Het XXXVI. Deel. Van de Heylighe
Martelaers.
WAerom vertoontmen S. Ian staende in den Bosch met een
hayren kleedt?
Dat hy van zijne jonckheyt in den bosch by wilde cruyden
geleeft, met een kemels-vel gekleet, 't volck vermaent heeft
tot penitentie.
2. waerom siet men 't hooft van Ioannes in een schotel?
Om dat Herodias, die met Herodes in overspel leefde, zijn
hooft tot haer heeft doen brengen in een schotel.
3. Waerom heeft Ioannes neffens hem een Lammeken?
Om dat hy Christus het Lam Godts heeft ghenoemt, ende aen
het volck vertoont heeft.
4. Wat doet den H. Stephanus met zijnen schoot vol
steenen?
Hy toont dat hy van de Ioden is doodt gheworpen.
5. Wat betoont den Rooster van S. Laurens en zijn
geestelijck habyt?
Dat hy Diaken zynde op eenen Rooster levende gebraden is.
6. wat bedieden de pylen van S. Sebastiaen:
Dat hy om het Geloove, van de Roomsche soldaten met pijlen
is doorschoten.
7. Wat beteeckent S. Ioris te peert eenen Draeck
doorstekende?
Die beteeckent dat hy den Duyvel heeft verjaeght, waer door
de Keyserinne Alexandrina gelooft heeft, ende oock veele
zielen van den helschen Draeck verlost, oock dat hy eene
Draeck verwonnen heeft.
8. Wat seght gy van S. Christoffels groot Beeldt:
Dit Beeldt betoont dat hy groot ende sterck in 't Geloove
zijnde Christus tot de Heydenen heeft gedragen door sijn
Predicatie.
9. waerom schildertmen S. Adriaen met eenen Leeuw?
Om dat hy voor het Gheloove de Leeuwen is voor geworpen
geweest.
10. Wat maeckt S. Ignatius onder de Leeuwen, ende met
den naem Iesus op sijn herte?
Om dat hy voor den naem Iesus, die hy altydt in zijn herte
gedragen heeft, van de Leeuwen is verscheurt.
11. Is 't wel ghedaen dat S. Dionysius gheschildert wort,
sijn hooft dragende in sijn handen.
Iae 't: want hy onthalst zijnde, is op gestaen, ende sijn hooft
op-nemende, heeft dat twee mylen verre ghedraghen.