Toelichting
Cavalcanti
Begonnen als architect en als décorateur bij L'Herbier's film-experimenten heeft de jonge, nog geen dertigjarige Braziliaan Alberto A. de Cavalcanti zich in de laatste jaren te Parijs veel naam gemaakt.
Hij hielp mede aan de tot stand koming van L'Herbier's films ‘Résurrection’, ‘L'Inhumaine’ en ‘Feu Mathias Pascal’, aan Pearson's ‘Little People’ en vooral ook aan Delluc's ‘Galerie des Monstres’ en ‘L'lnnondation’. Van zijn zelfstandig werk als cinéast geeft deze middag een volledig overzicht.
Het zou onjuist zijn, in hem een modernist à tort et à travers te zien. Integendeel, hij verwacht van de film werkelijkheid, emotie en leven, geen abstracte formule. Zijn opmerkingsgave, in het bizonder voor détails, is romantisch maar scherp. Voor de tragiek van het banale heeft hij een detective-achtige speurzin. Hier liggen dan ook tot nu toe zijn grootste resultaten, zie ‘Rien que les Heures’, zie ‘En Rade’. Zijn zin voor plastiek, die hem aan de Hollandsche schilders verbindt, richt zich bij voorkeur op volkswijken en havenbuurten. In Bremen en Hamburg voelt hij zich meer thuis dan in het warme Zuiden en een zijner voorouders was een Hollandsche.
Met Cathérine Hessling, de hoofdpersoon uit ‘En Rade’, heeft Cavalcanti zoo juist een nieuwe film voltooid: ‘Yvette’, naar het gegeven van Guy de Maupassant. Deze film bevat echter talrijke concessies aan het gewone bioskooppubliek. De fotografische diepte van zijn opnamen is steeds het werk van zijn voortreffelijken opérateur en medewerker J. Rogers.