÉN: ALRAUNE (BIZ. VOORST. RIALTO THEATER)
Henrik Galén Henrik ga heen HENRIK SCHOLTE |
|